Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe Fx Standard + Rocktron Velocity 250 = :(


frygisk

Anbefalte innlegg

Ikke for å være en slemming.. Men har noen av dere som utelukkende har brukt AXE en stund prøvd en bedre røramp i det siste..? Grunnen til at jeg spør, er at jeg selv har kjørt modeleringsamper en stund i garasjen nå, dog ikke så flotte saker som AXE men line6 X3 og POD HD500, og nå har jeg akkurat testet en Engl Blackmore og børstet støv av min 6262 Bugera så var det pina død meg noe "mer ekte".. Det er fort gjort å bli "forelsket" i et nytt sound, så det kunne vært artig å hørt med dere om AXE`n fortsatt holder mål etter litt tid.. Tenker her nå kun på moduleringsbiten av AXE`n.. Ikke effektene..

Jeg har hatt en haug med high-end amper fra Hughes&Kettner, Bogner, Engl, Mesa, Marshall, Fender m.fl.

De siste to årene har jeg kun spilt på AxeFX og det er rett og slett himmelen (for meg). For det første så klarer jeg å få den til å låte like bra som hvilken som helst røramp. I tillegg er den lett, fleksibel og midistyrt.

Den kan heller ikke sammenlignes med Pod, Boss GT, o.l. Det er faktisk en annen verden. Tro det eller ei :)

Når det er sagt så er nok ikke AxeFX rett for alle. Noen har rett og slett bedre av en god amp som fyller deres behov. Jeg er glad i fleksibiliteten, spesielt i studio.

Jeg har stort sett mer GAS enn alle. De siste to årene har jeg ikke kikket på en annen amp.

Og jeg er en kresen jævel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

To utsagn og jeg betviler begge.

SmileyPopcorn.gif

Når det er sagt så tror jeg kanskje en Axe FX kunne vært bra nok for de fleste av oss...

Hadde jeg kunne nøyet meg med det, så hadde det gjort livet mye enklere.

Får jeg sjansen, så skal jeg selvsagt teste en, men at den gruser gode rør-amper... vel...

Er det sant all den skryten den får på forumet her så vil nok rørampene dø ut innen ikke alt for mange år.

Uansett bør jeg la Axe'n være forbeholdt andre... jeg har en tendens til å pøse på med justeringer. Veldig gøy å spille, veldig slitsomt å høre på.

Konvensjonelle rør-amper (ikke alle selvsagt) gir meg lyd jeg begjærer, men gir meg også begrensninger... der tror jeg Axe'n bommer stort hos meg :blush:

Erfaringer fra min Boss GT-6 tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To utsagn og jeg betviler begge.

Det skal du gjerne få lov til.

Jeg har over ti års erfaring i lydproduksjonsbransjen og har også undervist i faget. Jeg driver i dag et studio både som tekniker og produsent.

Ikke at det er noen garanti for hverket et godt øre eller god smak, men da har du i hvertfall noen knagger å sette uttalelsen på.

Jeg har en utfordring til de som vil:

Ta opp en gitarsnutt med ampen din. Ta samtidig opp et helt cleant spor gjennom en DI-boks. Send meg begge opptakene, så skal jeg reampe det cleane sporet gjennom AxeFXen og poste en sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp en gitarsnutt med ampen din. Ta samtidig opp et helt cleant spor gjennom en DI-boks. Send meg begge opptakene, så skal jeg reampe det cleane sporet gjennom AxeFXen og poste en sammenligning.

Aiai, kult tilbud! Kjør på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en utfordring til de som vil:

Ta opp en gitarsnutt med ampen din. Ta samtidig opp et helt cleant spor gjennom en DI-boks. Send meg begge opptakene, så skal jeg reampe det cleane sporet gjennom AxeFXen og poste en sammenligning.

Det regner jeg med at du får til temmelig bra.

Allerede i 1970 klarte Jimmy Page å få en Universal Audio 1167 kompressor til å låte som et Marshall stack i studio.

Men det er vel ikke helt det samme som å si at 1167 låter som et Marshall stack i andre sammenhenger.

Det gjør heller ikke typiske studioamper som for eksempel Fender Champ.

Men for all del, til ditt bruk i studio er sikkert en Axe Fx en praktisk og nyttig sak,

og til den slags bruk hadde jeg vurdert en sjøl.

Det betyr ikke at jeg tror den låter like bra som en god røramp i andre sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke for å være en slemming.. Men har noen av dere som utelukkende har brukt AXE en stund prøvd en bedre røramp i det siste..? Grunnen til at jeg spør, er at jeg selv har kjørt modeleringsamper en stund i garasjen nå, dog ikke så flotte saker som AXE men line6 X3 og POD HD500, og nå har jeg akkurat testet en Engl Blackmore og børstet støv av min 6262 Bugera så var det pina død meg noe "mer ekte".. Det er fort gjort å bli "forelsket" i et nytt sound, så det kunne vært artig å hørt med dere om AXE`n fortsatt holder mål etter litt tid.. Tenker her nå kun på moduleringsbiten av AXE`n.. Ikke effektene..

Tester amper hver eneste dag. Ingen som har kommet for å bytte plass med Axe-Fx oppsettet. Mye som låter fint, men ikke i nærheten av rack oppsettet. Har hatt samme lyden i axe´n i 1 1/2 år, så soundet er ikke nytt nå lenger. Spiller som sagt på rør+mye annet hver dag. Alltid kult å teste noe nytt uansett :)

Bruker ikke Axe´n rett i bordet. Det låter fint på opptaket etterpå, men kjennes ikke riktig ut mens jeg spiller. Går inn i Mesa 50/50 og 2 stk 2x12. En med V30 og en med Celestion grønninger. Må kunne blafre litt i buksebeina :)

Endret av Kriig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg litt som en leser av Se og Hør eller noe, men savner fortsettelsen av akkurat denne diskusjonen.. :blush:

Føler meg litt presset til å følge opp tråden her, så jeg får vel gjøre et forsøk på det.

Jeg har ingen erfaring med Axe-Fx, men har surra en del med andre moddellerings verktøy.

Det pussige er at argumentene for å skaffe seg dataprogrammer i stedet for amper bestandig har vært helt identiske med argumentene som blir brukt for å skaffe seg Axe-Fx nå.

Jeg har brukt moddellering rett i PA og også brukt det i front på en '63 Vox AC30. Jeg fikk ingen god spillefeeling med lyd rett i PA, men syns det funka OK før røramp.

Mitt store ankepunkt mot disse digitale dingsene er jeg får en følelse av et filter mellom gitaren og det som kommer ut av høytaleren.

Førsteinntrykket er ofte at det låter veldig bra, og jeg føler meg ofte som en bedre (mindre dårlig) gitarist gjennom moddelleringsamper enn med mine vintageamper.

Ved litt mer bruk blir jeg litt mer lei av lyden i digitale dingser, og begynner å savne amper som skiller mer på lyden i forskjellige gitarer, og som ikke dekker til slurvet spilling.

Amper jeg pleier å lete meg fram til i moddeleringene, er amper som jeg har originalene av i alle fall.

Så hva i all verden skal jeg med en Axe-Fx?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.