Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sweeping kan være morsomt!


Anbefalte innlegg

Skrev denne for litt siden, og synes den er morsom å spille. Det er godt mulig den er rappet fra noe, men jeg vet ikke hvilken låt det eventuelt er. Dette er en øvelse/melodi som i hovedsak spilles med sweeping. Det jeg synes er bra med denne er at den bygger på C-formen av grep, jmf CAGED. I begynnelsen syntes jeg denne vrien var vanskeligere å spille enn andre, men plutselig en dag ble alt lysere.

Ting å fokusere på:

- Er den figuren du spiller dur eller moll?

- Alle anslag på A-strengen skal være nedslag. Dette er forsøkt notert i tabulaturet.

- La fingrene holde en streng av gangen, ikke legg ned en barré med en finger selv om det frister.

Tabben kan åpnes med http://tuxguitar.herac.com.ar/ som er gratis å laste ned.

Ser at PDF-filen er enormt dårlig, den er eksportert ut fra TuxGuitar - dessverre knapt mulig å se hva som står.

SweepPDF.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fin øvelse. Den avslører hvor sykt lite kontroll jeg egentlig har på lillefingeren min.

Jeg lurer på en ting.., ikke det at du nødvendigvis trenger å utbrodere det, men hvorfor mener du at man bør fokusere på nedoveranslag på A-strengen? Hvorfor ikke snu etter A-strengen og begynne på nedoverslag på D-strengen igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- La fingrene holde en streng av gangen, ikke legg ned en barré med en finger selv om det frister.

Jeg liker i tillegg å legge fingeren omtrent oppå båndene. Da blir det lettere å spille korte nok noter og unngå at de grøter seg sammen.

Er det bare meg eller er det noe riv ruskende galt med tempoet som er notert i PDF'en? Kanskje bare jeg som er lat men jeg vil gjerne høre noen sweepe og aksentuere det her riktig samtidig. Eller skal det bare spilles så fort at nobody cares....

Ingen andre som reagerte på det? Oh well, carry on..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedslag på A-strengen fordi jeg føler det høres naturlig ut. :D Du kan selvsagt spille det som du vil, for meg er det rytmisk forsvarlig å snu til nedslag der. Jeg hører denne snutten i grupperinger på 5.

Tempoet i PDF-fila er det samme som i GP-fila - 120 kvartnoter per minutt. Det skulle tilsvare seks toner i sekundet, etter å ha testet litt med avspilleren synes jeg melodien mister festet rundt 180 kpm. Det er ikke avsindig fort for sweeping å være. Heller slik at det er så tregt at folk ikke vil godta det som sweeping. :D

Kanskje noen drister seg på å spille det inn...? :unsure:

Godt tips om å legge fingrene nesten på bånda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rytmisk forsvarlig

:D

Jeg syns det er lettere å bytte til nedoverslag etter A-strengen (noe som kanskje rettferdiggjør det poeng at du mener man bør begynne med nedoverslag på A-strengen, nettopp ved at jeg syns det er vanskeligere?).

Hvorfor hører du snutten i grupperinger på fem og ikke seks? Jeg henger ikke helt med på den tankegangen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se de fem første tonene som figur 1, de fem neste som figur 2.

Hvis du ser på notene (eller spiller) fra starten så er det to figurer med fem toner i hver, pluss én tone mellom figur 2 og 1. Det er noe av det som gjør melodien litt mer spenstig, figur 1 repeteres en 8-dels triol "for tidlig". Slik forskyves det litt for hver gang, heldigvis er det bare tre repetisjoner før hvilelengenoten kommer.

Nå er det jo ikke slik at det er feil å tenke på andre måter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var morsom. Fin-fin øvelse å trene på arpeggioer!

Jeg skrev den litt om, for å få den (i mine fingre) mer økonomisk og enkel. Dvs. jeg har endret på hvordan man tar moll-arpeggioene (til Am-shape, hvis det er det det heter). Har også lagt inn fortegn (G-dur) :-)

OBS : Den er skrevet i Guitar Pro 6, men jeg får ikke lov til å laste opp gpx-filer i dette forumet (!), derfor er den døpt om til gp5. Man må døpe den om til gpx for å få lest den inn i GP6.

Hvis du (The Euphor) syns dette er forkastelig og teit, så skal jeg fjerne den umiddelbart.

SweepGP_alternate.gp5

SweepGP_alternate.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvordan du spiller den første 7/10 sliden med avdrag til 7 igjen. Den første 7 må du spille med pekefinger, så slide med pekefinger, men da har du ikke noe å dra av til. Hvordan løser du det?

Det er jo ikke noe i veien for å spille det på den måten heller. Forskjellig hva vi finner behagelig. Jeg misliker to strenger på samme bånd etter hverandre hvor jeg må bruke én finger. Den roll bevegelsen har aldri fungert bra med mine fingre. Synes også at stringskipping er litt kjipt under sweeping. :)

En annen ting jeg liker med C-figurene er at de gjerne kan bidra til å åpne gripebrettet. De aller fleste gitarister vet hvor E og A barrene finnes, krever litt bevisstgjøring for å huske at man kan spille med CGD også. Om du er ukjent med CAGED så finnes det noe info i andre tråder på forumet, godt gjemt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se de fem første tonene som figur 1, de fem neste som figur 2.

Hvis du ser på notene (eller spiller) fra starten så er det to figurer med fem toner i hver, pluss én tone mellom figur 2 og 1. Det er noe av det som gjør melodien litt mer spenstig, figur 1 repeteres en 8-dels triol "for tidlig". Slik forskyves det litt for hver gang, heldigvis er det bare tre repetisjoner før hvilelengenoten kommer.

Nå er det jo ikke slik at det er feil å tenke på andre måter. :)

Jepp, den så jeg med engang... Jeg bare hang meg litt opp i det med femmerfigurer. En annen variant er jo å tenke 5/8-takt, men det blir virkelig stress når man kommer opp i tempo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. den første sliden blir ikke noe slide for meg, det blir en hammer-on og pull-off med lillefinger.

Det er nok bare en vanesak. Jeg har stort sett spilt moll-arpeggioer med Am-shape, så det ligger på en måte innprenta i fingrene.

Men jeg bør kanskje derimot spille den med Cm-shape for å få utvidet reportoaret mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.