Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sweeping kan være morsomt!


Anbefalte innlegg

Snutten består utelukkende av C-former. Du finner ingen D-form i sin helhet, da den er en del av C-formen. Du finner deler av den "i" C-formen. Det har du selv allerede påpekt, derfor tror jeg du klarer å skille de to fra hverandre. Vet du hvor hver enkelt er, og hvorfor de er det de er, har du på en enkel måte utvidet oversikten over gripebrettet.

En annen måte å få oversikt over gripebrettet på er å huske grunntoner. Med D-form og C-form har du to stykk på en enkel måte - du vet jo hvilke toner de har felles. ;)

Edit: Vi får si det er G lydisk. ;) Jeg synes ikke moll høres noe fint ut der. Harmonisk sett kan jeg si meg enig, men øret mitt er ikke enig, det blir for kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har skrevet om igjen nå. Jeg ble ikke klok på anslagene, da disse forflytter seg med en åttendelstriol for hver takt. Det er sikkert fint om du vil trene opp din avant-garde rytmeforståelse (:P), men her er uansett slik jeg spiller The Euphors sweeping-øvelse (nå med Cm-shape): Må innrømme at den er smartere enn Am-formen :) Har også gjort om den nest siste swepen til moll, da den dur-versjonen ble totalt feil i mine ører.

PDF : SweepGP_alternate.pdf

MIDI : SweepGP_alternate.txt (må renames til .mid - er ikke tillat å laste opp filer med .mid-endelse på forumet - Administrator??)

GP : SweepGP_alternate.gp5 (må renames til .gpx - er ikke tillat å laste opp guitar pro filer fra versjon 6 på forumet - Administrator??)

Den orginale versjonen med trommer og el-pianokomp (CF ytret ønske om å høre den):

MIDI : SweepGP.txt (må renames til .mid - er ikke tillat å laste opp filer med .mid-endelse på forumet - Administrator??)

(igjen, så si ifra, så fjerner jeg dette om du føler jeg krenker åndsverksloven)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen måte å "fikse" rytmen på er å gå opp til neste form av akkorden når du snur på A strengen:

7-3---------------------7-12-

----5-----------------8------

------4-------------9--------

--------5--------9-----------

-----------7-10---------------

Men det blir jo mer kjedelig og streight da. Men letter å spille fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt synes jeg sweeping er ensartet å høre på, ofte arpeggioer som spilles opp og ned. Jeg foretrekker at noe ekstra legges inn for å gjøre det spennende, og da er det ofte rytmikken som står åpen for endring. Ikke noe i veien med de endringene du har foretatt, davidsen, jeg skjønner godt at 5 ikke er helt stuerent hos alle. :) Hovedpoenget blir uansett at vi spiller og hører på det vi synes er morsomt/bra.

Jeg tenkte å skrive litt flere slike små greier med tanke på CAGED systemet. Fint å sysle med nå som vinteren står for tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet om igjen nå. Jeg ble ikke klok på anslagene, da disse forflytter seg med en åttendelstriol for hver takt. Det er sikkert fint om du vil trene opp din avant-garde rytmeforståelse (:P), men her er uansett slik jeg spiller The Euphors sweeping-øvelse (nå med Cm-shape): Må innrømme at den er smartere enn Am-formen :) Har også gjort om den nest siste swepen til moll, da den dur-versjonen ble totalt feil i mine ører.

PDF : SweepGP_alternate.pdf

Uten den "avant-garde rytmen" ble det litt for "hei se på meg, jeg kan sweepe" i mine ører. Mistet det lille musikalske den hadde. Hehe. Å gjøre om den nest siste til moll ble også HELT feil i mine ører. Din versjon ble på en måte en bread & butter metall-solo der man sweeper fordi man akkurat har lært seg å sweepe.

No offence =p Ble bare noe helt feil for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trudde poenget var at man nettopp skulle lære seg å sweepe med denne øvelsen, i dette tilfellet med Cm/C-shape. Da er det unødvendig å legge på en SINNSYK komplisert rytmeøvelse i tillegg, men for all del.

At du syns at akkorder som holder seg til kvintsirkelen blir HELT feil i dine ører, sier nok mer om ditt gehør. At det er DRIT kjedelig kan du selvfølgelig synes det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er å sweepe, helt klart. :) Nå vil jeg ikke kalle strake trioler for sinnsyke, men det avhenger av hva man har spilt tidligere. Jeg lager musikk etter øret og ikke etter teori, uten at det er noe feil med noen av delene, bare ulike tilnærmingsmåter. Jeg har ikke pønsket ut hva som skjer, men for meg skjer det noe etter den første hvilelengenoten. Kan godt se på det som om melodien går inn i en sidetoneart, hvor vi ender opp med tersen i A dur som skaper spenning før den legger seg til ro som kvinten i G dur, en halv tone opp. Uansett hvordan vi vrir og vender på det blir det teorisnakk, som er og blir teori. Jeg synes det er viktig å kunne, og det er bra at du ser at det "riktige" skal være moll. :) Smak og behag kommer vi ikke langt med å diskutere.

Og en liten ting. Det er i hovedsak én viktig forskjell på originalen og den siste varianten du posta. Det er antall toner som spilles på den laveste strengen. Det ene er sannsynligvis lettere enn det andre, og da er det jo greit å begynne med det enkleste først. Når andre ting sitter godt er det jo fint å vite hva man kan prøve for å utfordre seg selv videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt den lille 'forskyvingen' (hvis man i det hele tatt kan kalle det det) i Euphors sweepøvelse. Det høres mer musikalsk ut og ikke ut som 'bare' en teknikkøvelse.

En liten vri som også kan gjøres er å gå til Gm og A-dur istedetfor G-dur og D-dur. Mollakkord flyttet en liten ters opp. Snadder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg ikke kalle strake trioler for sinnsyke, men det avhenger av hva man har spilt tidligere.

I beg to differ, for jeg tror heller ikke helt på at du spiller det som strake trioler. Jeg satte meg ned å spilte etter notene og da ble det sånn her:

-7------------------------------------10-7-----------------------------7-10-14-10------osv

---8-------------------------------12--------8---------------------8-------------------

-----9-4--------------------9-12-------------------7-4-0-4-7---------------------------

-----------5-----------9---------------------------------------------------------------

---------------7-10--------------------------------------------------------------------

Jeg tviler på at det låter sånn her når du spiller. Derfor mener jeg at det er feil å notere det i trioler. Når du sweeper 5 og 5 noter bør disse IMHO noteres sammen for det er fysisk umulig å ikke spille dem sammen.

Vil også legge til at det er første gang jeg øver noe som helst på 5 år, så noe godt kom ut av dette. Merker selv at jeg nok heller mot å bare lørve på så det blir 5 ned og 6 opp. Jeg har litt sans for den type mix av 5 og 6 noter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener med "låter sånn her". Det låter ikke sånn med tanke på at slide og pulloffs ikke kommer med, men rytmisk er det trioler jeg spiller. Aksentene er ikke på plass i filene, men jeg klarer ikke å aksentuere mens jeg sweeper uansett... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg klarer ikke å aksentuere mens jeg sweeper uansett... :D

det er vel det jeg prøver å si. Du greier ikke å sweepe trioler med mindre du spiller tre og tre noter. Derfor tviler jeg også på at det er det du spiller rytmisk selv om det er det du sier du gjør. Hvis du noterer sammen notene du sweeper på notearket så ser du med en gang at det ikke blir straighte trioler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.