Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med valg av gitar ...


scarcarous

Anbefalte innlegg

Hey hey

Jeg vet ... Enda en "Hjelp med valg av gitar"-tråd, men trenger virkelig hjelp fordi jeg er ganske sær og kresen.

Jeg har nemlig litt lyst på en gitar med humbuckere (siden jeg stort sett bare har med singlecoils), og har litt problem med å finne en jeg liker.

Akkurat nå har jeg lyst på en Gibson ES av noe slag, og utrolig nok kanskje en SG. Men problemet mitt er at jeg fortsatt har til gode å finne en Gibson jeg faktisk liker å spille på. Jeg synes de fleste høres supert ut, men jeg liker bare ikke følelsen av dem.

Jeg er veldig glad i sånn PAF-ish lyd når det kommer til humbuckere. Hadde en Ibanez JS1200 som hadde veldig god lyd (den hadde noen DiMarzio PAF-ish pickuper i seg). Derfor er gitarer med veldig high-output på pickupene ganske uaktuelt.

Jeg liker de litt svakere og varme pickupene.

Vil helst også prøve å unngå tynne halser som de fleste Ibanez RG'er har, og gitarer med floyd, og whammy i det hele tatt. Vil gjerne kunne stemme om gitaren ganske fort. Mangler det i de gitarene jeg har nå, siden jeg ellers bruker whammy relativt mye og jeg lar broen flyte.

Og hvis jeg skal nevne noen stilarter jeg spiller, så blir det vel jazz, blues, funk, 80-talls rock, litt eldre rock (som i Deep Purple, Rainbow, Thin Lizzy), alternativ rock (f.eks. The White Stripes) og fusion. Nå trenger ikke gitaren å kunne covre alle disse stilartene, men hvis den kan brukes til blant annet litt Thin Lizzy-ish rock, litt hardere rock og litt alternativt hadde det vært fett!

Alle tips er velkomne så lenge en har en grunn til akkurat å tipse om den gitaren! ;)

Regner med at noen kan hjelpe.

Oscar :)

Endret av OssyVezzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke liker tynne halser så er det bare å se etter en Gibson med 50' hals.

Men hvis du liker lyden i Gibsoner, men ikke liker følelsen ville jeg bare ha prøvd en million Gibsoner helt til jeg hadde funnet en jeg faktisk likte følelsen av. ;)

Hvis det failer hadde jeg gitt opp søken etter den perfekte Gibson og heller gått etter andre merker. Skjønner at du ikke bare er ute etter Gibson, men virker litt slik i innlegget ditt. :P

Husk at det er aaaalt for mange gitarer som er satt opp dårlig i butikken som gjør at de blir dritt å spille på.

Hva med å bygge en customgitar fra warmoth? :rolleyes:

Eller kanskje en japan gitar kunne vært noe? Greco, Edwards?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett? :)

Penger er ikke akkurat noe som skal hindre kjøpet, men la oss sette maks-pris på rundt 13-17.000 brukt :)

(Ny kan varierer litt, men bare tenk i forhold til hva gitaren vil kost brukt f.eks.)

Hvis du ikke liker tynne halser så er det bare å se etter en Gibson med 50' hals.

Men hvis du liker lyden i Gibsoner, men ikke liker følelsen ville jeg bare ha prøvd en million Gibsoner helt til jeg hadde funnet en jeg faktisk likte følelsen av. ;)

Hvis det failer hadde jeg gitt opp søken etter den perfekte Gibson og heller gått etter andre merker. Skjønner at du ikke bare er ute etter Gibson, men virker litt slik i innlegget ditt. :P

Husk at det er aaaalt for mange gitarer som er satt opp dårlig i butikken som gjør at de blir dritt å spille på.

Hva med å bygge en customgitar fra warmoth? :rolleyes:

Eller kanskje en japan gitar kunne vært noe? Greco, Edwards?

Grunnen til at det virker litt som om jeg vil ha Gibson, er jo selvfølgelig fordi jeg har lyst på en ES-335 eller lignende. Men som sagt har jeg til gode å prøve en jeg jeg virkelig liker.

Men jeg tenker jeg skal innom Imerslund til helgen og prøve litt forskjellige gitarer, inkludert Gibson, for å enten bekrefte at det ikke blir det eller se om det er noe jeg kan blir vandt til.

Customgitar er jeg litt i tvil om jeg virkelig gidder akkurat nå, men det kan jo være et alternativ hvis jeg ikke finner en gitar jeg liker i butikken eller på bruktmarkedet.

PRS lager gitarer som er en god mellomting av Gibson og Strat. Nesten som lyden av en LP i en gitar som nesten spiller som en Strat. Meget gode gitarer!

Har sikla over en PRS en stund. Spesielt PRS McCarty 58, men synes det virker som den er vanskelig å få tak i. Ellers har jeg ikke prøvd så ekstremt mange PRS'en bare et par, inkludert custom som koster rundt 50.000 kr. Nå kan det være det var en flott gitar, men akkurat når jeg spilte på den var den dårlig satt opp, så jeg fikk ikke akkurat noen god erfaring med PRS akkurat der og da.

Takker for hjelpen hittil :)

Endret av OssyVezzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en ES-335 1963 reissue. Den har mye tynnere halsprofil enn den "normale" som blir lagd nå. Aberet er at den koster over 30 tusen.

edit : de har en slik på testrommet på 4Sound i trondheimsveien i Oslo, med mindre den har blitt solgt den siste uka.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske at om du "alltid" har spilt på strat-lignende gitarer og plutselig prøver en Gibson SG, så vil den virke litt rar sånn med en gang - tyngre hals, kortere skalalengde etc. Om du likte lyden men ikke spillbarheten, så er kanskje det beste er å virkelig sette seg ned med den en dag eller to? Blir sjeldent kjærlighet ved første riff mellom to såpass forskjellige gitartyper. Bare et lite tips ;)

Eller er jeg helt enig i at PRS er et godt alternativ. Se om du får prøvd en Mira? Synes selv de er helt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske at om du "alltid" har spilt på strat-lignende gitarer og plutselig prøver en Gibson SG, så vil den virke litt rar sånn med en gang - tyngre hals, kortere skalalengde etc. Om du likte lyden men ikke spillbarheten, så er kanskje det beste er å virkelig sette seg ned med den en dag eller to? Blir sjeldent kjærlighet ved første riff mellom to såpass forskjellige gitartyper. Bare et lite tips ;)

Eller er jeg helt enig i at PRS er et godt alternativ. Se om du får prøvd en Mira? Synes selv de er helt :wub:

Ja, det kan være noe med at jeg alltid har spilt Fender. Altså, jeg har jo spilt andre merker, men alle har hatt Fender sin halslengde/skala. Det er den jeg synes er litt rar på Gibson tror jeg. Det er alltid det som har vært teorien min. Tenkte jeg skulle prøve et par Gibson, og andre gitarer selvfølgelig, til helgen. Så får jeg jo se om jeg liker de eller ikke.

Fordi det er jo ikke sånn at jeg ikke klarer å spille på gitarer med Gibsonskala, det føles bare litt merkelig :P

Høres ut som du trenger en Framus ;)

Noen spesielle modeller jeg burde se på?

Edit: Fant Diablo Supreme som var ekstremt kul/fin i honey violin, amber stain og emeraude green. Og pickupene var jo ikke de mest "heavy" heller. Da har jeg faktisk et par gitarer til jeg må se litt mer på!

Takker for tipset Snorre ;)

Valley Arts Custom Pro med humbuckere! 7/8-versjonen om du vil ha Gibson-skala :) Halsen er lettspilt, men ikke så veldig tynn.

Vil jo egentlig helst unngå Gibson-skala. :)

Endret av OssyVezzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.