Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe Fx Standard + Rocktron Velocity 250 = :(


frygisk

Anbefalte innlegg

  • 3 months later...
  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Axe´n låter som et bombefly med Mesa 50/50 og 2x12(V30)+2x12(G25). Sluttrinnet står med volum på 6 og presence på 6. Master eq justert etter smak.

Du kan vurdere Ownhammers eller Redwirez IR´s. De hjelper på i lydbildet.... :)

Axe´n er også testa på Mackie SRM-serien, JBL, HK premium pro, HK LUCAS, HK Elements. Presonus StudioLive mikser, Yamaha miksere, Mackie miksere etc. Mesa-->Gitarkab funker best.. Mest fordi jeg har skrudd lyd med det koblet til. HK i kombinasjon med Presonus mikser funker også meget bra, men det blir ikke skikkelig gitarlyd. Ikke før man hører opptaket. Da hører man hvor fett det låter i en miks.

Så scenelyden min blir gitarkabinetter(uten cabsim), så får folket foran scenen direktelyd(med cabsim). De vet i allefall ikke åssen jeg har skrudd lyden. 97% av publikumet hører uansett ikke etter. De hører maks at det er en gitar der. "Den var fin".. For å være ærlig, og det skal man jo være.. Det er faktisk mine ører jeg har brukt 100-tusner på å tilfredstille. Ikke bermen foran scenen. Av og til er det en og annen figur der som har hørt etter. Det er han/hun man speller for.

BTW: Marshall AFD100 låter kule...

Endret av Kriig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre sier her, det er GARANTERT ett problem med patchen din, den må justeres for å fungere med ett slikt oppsett.

Jeg må si meg enig i det andre sier her, at den låter best gjennom FRFR. Det blir fort like dyrt som å kjøpe seg ett poweramp+cab oppsett uansett.. så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være en slemming.. Men har noen av dere som utelukkende har brukt AXE en stund prøvd en bedre røramp i det siste..? Grunnen til at jeg spør, er at jeg selv har kjørt modeleringsamper en stund i garasjen nå, dog ikke så flotte saker som AXE men line6 X3 og POD HD500, og nå har jeg akkurat testet en Engl Blackmore og børstet støv av min 6262 Bugera så var det pina død meg noe "mer ekte".. Det er fort gjort å bli "forelsket" i et nytt sound, så det kunne vært artig å hørt med dere om AXE`n fortsatt holder mål etter litt tid.. Tenker her nå kun på moduleringsbiten av AXE`n.. Ikke effektene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være en slemming.. Men har noen av dere som utelukkende har brukt AXE en stund prøvd en bedre røramp i det siste..? Grunnen til at jeg spør, er at jeg selv har kjørt modeleringsamper en stund i garasjen nå, dog ikke så flotte saker som AXE men line6 X3 og POD HD500, og nå har jeg akkurat testet en Engl Blackmore og børstet støv av min 6262 Bugera så var det pina død meg noe "mer ekte".. Det er fort gjort å bli "forelsket" i et nytt sound, så det kunne vært artig å hørt med dere om AXE`n fortsatt holder mål etter litt tid.. Tenker her nå kun på moduleringsbiten av AXE`n.. Ikke effektene..

It was bound to happen.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være en slemming.. Men har noen av dere som utelukkende har brukt AXE en stund prøvd en bedre røramp i det siste..? Grunnen til at jeg spør, er at jeg selv har kjørt modeleringsamper en stund i garasjen nå, dog ikke så flotte saker som AXE men line6 X3 og POD HD500, og nå har jeg akkurat testet en Engl Blackmore og børstet støv av min 6262 Bugera så var det pina død meg noe "mer ekte".. Det er fort gjort å bli "forelsket" i et nytt sound, så det kunne vært artig å hørt med dere om AXE`n fortsatt holder mål etter litt tid.. Tenker her nå kun på moduleringsbiten av AXE`n.. Ikke effektene..

Ja, jeg er faktisk helt klar over denne effekten selv, og tester amper rett som det er (Musikksjapper med egne rom for slikt), men det er ett eller annet med den "amp-i-rom" lyden jeg ikke liker. Liker bedre lyden av en oppmikket amp på fullt trøkk... (Høyt volum på PA altså)

En vanlig amp er SVÆRT avhengig av hvor du står/sitter i forhold til kabinettet, med tanke på åssen lyd du får.

En amp er også svært avhengig av HVILKET kabinett du bruker, med tanke på åssen lyd man får.

For å konkludere, så synes jeg enda AxeFX låter bedre enn røramp i rommet, ja.

Kunne ikke tenkt meg å gått tilbake til røramp igjen.

For å ta det at du sier at en røramp låter mer "ekte" kommer nok av at X3 og HD500 ikke er helt i klassen til AxeFX.

Har eid HD500 selv, og det var mye derfor jeg oppgraderte til AxeFX, skulle jeg først bruke modellering, gadd jeg ikke å gjøre det half-assed.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallstein...

Jeg skjønner godt hva du mener med fordelen av m.effekt og PA, er av samme grunner som jeg parkerte oppsettet med rør/transamper hjemme. Mye enklere med en PA..

Men, med all mulighet til å drite meg ut, så tror jeg ikke noe på at en AXE er SÅ uenderlig mye flinkere til å simulere en rør amp enn f.eks pod'n. Joda, er med på at det er en vesentlig forskjell på samme måte som det er det mellom X3 og HD500. Mistenker at det ligger like mye mojo i denne som det er bland annet amp utstyr, den er grisedyr og ikke tilgjennelig over disk og dette er med på å øke effekten av mojo'n. Vil understreke at dette er noe jeg TROR og ikke beinhardt hevder.

Hadde vært artig med en 100% nøytral test, men det er vel tilnærmet umulig å få til..

Anyway, er som sagt på lang vei enig med deg, men skvatt vel litt til når man fyrer opp en røramp, hører litt trafostøy, lukter eimen av brent støv og ser edderkoppene rømme ut av toppen. Denne sjarmen kan vanskelig simuleres..

Rør er uslåelig og vil alltid være referansen, men enig at det ikke alltid er det mest praktiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke tror at Axe-FX er milevis over HD500 og X3, så inviterer jeg hvem som helst til å komme å prøve !

Axe-FX ER milevis over sine konkurrenter, ikke bare pga. pris, men pga. lyd. Jeg ser ikke på meg selv som noen slags tone-snob, men jeg hører en ganske stor forskjell mellom de to. Og føler en ganske stor forskjell også. Dette er ikke noe som kan HØRES, men det er noe som absolutt kan kjennes når man spiller. En X3 reagerer ikke slik som en amp skal. Det er noe med attacket, og åssen lyden endrer seg etterhvert. HD500 har kommet langt på vei med å ha riktig feel, men låter enda LITT digitalt, desverre.

Som sagt, om du er i Nord-Trøndelag en gang, skal du få komme å prøve. AxeFX er så jævlig mye bedre enn sine konkurrenter.

Og audun, det høres garantert rart ut, men om det var noe jeg var skuffet med når jeg begynte å spille gitar for 3-4 år siden, var det det at jeg ikke kunne få studiolyd når jeg spilte. Det kan vel høres rart ut, men det var noe jeg alltid egentlig har vært på leting etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke tror at Axe-FX er milevis over HD500 og X3, så inviterer jeg hvem som helst til å komme å prøve !

Axe-FX ER milevis over sine konkurrenter, ikke bare pga. pris, men pga. lyd. Jeg ser ikke på meg selv som noen slags tone-snob, men jeg hører en ganske stor forskjell mellom de to. Og føler en ganske stor forskjell også. Dette er ikke noe som kan HØRES, men det er noe som absolutt kan kjennes når man spiller. En X3 reagerer ikke slik som en amp skal. Det er noe med attacket, og åssen lyden endrer seg etterhvert. HD500 har kommet langt på vei med å ha riktig feel, men låter enda LITT digitalt, desverre.

Som sagt, om du er i Nord-Trøndelag en gang, skal du få komme å prøve. AxeFX er så jævlig mye bedre enn sine konkurrenter.

Og audun, det høres garantert rart ut, men om det var noe jeg var skuffet med når jeg begynte å spille gitar for 3-4 år siden, var det det at jeg ikke kunne få studiolyd når jeg spilte. Det kan vel høres rart ut, men det var noe jeg alltid egentlig har vært på leting etter.

Har full respekt for at du mener det du mener. Jeg synes bare at du blir litt selvmotsigende når du f.eks. sier at HD500 låter litt for digitalt, samtidig som du ikke liker amp-i-rom lyd. Det er jo også slik at de aller fleste gitarister etterstreber en så live lyd som mulig i studio. Jeg trodde også at det var en av tingene som liksom gjør Axe Fx til en bedre simulator enn andre tilsvarende modelleringsverktøy, men som sagt du får mene det du mener og ha dine egne preferanser på det, naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skulle jeg kanskje ha ordlagt meg annerledes.

Jeg liker IKKE det at lyden på en helt vanlig gitarforsterker er så forskjellig, utifra hvor man står i rommet/i forhold til ampen.

Derfor liker jeg lyden av en oppmikket amp, eller studiolyd som man også kan kalle det. Da får jeg en bestemt lyd. Enkelt og Greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skulle jeg kanskje ha ordlagt meg annerledes.

Jeg liker IKKE det at lyden på en helt vanlig gitarforsterker er så forskjellig, utifra hvor man står i rommet/i forhold til ampen.

Derfor liker jeg lyden av en oppmikket amp, eller studiolyd som man også kan kalle det. Da får jeg en bestemt lyd. Enkelt og Greit.

Lyden fra alle høyttalersystemer vil variere med hvor i rommet/salen du befinner deg. Med Axe+monitor må du befinne deg på samme sted i forhold til monitorene for å ha samme lyd, på samme måte som med en gitarforsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt med rørforsterkere en del før, og jeg skjønner hva folk snakker om når de omtaler rørlyden og feelen, men jeg mener fortsatt ikke en kan definere dem som "bedre". Jeg synes ampsimuleringen i Pod X3, og Pod HD500 som jeg bruker nå, høres enormt bra ut til det jeg er ute etter. Legg så til fleksibilitet og programmerbare funksjoner og alt slags morro, så foretrekker jeg dem over en rørtopp og masse pedaler. Det høres bra ut gjennom min Rivera 2x12 og transistor sluttrinn også. Så lenge du tar deg god tid til å skjønne hvordan ting reagerer med hverandre, og hvordan du skal tweake det for å få bra resultat, kan du få dritbra lyd. Jeg er da også ute etter hele presets med masse kompliserte effekt-oppsett som skal på med en gang, og vreng-lyden min skal helst ikke ha myk breakup eller organisk sound, men skal være beinhard og kalkulert klarhet med en urealistisk tightness. Sparker godt i magen uten å være "thumpy", og med bra EQ bruk så er det ikke stivt eller trøttende heller.

Det er smak og behag, as with all things! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden fra alle høyttalersystemer vil variere med hvor i rommet/salen du befinner deg. Med Axe+monitor må du befinne deg på samme sted i forhold til monitorene for å ha samme lyd, på samme måte som med en gitarforsterker.

Dette har du rett i, MEN det er en avsindig forskjell i hvor rettningsbestemt lyden fra gitarkabinetter er kontra PA høyttalere. Jeg har begge deler i samme lokalet og

med gitarriggen i gang så kan jeg ikke bevege meg stor før lydbildet endrer seg radikalt, men PA`n får jeg "fyllt" rommet på en langt bedre måte. Forskjellen er STOR, så jeg er helt på nett med Hallstein. Og skjønner veldig godt hva han mener med "studiolyd" fra gitar riggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.