Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Gibson Firebird.


hkurt

Anbefalte innlegg

Makan til forgubbing blant gitarister! :lol::P

Dusk Tiger er forresten den kuleste Gibson-fjæla noensinne.

DJ

--

Derav den enorme populariteten.

Det er mer komplekst enn som så :

populær != kul

kul != bra

bra != populær

osv.

Dessuten må jo noen være rebeller nå som råkkerne har stivnet helt... :)

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er det for mye å be om at Gibson bare kan komme med én enkel ny banebrytende gitar?...

Ja, det er nok i praksis alt for mye å be om. Noe nytt fra Gibson som avviker det minste fra "tradisjonelle" modeller vil ikke aksepteres.

Hvis "banebrytende" forutsetter en eller flere av:

- nytt design

- nye materialer

- nye funksjoner

- nye lyder

så er det vel bare å glemme hele greia.

Gibson, stakkars, er fanget av sin egen <fyll ut med det du synes passer best>.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja jeg vet ikke helt.... Vi kan vel i så fall ta med de aller fleste andre gitarprodusenter også da. Nyvinningen fra 50-tallet har stått seg og det er vel med god grunn da ingen har klart å komme opp med noe som har slått an, selv om flere har prøvd. Det nærmeste vi kommer vellykket revolusjon innen el.gitar, er muligens Floyd Rose-systemet. Men hvorfor revolusjonere et så til de grader vellykket produkt som el-gitaren? Det skjønner ikke jeg. Jeg skjønner heller ikke helt hvordan det i så fall skal gjøres. Castor har ytret noen visjoner som kanskje kunne banet vei i vellinga, men det hadde vel blitt ramaskrik da også.

Når det er sagt, har jo faktisk Gibson fornyet og modernisert Les Paul Standard ganske mye, og etter mitt skjønn ganske vellykket også. Jeg har i grunnen mer tro på den type utvikling enn en total revolusjon, men jeg vil tro Gibson lærer noe av disse "revolusjonene" sine, og av og til må man trå litt (mye) feil får å få til noe riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg minne om andre lite populære Gibson modeller?

Disse tre ble tatt ut av produksjonen på grunn av manglende popularitet og salg:

Les Paul

Explorer

Flying V

Det er få ganger noen har steget så mye i min aktelse her på forumet som det du klarte med denne posten, GunnarpåMo. Nå håper jeg det ikke spiller stor rolle. :)

Som Audun er inne på, så er elgitaren så perfeksjonert at det vi diskuterer, er detaljer så små at det er rimelig uvesentlig.

Uten at jeg er noe annet enn en glad amatør, så tror jeg kanskje at de store som lager gitarer, har fått litt av den derre "vi hyper og finner opp det vi lagde på femtitallet"- saken litt i trynet.

Dagens forbrukere er ikke vant til at det faktisk er ganske vanskelig å tilegne seg en ferdighet. De som spiller keyboard, kan velge og vrake i bokser som kan snakke sammen med 30 år gamle enheter via MIDI, samt at de kan lære seg sanger ved at tastene lyser opp når de skal trykkes på. Gitaren har til en viss grad stått på stedet hvil, delvis på grunn av at "det var best før". Bare min mening.

Det er ikke meningen å kritisere gitarteknologi i det hele tatt, egentlig. Jeg har mer oversikt og kunnskap enn de fleste, og kan velge selv. Jeg er rett og slett en sjelden "superbruker", omtrent som de fleste andre her på forumet, og er slik sett ikke et mål for reklamen.

Jeg tror, helt på alvor, at hvis ikke gitarprodusentene klarer å bli enige om en eller annen form for "rettighets-slapp" og felles plattform for å implementere ny teknologi, så blir alle sånne "elektronikk- gitarer" et kort blaff, og i hvert fall til den prisen som presenteres fra Gibson sin side i denne sammenhengen. Kundegruppen blir begrenset til godt betalte advokater og tannleger.

Jeg har før nevnt, og vil gjenta at jeg synes det er supert at Gibson prøver seg med nye ting. All respekt for det. Problemet er at de prøver seg helt alene.

Da sitter vi igjen med de analoge gitaren våre. I og for seg ikke noen katastrofe. Men tilgangen til folk som spiller keyboard vil øke noe voldsomt!

Forsøkte å skrive noe fornuftig her, men ga opp. Avslutter med at gitar er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja jeg vet ikke helt.... Vi kan vel i så fall ta med de aller fleste andre gitarprodusenter også da.

Her var det snakk om Gibson, så jeg holdt meg til dem, men ja, det gjelder trolig de fleste, eller ihvertfall de som anses å være bærere av gitartradisjoner. Kanskje f. eks. Parker eller Steinberger (oppkjøpt av Gibson) kan slippe unna med nyvinninger.

Forøvrig synes jeg ikke Firebird X er spesielt kul, men kudos til Gibson for å tørre å prøve ut nye ting!

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier at Gibson heller burde prøve å finne opp hjulet på nytt mener jeg at de burde prøve å finne opp noe basic... hvis det ga mening :P Behold innmaten i gitaren, men finn heller på en ny litt drastisk form eller en ny type pickup, sikkert mye enklere og mere givende når de får det til enn å spy ut robotgitarer i hytt og pine ;) Ja greit nok, kanskje en ny drastisk gitarform ikke hadde slått ann før om 30år, men da har jeg noe å glede meg til når jeg er 48 :D

Edit: Tror btw at den firebird X kunne ha slått ann om den ikke var en robot.... jeg spiller gitar, ikke robot....

Endret av Ralph Fenix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke umulig at vi får en strippa modell uten robotstemming og lydeffekter, som da nødvendigvis må bli billigere.

Denne vil sikkert bli mer akseptert i det konservative gitarmiljøet.

Like greit, denne her har vell ikk noe særlig tone igjen i seg :ninja: når man diskuterer om pickguard ødelegger tonen din, så MÅ jo noen dæve av all den dritten de har klart å presse inn i Firebird X...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.