Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sweeping kan være morsomt!


Anbefalte innlegg

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Langt ifra! Her må vi skille! For å være sikker på at vi ser øye til øye skal jeg skrive ned de to. :)

D-form

2 1

3 3

2 2

0 0

C-form

0 X

1 1

0 0

2 1

3 3

Den første på hver linje er dur, den andre moll.

De henger riktignok sammen, men de er ikke det samme. Har du god oversikt over gitarhalsen ser du at de er "det samme", kan godt hende du har det. I korthet kan forskjellen forklares med at D-form starter på D-strengen mens C-form starter på A-strengen - basert på de åpne D og C akkordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner at jeg egentlig ikke gidder å krangle med deg om hvorvidt en Dm-shape er lik en Cm-shape eller ikke, men å si at de er "langt ifra" like er likevel å strekke den litt langt.

La oss si vi tar dette mønsteret på feks en Em :

Cm-shape

3

5

4

5

7

X

Dm-shape

3

5

4

2

(7)

X

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner at jeg egentlig ikke gidder å krangle med deg om hvorvidt en Dm-shape er lik en Cm-shape eller ikke, men å si at de er "langt ifra" like er likevel å strekke den litt langt.

3 av 5 toner spilt på samme sted. Ikke veldig likt. En stor del av poenget er også at i D-form har du grunntonen lengst ned på halsen, mens du i C-form har grunntonen lengst opp på halsen (i forhold til resten av akkordtonene). Tenk rytmegitar, skal du finne den nærmeste varianten av en akkord er de to fem bånd unna hverandre (i grunnstilling). Derfor stresser jeg at det er viktig å holde de to separat. Alle formene innehar de samme tonen, prim ters kvint, så veldig forskjellig kan de ikke bli - derfor enda viktigere å legge merke til detaljene.

0,02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.