Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar til deth / black metal


Abigor

Anbefalte innlegg

Skal du spille black metal kan du ikke ha Ibanez. Se på brukte ESP Eclipse II f.eks, de er perfekte til BM. :)

Say what? blink.gif

Det tror jeg du og Ihsahn er meeget uenige om...

Til trådstarter:

Du klarer deg lenge med en streng på rundt 060 for B-tuning.

Er ikke store forskjellen på å spille 6 og 7 strenger, krever bare litt tilvenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Say what? blink.gif

Det tror jeg du og Ihsahn er meeget uenige om...

Til trådstarter:

Du klarer deg lenge med en streng på rundt 060 for B-tuning.

Er ikke store forskjellen på å spille 6 og 7 strenger, krever bare litt tilvenning.

Han andre gitaristen i bandet har 0.060 som sin tykkeste streng, og med drop B blir strengene slappe og man får ikke til å spillt skikkelig raskt og tight.

Hvilket oppsett bruker dere andre BM gitarister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes flere forholdsvis rimelige Ibanez 7-strengere med vib. system hos bl.a. 4SOUND, som kan være verdt å sjekke ut.

Å spille på en 7-strenger er "som å spille på en 6-strenger" men med en litt bredere hals og en ekstra streng.

Du venner deg til det i løpet av en times spilling, det gjorde ihvertfall jeg.

Ved å kjøpe en 7-strenger slipper du kaoset ved å spille på en nedstemt 6-strenger med strenger som er tykke som wire.

Et 7-strengs strengesett er vanligvis fra 0.10 til 0.56 og denne størrelsen funker også fint hvis du vil stemme ned en halvtone til Aiss.

Vil du stemme ned til A bør du kanskje prøve et 0.11 til 0.58-strengesett.

Dette har ihvertfall funket som fjell på mine 7-strengere opp gjennom årene, men jeg har ikke hatt vib. system...

Kanskje det blir noe annerledes da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han andre gitaristen i bandet har 0.060 som sin tykkeste streng, og med drop B blir strengene slappe og man får ikke til å spillt skikkelig raskt og tight.

Hvilket oppsett bruker dere andre BM gitarister?

Hva slags gitar har han da?

Jeg har aldri hatt problemer med slappe strenger i B, bruker normalt sett 060 på Ibanez'n og 062 på Les Paul'n.

Hvis du vil ha strengene tightest mulig ville jeg vurdert en baritongitar, evt RGD serien til Ibanez.

(Litt triviell info: 8-strengeren til Ibanez leveres med en 065 streng og den er stemt til F.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han andre gitaristen i bandet har 0.060 som sin tykkeste streng, og med drop B blir strengene slappe og man får ikke til å spillt skikkelig raskt og tight.

Hvilket oppsett bruker dere andre BM gitarister?

Det synes jeg høres litt merkelig ut. Spiller på 0.56 i C, og det er overhodet ikke noe problem å spille raskt og tight på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller på 7-strenger selv, og syns det er herlig.

Det å ta på en 6strengs føles som å gå fra bil til moped nå.. kjører standard 10-52 på de 6 nederste, og 56 på den tykke strengen.

akkurat passe nok for meg.

men hvis dte er Drop B du vil ha, så er det litt forskjell på å spille i standard H/B og drop H/B.

Ting som spilles i Drop tuning låter som oftest ikke like tøft i standard tuning :P

Sjekk ut ESP/LTD Eclipse.

Som nevnt over, så funker de fleste gode gitarer til det meste med riktige strenger, pickups og oppsett.

Kan anbefale EMG til ditt formål.. Merker hvor effektive de er på nedstemte gitarer da de holder seg tight og ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett maken til fanboy- virksomhet på lenge. Det er andre gangen jeg er inne her og sletter drittkasting om gitarer man ikke liker selv. Vil tro trådstarter ahr lite nytte av slike innlegg.

Vil man være fanboy, så gjerne for meg, men det er grenser for usaklighet. Et gitarmerke, uansett hva det er, som har eksistert i mange år, og selger gitarer lager ikke ubrukelig dritt. Det sier seg selv.

Skjerpings. Nå er jeg lei, og finner fram skarpere lut ved neste runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en rotete tråd. Husk at en sjustrenger er stemt i B standard da, og ikke drop B, så skal du spille i drop B på en 7'er må du teknisk sett stemme OPP alle strengene bortsett fra den dype B-strengen en tone. Dette syns jeg blir veldig rotete, ihvertfall. Sjustrengere funker fint til B-standard og dypere ting, men drop B osv. klarer en vanlig seksstrenger. Holder lenge med 060-strenger, også. Jeg syns det nesten blir for tight, faktisk. Du "trenger" heller ikke aktive pickups for å spille black-/deathmetal. Det meste som sitter i en "metal-gitar" til mellom 5 og 10k burde funke helt fint, enten det er EMG, Seymour Duncan, Bare Knuckle, DiMarzio eller whatnot. Er du ikke fornøyd med lyden er det ikke store jobben å skifte mikker senere heller.. :) Schecter, LTD, Ibanez, og lignende merker gir mye for pengene i det prisleiet der. Særlig hvis du kjøper brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke lest hele tråden, så kan være noen har skrevet akkurat det samme som meg... men whatevah :P

Altså, hvilken strengtykkelse du burde bruke til drop B er jo egentlig en smaks sak. Såklart kan det være vanskelig å spille med 08-42, men blant alle de strengee du har et reelt valg mellom så kan du jo bare prøve deg frem. Jeg liker at strengene er ganske harde, eeeeller veldig løse :P ikke noe gylden mellomvei her nei :lol: Men drop B på LP'en min funker bra når jeg har 11-54 på den, men du kan jo alltid se på noen gitarer med lengre mensur enn Gibson LP da... da blir strengene strammere i tilsvarende tuning med tilsvarende strenger enn en gitar med kortere mensur ;)

Jeg ville heller kjøpt en gitar som så fet ut og som jeg likte, og så kanskje byttet pickup's... IMO så er pickup's et viktigere tema enn strenger når du skal spille så mørkt som drop B, da mange stock pups kan bli veldig gromsete når man spiller så lavt. Streng spenning venner du deg til, crappy (eller ingen) tone er værre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spille mye i dropp D, hvordan spiller man det på 7 strenger med vanlig B/H tuning? Må man spille powechord eller er spiller man da også med en finger?

Føler det er litt dume spørsmål, men jeg kan ikke så mye musikk teori. Det går mest i tabs, og da trenger man ikke å vite så mye.

Har snakket med han andre gitaristen, og han sier at vi skal stemme ned hele gitaren, og da er det ikke drop B/H men B/h tuning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppsumere så burde det være en "metal-gitar" for da duger pickupene, og helst fra ett merke som Schecter, LTD, Ibanez ol som har eksistert en stund og ikke er billig-gitarer.

Tror jeg ender opp med å kjøpe brukt, man er jo snill med gitarene sine.

Spiller nå på en Ibanes sv520 fra 05, og skal bytte pickuper på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spille mye i dropp D, hvordan spiller man det på 7 strenger med vanlig B/H tuning? Må man spille powechord eller er spiller man da også med en finger?

Føler det er litt dume spørsmål, men jeg kan ikke så mye musikk teori. Det går mest i tabs, og da trenger man ikke å vite så mye.

Har snakket med han andre gitaristen, og han sier at vi skal stemme ned hele gitaren, og da er det ikke drop B/H men B/h tuning.

Drop D blir fort litt knotete på en 7 strenger, da må du enten stemme ned E strengen eller spille vanlige powerchords.

Bruker generelt lite drop tuninger på 7 strengeren min, men stemmer av og til 7. strengen ned til en A.

Skal dere spille drop-tuninger er nok en vanlig 6 strenger å foretrekke, men skal dere spille i B standard så ville jeg absolutt vurdert 7 strenger.

Synes du skal sjekke ut Prestige serien til Ibanez samt "dyre" Ltd.

Sikkert mulig å finne en allright ESP også hvis du skal kjøpe brukt.

Ikke tenk på mikker, de byttes kjapt og greit uansett biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.