Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Gibson Les Paul eier her. (Bilder)


Dynasti

Anbefalte innlegg

Måtte nokk registrere meg på gitarnorge så jeg får vist frem min nye øks å få litt tips å muligens hjelpe andre. :)

Hadde jeg vist om at det fantes en populær norsk gitar forum hadde jeg registert meg for lenge siden, men jeg har aldri brukt noe tid på å leite heller.

Men til topicen :

Jeg har endelig fått meg en Gibson Les Paul som nå jeg har alltid hatt lyst på!! :D

Har alltid hatt lyst på en Les Paul etter jeg oppdaget Slash, nemlig min idol. Gibson prisklassen va alltid for høy til at jeg ville bruke

15000,- på en gitar når jeg bare har spilt gitar i 3-4 år.

For ikke så lenge siden så tokk jeg og kjæresten min en liten feiretur til Luleå i nord-sverige får å shoppe litt å se litt rundt,

da oppdaget jeg Luleå Musik shappa. Jeg og kjæresten tokk oss en titt innom for å se litt.

Det sekundet jeg kom inn så så jeg en svart Les Paul stirre på meg, gikk rett til gitarn får å prøve den, ble forelsket på stedet.

Lyden den ga fra seg va bedre enn jeg hadde noensinne kunne ha tenkt meg, lett å spille på, rett å slett rå lyd med distortion og den fine "Les Paul" clean lydn på bridge pickupen som jeg elsker.

Satt å spilte på den i rundt 1 time med forskjellige effekter, uten effekter og forskjellige amps.

Først etter jeg var ferdig å spille på den så la jeg merke til at den er brukt, merkelig nokk ble jeg litt glad å tenkte at prisen kan ikke være så stiv siden den er brukt og med svensk valuta kan jeg faktisk ha råd til den.

7500 svenske kom den på.

Så nå sitter jeg storfornøyd med mitt kjøp.

Specs å bilder :

Gibson Les Paul Gothic ll Limited Edition

Profile: 59 Rounded

Frets: 22

Bridge Pickup: EMG 81 Active Pickup

Neck Pickup: EMG 85 Active Pickup

Your guitar was made at the

Nashville Plant, TN, USA

June 25th, 2007

Production Number: 112

825560.jpeg825561.jpeg 825564.jpeg 825565.jpeg 825567.jpeg 825568.jpeg 825569.jpeg 825570.jpeg

Sorry for dårlig bilde kvalitet, ble tatt med telefon.

Eneste er at G strengen buzzer litt når den blir spilt åpen, så jeg må pusse litt på første frettn antageligvis? Strengene ligger veldig tett inntil fingerbrettet og det liker jeg. :)

Tørr ikke selv å slipe på frettn før jeg får hørt litt tips fra dere. :)

Takk i forhånd!! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! Herlig når man forelsker seg i en gitar og atpåtil har råd til å ta den med seg hjem. :) Sweet gitar også da, selv om jeg personlig liker LP med lønnetopp best. Når det gjelder skurren så kan det være nok å heise stolen littegrann, ville nok ikke satset på å slipe ned båndet først av alt, men det er det mange på forumet her som vet MYE mer om enn meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fet øks.

Vær forsiktig med å file på båndene selv. Det er ikke en gang sikkert at det er det første båndet som er problemet. Har du forsøkt å sette på nye strenger? Kan jo hende noen har satt på en litt tynn streng, eller noe slikt. Kanskje det er litt for dypt hakk i nøtta på akkurat den strengen? Kanskje truss rod er litt for stram? Eller kanskje stolen er litt for lav (selv om det er vanskelig å justere så det monner med stolen dersom det klirrer i første bånd)?

Få en erfaren gitarist eller helst en gitartekniker til å se på den. Det kan godt hende det kan justeres uten å gjøre uopprettelige inngrep.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel når "nye" gitarer har tilpasset seg klimaet må alle båndene files litt eller gåes over.

Hvor bor du? kanskje jeg har ett tlf nr til en utdannet luthier i nærheten for deg:-)

Flott gitar, og EMGs er perfekt på Les Pauls.

Neida, det må de ikke. De eneste gangene jeg har hatt behov for å fått fila båndene, er når de har blitt slitte. En liten setup kan dog være på sin plass. En kvart runde slakking av trussrod og i verste fall å heve strengene en ørliten tanke, kan være nok.

Hvis det likevel virker å være behov for å file bånd, er det som nevnt, veldig lurt å la fagfolk gjøre det, hvis du ikke har erfaring med det fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også kanskje være at det er litt for liten avstand mellom nut'en og første bånd, noe du kan fikse med en liten limklatt nedi nut'en. men du bør muligens også file til litt i sporet etterpå slik at strengen ikke kiler seg eller kanskje blir litt for slarkete til sidene.

Dette er også en jobb som bør utføres av noen som kan det.

Men alt må læres for å kunne det. :)

Tøff gitar btw.

Kom på en ting til du kan gjøre... Du kan se om den blir bedre ved å ha på tykkere streng, evt 10-50 strengesett eller noe i den duren.

Selvfølgelig alt etter hva du liker best.

Ser sarge har skrevet det samme som meg. :blush:

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Congratulations on your first Les Paul! cool.gif I've owned many over the years, and still have two, they're great classics.

Buzzing on your open G is that your nut slot has worn low, and can easily be fixed by a drop-fill and recut with a proper nut file, and perhaps a truss rod adjustment. The guitar sounds like it could use a full setup. I don't know where you located, but if you're anywhere near Oslo, I can help you out - I've worked on literally hundreds of Les Pauls, this is very common. smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk allesammen!

Jeg bor nå i Sverige - övertorneå å studerer MCITP

Jeg vil definitivt ikke prøve å fikse det selv når jeg ikke bor langt ifra selgeren.

Om jeg husker riktig så sa han at jeg kan bare komme innom anytime om jeg trenger noen justeringer eller noe lignende gratis.

Er ikke helt sikker på hva han sa siden jeg var veldig spent med å komme meg hjem fortest mulig for å prøve ut øksa med

min amp og boss me-70 multipedaln.

Bruker 10-48 strenger nå, vil nokk ikke gå lenger opp heller.

Har prøvd å justere på setet bak på gitarn men kom ikke til mye nytte,

må nokk være enig om at det er nøtten som er slitt, spesielt på G strengen.

Er litt usikker på gothic og gothic II selv så jeg kan ikke svare på det. :(

Congratulations on your first Les Paul! Postet bilde I've owned many over the years, and still have two, they're great classics.

Buzzing on your open G is that your nut slot has worn low, and can easily be fixed by a drop-fill and recut with a proper nut file, and perhaps a truss rod adjustment. The guitar sounds like it could use a full setup. I don't know where you located, but if you're anywhere near Oslo, I can help you out - I've worked on literally hundreds of Les Pauls, this is very common. Postet bilde

Thanks a ton! It's an awesome guitar! :)

Very generous of you to offer me your help but I'm from northern norway and I'm currently located in northern sweden-överotorneå.

If I was near oslo, I would definitely come over and get some help from you! Thanks anyways :D

Sorry om jeg ikke fikk svart alle, kjærringa venter på meg så er litt hast her ^_^

Takk igjen!

Endret av Dynasti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.