Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sweeping kan være morsomt!


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke prøvd å spille den med klikk, så jeg skal ikke si 100% jeg klarer å følge den triol-gangen, men oppi hodet mitt gir det mening. Skal prøve i morra!

Edit: Prøvde det nå og det fungerer da aldeles utmerket slik Euphor har skrevet det. Kanskje det er vi som er vranglærte =p

Endret av orsvend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kategorisk kan jeg ikke se hvordan du kan se at noe ikke kan spilles som strake trioler. Du må forklare nærmere hvordan du ser det. :blink:

Ok er fullt klar over at det er litt notenerding det her, så alle som ikke har behov for det skipp til neste post.

Du drar pull off på først note. Så sweeper du ned 3 noter, snur på A strengen og sweeper opp 5. Da klarer jeg ikke helt å se hvordan noten på A strengen kan være siste del av andre triol, for den henger nødvendighvis sammen med de neste 4 notene som er i samme sweep. Det samme med neste venning på A strengen. Jeg har ikke noen tro på at du spiller den venningen så det høres ut som en triol.

Det jeg satte opp og dine øvelse er de samme notene men høres helt forskjellig ut. Det jeg TABet høres i mine ører ut sånn som du har skrevet notene. Det gjør det ikke når jeg spiller sånn du har TABet.

Hovedproblemet med all sweeping er jo tempo, for det er umulig å unngå at de notene som sweepes blir hengende sammen som en rytmisk greie og samtidig nesten umulig å ikke endre tempo littegrann i forhold til det som spilles før og etter. I tillegg vil hvilke noter du velger å sweepe diktere hvordan det blir hørenes ut.

Men skit i det, jeg syntes øvelsen var morsom jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, er det noen norsker ( :rolleyes: ) som er kjent for det?

Jeg fikk det forklart av Frank Gambale. Det var det han sleit mest med, øvde som faen han, men fikk fortsatt høre av Chick Corea at han mente Frank hadde et "liberalt" forhold til tempo. Men det kan være en fordel også, med litt odde notekombinasjoner (som i øvelsen her) og brukt bevisst kan man få en fet og litt "flytende" feel på det man spiller.

Eller man kan "norske"............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Div tekst.

Jeg har ikke tatt opp denne med klikk, og etter 20 år hvor jeg har prøvd å unngått sweeping er det heller ikke min sterkeste side. Slik jeg spiller den er det såpass tregt at trioler ikke er noe problem. Dog, det spørs jo hvor pinlig nøyaktig man skal være. Jeg tror Chick Corea er på et litt annet nivå enn hva jeg er. Kan egentlig ta med Frank også. ;)

Har fundert litt, og det jeg synes er morsomt med denne er egentlig slide/pulloff linjene, spesielt i andre halvdel ned til moll arp.

Det har ikke blitt noe innspilling i dag, får se om jeg får øvd nok OG lurt meg til det... Mye lettere med tapping. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde kanskje det skulle gå litt kjappere. Det er jo ikek spes fort til å være sweeping. Kan man jo heller alternate picke hele greie så har du instant Dixie Dregs :D Steve Morse anyone?

Ellers så fant jeg ut at det var en ypperlig måte å varme opp venstre handa på det her. Føltes helt super etter å ha holdt på i 10 min med dette.

Jeg gir opp den triol greia. Enten vil dere ikke skjønne det på trass eller så snakker vi to forskjellige språk. Spille inn første greia med den fingringen jeg skrev opp og fortell meg at det høres likt ut så skal jeg være enig med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde kanskje det skulle gå litt kjappere. Det er jo ikek spes fort til å være sweeping.

Nei du har helt rett i det. Jeg tenkte jeg skulle kommentere dette selv. 10-20 bpm til kunne jeg klart med litt øving, men om vi kommer opp i "vanlig" sweepe-hastighet så hadde jeg aldri i livet klart å holde de strake triolene på klikk.

Jeg gir opp den triol greia. Enten vil dere ikke skjønne det på trass eller så snakker vi to forskjellige språk.

Tror sistnevnte er riktig. Skjønner ikke hvorfor man ikke kan spille trioler uten å dele 3 og 3 noter fra hverandre. Det er da vel hvor mange noter du skviser inn på hvor lang tid som bestemmer hva du spiller, ikke hvor du spiller det?

Jeg gir opp den triol greia. Enten vil dere ikke skjønne det på trass eller så snakker vi to forskjellige språk. Spille inn første greia med den fingringen jeg skrev opp og fortell meg at det høres likt ut så skal jeg være enig med dere.

Vi får se hvordan Euphor gjør det! Jeg klarer dessverre kun å spille det slik jeg spilte det. For endringer i anslag og fingre må en ha noen som klarer flere former enn bare C =p

Endret av orsvend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.