Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sweeping kan være morsomt!


Anbefalte innlegg

Jeg gir opp den triol greia. Enten vil dere ikke skjønne det på trass eller så snakker vi to forskjellige språk. Spille inn første greia med den fingringen jeg skrev opp og fortell meg at det høres likt ut så skal jeg være enig med dere.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du mener. EN triol er bare at du spiller tre noter istedenfor to noter over samme tid. Det er jo ingenting som sier at du MÅ starte anslaget noe som helst sted. Du trenger faktisk ikke spille tre noter en gang, slik som dette:

shuffle.gif

Dette spilles jo som trioler, bare at den midterste nota er stum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skjønner ikke hvorfor man ikke kan spille trioler uten å dele 3 og 3 noter fra hverandre. Det er da vel hvor mange noter du skviser inn på hvor lang tid som bestemmer hva du spiller, ikke hvor du spiller det?

Noteringen skal IMHO vise hvordan ting du spiller høres ut. Trioler indikere at ting spilles 3 og 3. Hvis det spilles med en annen "feel", noe jeg mener gjøres her, skal det egetnlig skal noteres på en annen måte enn trioler.

Jeg er klar over at det er håpløs flisespikking, men jeg tror også denne øvelsen er mye vanskeligere enn det Euphor kanskje tror. Jeg mistenker at han, som du, bare spiller det rett frem uten å tenke noe særlig over det. Det gjorde jeg først også, før jeg begynte å kuke med vendingene på A strengen. Jeg spiller de automatisk med oppslag og så leste jeg at det skulle være nedslag og da måtte jeg begynne å tenke. Så ble det bare kuk, så jeg satte meg ned med notene for å få tempo riktig så ble det bare mer kuk. Men så begynte jeg å leke med øvelsen i stede og lagde litt alternative fingringer osv. derav triol fingringen.

Jeg begynte å spille sånn her bare fordi det syntes jeg var gøy og ganske utfordrende for jeg sliter fryktelig med å flytte venstrehanda fort nok rundet på halsen (men de skal sies at jeg har øvingsvegring og store vanskelig for å konsentrer meg om gitarting i mer enn 10 sec så det forandrer seg sikkert i dag). Da får jeg inn ihvertfall to former, burde seff fått med den siste og på et vis.

7-3---7-12

---5--8--

---4--9--

---5--9--

---7--10-

10-7----10-15

----8----12

----7----12

----9----12

---10--14

Her alternate picker jeg mellom sweepene og spiller alt med så lett venstrehand som jeg klarer og kortest mulige toner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Gluke opererer på et høyere nivå av teori enn det ihvertfall JEG gjør. Jeg vet at når man spiller en åttendelstriol (alle tre notene) så varer de tre notene like lenge som èn firedelsnote. Der stopper det egentlig.

Så ja, tror du kvekker til døde ender her ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skjønner hva Gluke mener, men jeg vet ikke hvordan det ellers skulle blitt notert. Tonene er satt, for min del, og jeg er helt blank på hvordan jeg skulle notert rytmikken uten at det hadde blitt ekstremt. Dog synes jeg nok likevel at trioler med trykk på annet enn første tone i hver triol er helt greit - og igjen er det mulig vi ikke snakker samme språk. :)

Ørjan, det er mulig vi rett og slett er for flinke. Vi har jo lært rytmikk av IA... :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Davidsen, hadde vært veldig morsomt å høre "din" versjon også. For min del må jeg innrømme at det å spille dette er like lett som å puste i vakuum.

Har tatt opp med mobiltelefon, da opptaksutstyret mitt er blitt pakket vekk. Er mitt i en flytteperiode nå.

Her er uansett et haltende forsøk på 180 bpm. (Nei, det er ikke klokkerent :blush: )

http://johnnypalms.com/sweep.wma

ES-335 -> Compressor -> Overdrive -> Roland MicroCube (på dritlavt nivå for å ikke vekke unga :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.