Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Gibson Firebird.


hkurt

Anbefalte innlegg

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forhåndsomtalen passer ikke helt med "Nok en dyr døgnflue", nei.

Fasongen minner mest om "det mest tackie fra åttitallet", "Firebird uten firebirdattitude" og nei usj. Rett og slett trist.

På den annen side, så må jeg si at jeg på en måte liker at et firma som Gibson, som har brukt de siste tjue årene på å oppfinne på nytt det de lagde på femtitallet, er litt spreke og sånn. Klarer ikke å fri meg fra det. Men de er liksom spreke på feil måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Castor er inne på: All ære til Gibson for at de faktisk prøver å være nytenkende, selv om dette er bortimot skivebom. Likevel kan det ikke være lett med et så stort konsern som Gibson å gjøre alle til lags. Gibson har nå i mange år jobbet med å komme seg opp på det nivået de en gang var ifht. kvalitet på instrumentene, og med CS Historic serien er de vel kanskje nærmere enn de noen gang har vært etter det famøse 50-tall. Hadde de brukt all tid og energi på det, hadde de nok fort blitt stemplet som gammalmannslige, baktunge og lite kreative. Men de har jo den nye LP Standard som etter mitt skjønn er både en forbedring og videreutvikling uten at det går for mye på bekostning av tradisjon.

Gibson har jo også mange vellykkede designs å bruke fra før, så de trenger ikke finne opp hjulet på nytt i den sammenhengen. (Explorer, V, Firebird, SG og LP... RD.) Likevel greier de å komme opp med noe som er hverken fugl eller fisk. (Ligner på Firebird, ja. Bare at - Stygg!)

Sikkert ikke lett å sitte i sjefsstolen hos Gibson og skulle ta vare på alle aspekter av både nytenkning og tradisjon. Jeg bytter ikke, da jeg regner med mye pepper for denne "Firebirden"! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innovasjon er ikke det som har holdt liv i Gibson de siste tiårene. Gibson-kunder vet stort sett nøyaktig hva de vil ha, og hvis de ville hatt nytenkning hadde de gått til Steinberger e.l. De har gjort noen veldig rare valg de siste årene (holy Explorer, anyone?), og dette er et av de rareste. Muligens med unntak av Hendrix-modellen som vi heldigvis ikke har sett så mye til.

Det er en veldig god grunn til at vi ikke ser andre gitarer med innebygde effekter osv., og det er ganske enkelt at gitarister ikke vil ha det, ikke fordi ingen har tenkt på det før.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig god grunn til at vi ikke ser andre gitarer med innebygde effekter osv., og det er ganske enkelt at gitarister ikke vil ha det, ikke fordi ingen har tenkt på det før.

Jeg synes dette er et veldig godt poeng. Castor sa det også veldig godt med at de er "spreke på feil måte", en beskrivelse som passer så utrolig godt til Gibson de siste årene. De har kommet med en del gode idéer, men alt i alt synes jeg majoriteten av nye gitarer har vært kraftige skivebommer.

Hvorfor ikke en serie med klassisk utseende Les Paul og SG'er med gjennomgående hals? Les Paul med bra vibsystem hadde heller ikke vært å forakte, som et slags spark til PRS. Les Paul Axcess er et skritt i riktig retning, etter min mening, selv om jeg ikke er fan av Floyd Rose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et instrument, for musikere, er dette så håpløst fail-o-rama at det er skremmende. Men skal vedde en seddel på at de selger ut hele opplaget, selv om de skal koste $5500. Det er nok av samlere i verden.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.