Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar til deth / black metal


Abigor

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg spiller i et deth/black metal band, og skal investere i ny gitar. Siden jeg ikke har så mye peiling på gitarer i denne sjangeren håper jeg at det sitter en eller annen her på forumet som kan hjelpe meg.

Bandet skal spille sanger i drop B (drop H), som er tre toner ned (hvis jeg har forstått rett). På de lokale musikkforettningene selger den ene strenger merket med 0,060, og den andre selger strenger med 0,068 på tykkeste (strengen må være tykke for å ha tilstrekkelig spenn når man dropper ned for ikke å få slappe strenger).

Når vi tuner ned så mye tror jeg at vi må gå for 0,068 (som er ganske tykke).

Jeg har også forstått at til deth/black metal ønsker man aktive humbuckere, og jeg har lyst på tremolo på gitaren også.

Den nærmeste jeg har funnet er Ibanez MTM-2 som leveres med 0,054 streng på det tykkeste, men den mangler tremolo.

Er det noen gitarister som spiller tyngre metal som har litt oversikt over mulige gitarer som det er verdt å se på, så hadde jeg satt stor pris på innspill i letingen etter min neste gitar.

Jeg har lyst å bruke minst mulig penger på den selvfølgelig, men har satt ett budsjett(gitar + koffert) mellom 5000kr til max 10 000kr.

Abigor

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På en annen side, Trond, så er det lite som er styggere enn den også :P (My opinion)

Men, som nevnt så kan du jo bare bytte strenger, men når du skal ha tremolo så ville jeg levert den inn for justering når du skal bytte til tjukkere trenger, for ellers kommer du til å ha et helvete :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, greit nok B)

Men, det du heller burde kikke på er elektronikken som sitter i gitaren.

Det finnes masse bra i bruktmarkedet bare du er litt tålmodig, både på finn.no og i salgsavdelingen av dette forumet.

Vet ikke om du har noe imot å bestille fra utlandet? Hvis ikke kan jeg foreslå f.eks denne:

Gitar: http://gearhounds.com/schecter-c-1-fr-blackjack-atx-aged-black-satin-electric-guitar-with-floyd-rose-tremolo.aspx

Koffert: http://gearhounds.com/schecter-sgr-1-c-electric-guitar-hardshell-case-c-omen-damien-pt-series.aspx

Hvis du skriver inn coupon kode "Jackal" så får du også litt rabatt der.

Jeg sjekka prisen med rabattkoden, og billigste shippinga ($116,45) og med momsen+gebyr inn til Norge blir det omtrent 7500kr.

Kom på at den siden gir gratis frakt internasjonalt om du bestiller for mer enn 999 dollar, og hvis du ikke bruker rabattkoden der blir ordren på 998 dollar. Hvis du klarer å finne en liten billig ting der så kan det bli litt billigere, men med kupongkoden ble det 1015 dollar med frakt, så ikke overskrid det i så fall.

Ellers så er det jo masse annet bra på den siden også. Bare husk at når du skal regne ut prisen må du ta med frakt, for man betaler moms for frakt i Norge. For en kjapp måte å regne dollar om til norske kroner kan du gå på google å skrive f.eks 1000 USD to NOK, så regner den ut for deg :)

Ellers, så finnes det mange sider i Norge du kan kjøpe fra også.

www.sound1.com

www.4sound.no

www.rebelimport.net

Endret av Mortenolb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Ibanez Rg2610E og kan godt anbefale den til metal. Pickupen som står i er sykt hissig. Den ble for heftig for meg, så jeg byttet den ut med EMG81.

En annen ting, har du vurdert 7 strenger eller baritone gitar siden du skal stemme såpass mye ned? Kanskje en ide'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, har du vurdert 7 strenger eller baritone gitar siden du skal stemme såpass mye ned? Kanskje en ide'

Jeg har vært inne på tanken, men er ikke helt sikker på hvordan man spiller 7-strengs gitar. Har heller ikke funnet noen bra forklaring på det heller.

Men det er kansje en bedre mulighet med tanke på at vi skal droppe basstrengen så mye.

En 7-strengs gitar vil kansje også være lettere å spille siden man får tynnere strenger selv om man har b-stemming på øverste basstrengen?

Ellers kan du jo kikke på en del LTD(eller brukt ESP) og Ibanez RG'er.. :)

Har sett litt på LTD, men har ikke noe kjennskap til dem.

Har litt lyst på en ibanez siden jeg alt har en. Hvordan er tremolosystemet til ibanez (edge)i forhold til Floyd Rose med tanke på antall deler og kompleksitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, greit nok B)

Men, det du heller burde kikke på er elektronikken som sitter i gitaren.

Det finnes masse bra i bruktmarkedet bare du er litt tålmodig, både på finn.no og i salgsavdelingen av dette forumet.

Vet ikke om du har noe imot å bestille fra utlandet? Hvis ikke kan jeg foreslå f.eks denne:

Gitar: http://gearhounds.com/schecter-c-1-fr-blackjack-atx-aged-black-satin-electric-guitar-with-floyd-rose-tremolo.aspx

Koffert: http://gearhounds.com/schecter-sgr-1-c-electric-guitar-hardshell-case-c-omen-damien-pt-series.aspx

Hvis du skriver inn coupon kode "Jackal" så får du også litt rabatt der.

Jeg sjekka prisen med rabattkoden, og billigste shippinga ($116,45) og med momsen+gebyr inn til Norge blir det omtrent 7500kr.

Kom på at den siden gir gratis frakt internasjonalt om du bestiller for mer enn 999 dollar, og hvis du ikke bruker rabattkoden der blir ordren på 998 dollar. Hvis du klarer å finne en liten billig ting der så kan det bli litt billigere, men med kupongkoden ble det 1015 dollar med frakt, så ikke overskrid det i så fall.

Ellers så er det jo masse annet bra på den siden også. Bare husk at når du skal regne ut prisen må du ta med frakt, for man betaler moms for frakt i Norge. For en kjapp måte å regne dollar om til norske kroner kan du gå på google å skrive f.eks 1000 USD to NOK, så regner den ut for deg :)

Ellers, så finnes det mange sider i Norge du kan kjøpe fra også.

www.sound1.com

www.4sound.no

www.rebelimport.net

Bare en liten kommentar til Schecter C1, der. 7500 inkludert moms, gebyr og frakt. Men det er også lang ventetid, mister vel noen norske rettigheter. Kan jo få samme gitaren for 7700 kroner fra Norge (her f.eks.). ;) EDIT: det står 0 på lager, men de tar inn det meste hvis du spør pent.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at 7500 er inkludert kofferten, og den der har ikke floyd rose :P

Er ikke SÅ lang ventetid :P

metallhue:

Skjønner ikke hvorfor du sier at ikke ibanez passer til det. Antar at eneste grunnen du har til å foreslå Eclipse isteden er fordi den er utstyrt med aktive EMG pickups. Nå er det fullt mulig å bytte til disse pickupsa i andre gitarer, og det er ingen regel som sier at aktive pickups er best til metal..

Abigor: Floyden til Ibanez funker helt fint :)

Endret av Mortenolb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.