Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Informasjon om bass


kis32

Anbefalte innlegg

Heisann! Endelig har søstra mi funnet interesse i et instrument, og hun valgte da bass. I de siste 2 månedene har hun øvd overaskende mye og det viser seg at hun synes det er veldig gøy, hun tenker også å gå musikklinja på vidregående.

Hun har snart konfirmasjon, og har tengt seg til å invistere en del i bass og bassutstyr, hvis hun ikke får noe som gave. De hun har tittet på er en Gibson Thunderbird, og en fender P-bass (Denne)

Har hørt mye om at P-basser er mindre allsidige enn jazzbasser, og min egen lille erfaring innenfor bass, er mye av det samme. Men hun liker fargen, og hvordan den er å spille på. Hun har enda ikke mye peiling på hva god lyd er, når det kommer til instrumenter, så det er vanskelig for henne å bestemme om P eller Jazz har "best" lyd. Siden 7500 er en del penger, så er det litt teit å kjøpe en bass som ikke passer til hennes musikkstil, så trenger deres råd, og erfaringer.

Hun spiller for det meste Punk og diverse rock. Spørsmålet er da; Hva passer en Pbass best til? Fint om noen kan sammenligne den med en Jazzbass, og en thunderbird.

Thunderbirden er valg nr.2, hvis den er helt på trynet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. Nå spør du vanskelig, fordi at uansett hva jeg svarer, så kommer det garanter mange som er helt uenige, men la meg forsøke å finne noen punkter som ikke provoserer for mye.

Fenderbassister er stort sett delt i to leire, J og P. Jeg er Jazzmann, så er det avslørt. Begge to er bra basser. P-basshalsen er tradisjonelt litt tykkere og bredere enn J-basshalsen, men hvis du har fulgt litt med på hva Fender driver med, er det omtrent like mye vett i å snakke om det som å snakke om en "standard" stratocasterhals.. Slik jeg opplever det, er det slik at J har tynnere hals.

Jeg synes også at det er mulig å få flere forskjellige lyder ut av en J enn en P. P-bassen er slik sett litt mer "one trick pony". Det den gjør, gjør den veldig bra. Lyden passer nok fint til punk, også, siden du nevner det.

Man kan skru inn "nesten" signatur P-basslyd på en bra jazz, men ikke omvendt. Jeg opplever jazzbassen som mer lettspilt. Det er mange andre som ikke er enige i det siste.

Firebird- helt personlig mening- fysj og føy. Gibson har aldri fått til det der med basser. Ser steintøff ut, låter bra, men er håpløst ute av balanse. Man må stå og holde halsen oppe, da den er så framtung at det omtrent ikke er vekt på bakenden av kroppen i det hele tatt. Jeg synes heller ikke den er videre god å spille på, men det er jo i og for seg ikke et kvalitetskriterium.

Lykke til med basskjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det Castor sier, egentlig. Særlig med det at Thunderbirdene er helt grusomt elendige basser. Gibson har aldri laget gode basser, enkelt og greit. :P

Fendere er som oftest ganske "safe" kjøp, men du får ikke akkurat så veldig mye for pengene. En Yamaha BB414 er det jeg ville gått for hvis jeg skulle kjøpt en rimeligere, ny bass. Da får du både P-pickup i tillegg til J-pickup ved stolen, noe som jeg mener gir enda flere variasjonsmuligheter og bedre lyd enn en "vanlig" P- eller J-bass. Bedre byggekvalitet er det også på Yamahaene, og de er billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også nevne Cort, som lager mye fine basser. Kanskje et merke som ikke har den helt store "klangen", men de fleste av oss hadde stusset hvis vi hadde sett hva som kom ut av samlebåndet fra Cortfabrikken. G&L Tribute, for eksempel.. :)

Men vil hun ha Fender, så for all del. Det er ikke noe i veien med de, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er jo faktisk at man får seg en bass man har lyst på, så om hun har lyst på den P-bassen, synes den ser bra ut og at den er god å spille på, ja da er det ingen ting i veien for å kjøpe den. Den er som nevnt kanskje litt mindre allsidig enn jazzbassen, men om hun spiller hovedsaklig rock og punk så går det ikke an å bomme med en P-bass. Om den er en one-trick-pony så er det vel akkurat rock som er det trikset ponnien kan!

Jeg må også få lov å nevne at jeg sist sommer spilte i et partyband med en bassist som spilte p-bass, og til tross for et ganske bredt utvalg av sjangre så hadde han aldri noe i nærheten av dårlig basslyd, så jeg personlig er ikke helt enig i hvor one-trick den er, selv om jeg selv er jazzbass-mann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den er god å spille på er både jeg og henne enige i. Både jeg og faren min er fender fans, så det er mye påvirkning med "Hvis du kjøper fender, kommer du ikke til å angre" [Det er våre meninger, og jeg trenger da ikke noen debatt om det] Det finnes selfølgelig merker som man kan si er bedre på forskjellige måter, jeg elsker blandt annet PRS fremfor gibson etc.

Takker for gode tilbakemeldinger! Får vell ta oss en gjøviktur for å prøve litt rundt.

Er det forresten noen som veit om noen andre basser i Surf-grønn/turkis eller andre lignende farger, med et budsjett på under 10 lapper. Leter ikke etter noen av de "billigere", så trenger ikke forslag om Epiphone, Squire osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, det er FEIL å kalle en P bass for en one-trick poney, Ja, den har ikke mange lyder, men personlig så har jeg brukt P basser i alt fra veldig myk musikk til Death Metal, så det er fullt mulig å få en lyd hun ønsker ut av den.

Dog, må bassen være turkis? ville sendt henne til denne: http://www.intersalg.no/product/472206/Fender-Mexico_Active-P-Bass%AE-Special-Navy-Blue-Metallic-Rosewood.html Da har hun en bass med lyd og varighet for mange, mange år.

Og Henrik har ett eller annet personlig i mot Fender, så :P

en P bass kan passe til:

http://www.youtube.com/watch?v=FanTQ72IqDY

http://www.youtube.com/watch?v=Y9KC7uhMY9s

http://www.youtube.com/watch?v=BeDD2bXnACU

samt de fleste Metallica (med Newsted) og Megadeth (med Ellefson) er spilt inn på P basser fra 1958..

og så betydlig mye mer.

Gode gud jeg elsker de bassene der, Hvorfor eier jeg ikke en? :(

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem. De fleste norske jenter har like stort vingespenn som deg. Uansett, det er bare å heise den opp, og som vi alle vet, jo høyere bassen henger, jo flinkere bassist.

Men litt mer alvorlig- det er ikke dumt å tenke på ergonomien på en bass. En bass som har et svært øvre horn, og da flytter tyngdepunkt og det stedet der "hendene lander" er ofte minst like lur sånn sett som en mer tradisjonell bass, som stygt sagt er en "gitar med lang hals".

Alle "tradisjonelle" basser er jo er eller mindre topptunge, så gjelder det bare å finne de som er best slik sett.

Man har faktisk oppdaget en del ting siden femtitallet, men det er ikke alle som er med på at det er en forbedring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.