Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bestille Taylor fra usa


Stian_a

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært på utkikk etter en skikkelig god akustisk gitar, å prøvde en Taylor 314CE idag, å ble vel mer eller mindre solgt. 19 000kr var litt over min pris, å jeg var mye mer fornøyd med 314CE enn 214e, å når jeg først skal handle meg ny, så skal jeg kjøpe en jeg virkelig vil ha.

Dermed ser jeg på Usa.

Noen gode, mer enn gjerne brukte sider å bestille fra?

Hvordan blir prisen? Si 1000$ + 25% + 100kr i toll?

PS: Har prøvd å søke her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte "drømmegitar'n" min hos disse: http://www.gbratsguitars.com/Gibson.htm

Vet ikke om de selger Taylor, men det er bare å ta en titt, eller sende dem en mail.

Kan så absolutt anbefale disse. Meget god service, og svarer alltid raskt på alle mail, og er veldig hjelpsomme.

Sender gitaren kjapt og trygt.

Og de har veldig gode priser på gitarene de selger. Godt mulig å gjøre en veldig god handel her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare be de sende pakka som en gave, så slipper du den 25%en

Det stemmer ikke, grensen for å betale moms på gaver er 1000 NOK, og en Taylor kommer nok på litt mer enn det. Dessuten er momsunndragelse omtrent på linje med smugling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har du sjekket Mandolin Brothers? Masse Taylore på mandoweb.com

Butikken ligger på Staten Island i New York. Har vært der selv og det er veldig bra folk. Seriøse som holder hva de lover og ikke no tull.

Happy hunting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har bestillt flere Taylorgitarer fra USA. Det er svært mye å spare. Det vil si det var i alle fall det. Det ser ut som om Taylor har begynt å harmonisere prisene mellom USA og Europa, evt så har et eller annet ledd i den Europeiske/Norske forhandlerkjeden skjønt at prisene var galskap.

På de lavere modellene, feks en 314ce, er det nå relativt lite å spare. For lite til at jeg ville gjort det. Ser at sound1.no nå selger denne til 14290,-. En import kommer på rundt 12500,- (se forklaring og forbehold under). På de dyrere modellene blir det imidlertid fort mange 1000-lapper å spare fremdeles (raskt 10 000,- på feks 900-serien, tidligere var det det doble).

Om man ønsker å regne litt på hva en import koster, kan man ta utganspunkt i listeprisene (MSRP) oppgitt på taylorguitars.com. Denne prisen ganges med 0,60-0,62, noe avhengig av modell virker det som (en del limited editions ser ut til å bli priset noe høyere). Fraktprisene på overdimensjonert gods har eksplodert siden min første import og er nå på $400 (startet på $105 i 2006) , men dette er nok noe avhengig av forhandleren og hvilket fraktselskap dem bruker. Noe av dette kan også ha med at de billigste fraktalternativene ikke gir god nok forsikring for dyrere modeller. Har lekt meg noe inne på enkelte nettsider og sett fraktpriser på under $200, men ikke hos den forhandleren jeg stoler på. Kan evt være verdt å sjekke ut, da det vil gi stort utslag for de lavere modellene. Så kommer mva og fortollingsgebyr i tillegg:

(MSRP*0,6+frakt)*1,25*valutakurs + 210kr = omtrentlig importpris.

Selv om jeg har utelukkende gode erfaringer med de gitarene jeg har kjøpt (en 814ce, en GSRS, en 912c og enda en 912c på vei), så er det helt klart litt risky business. Evt feil med gitaren vil nok kunne ordnes opp i dersom man har kjøpt hos en seriøs forhandler, da kan man ordne det lokalt og få tilbakebetalt noe penger. Men man er jo i praksis stuck med den gitaren man får. En retur til USA vil koste 1000-1500 kroner, så evt en god "return policy" blir mer eller mindre ubrukelig (for ikke å snakke om at man allerede har betalt frakt en gang fra USA, og må betale enda en gang om man vil ha en ny). Dette er noe man bør tenke grundig gjennom før man gir seg ut på noe slikt. Handler du over nett i Norge har du 14 dager angrerett, og det kan være gull verdt.

Et lite tips. Mange av de gode USA-forhandlerene har svært gode tilbakeleveringsgarantier for sine kunder. I teorien fører dette til at mange gitarer "in stock" kan være gitarer som andre har veid og funnet for lett. Ikke pga av modellen, men pga den naturlige variasjonen fra gitar til gitar. Noen gitarer låter rett og slett ikke så bra. Det er lett å tenke seg at disse raskt sendes videre til neste kunde som bestiller over nettet, og det er vel muligens enda lettere å tenke seg at dersom de sender utenlands, så forsvinner akkurat den gitaren for godt... Trikset er å bestille en gitar med en liten modifisering. Feks uten elektronikk, uten plekterbrett, oppgraderte tunere, farget topp ... noe koster litt penger, mens annet er gratis eller gir et avslag. Da får du i alle fall en fabrikkny gitar som ikke har vært spilt og funnet dårlig av noen annen først.

Jeg velger å ikke gå ut med hvilken forhandler jeg bruker offentlig her, da det som nevnt muligens egentlig er noen eksportrestriksjoner forhandlerne burde overholde. Men jeg kan bekrefte at ikke alle gjør dette - og det er vel knappest noen bombe for noen. Så tar man seg bryet med en epost-runde, så KAN man spare mye penger. Jeg har i alle fall skissert hva fornuftig pris i det amerikanske markedet skal være, gang MSRP med ca 0,6. Vær oppmerksom på at Taylor setter en grense for hvor lavt forhandlerene kan annonsere gitarene, så du ser aldri den ekte gateprisen på nettsidene. Du må kontakte dem for å få den.

En del forhandlere har brukte gitarer inne, men prisene på kurante objekter har ikke overbevist meg. Ebay er også en mulighet for brukte gitarer, men man skal holde tunga rett i munnen. Det er mange svindlere når det gjelder Taylorgitarer. Og vurder prisen opp mot gateprisen for en ny en i USA, det er mange som enten prøver seg eller kanskje betalte altfor mye selv når de en gang handlet gitaren.

Endret av chubakabra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.