Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt prosjekt - bjørkegitar


Anbefalte innlegg

Hva er tykkelsen på den plata?

Målte telecasteren min og den er 45mm. De Ikeaplatene jeg sjekket nå var 38mm. Blir ikke det litt tynt?

En annen mulighet er jo at man kan bruke 38mm-plata som basis og lage "lokk" av finere tre. Dette gir mange muligheter, f.eks. semi-akustisk med kammere, enklere utfresning av spor og rom for wiring, mer "sammenhengende" trefinish osv.

Bjørk er uansett ikke noe veldig lett treslag (ref: http://www.engineeringtoolbox.com/weigt-wood-d_821.html ), og dersom målet er en ganske lett gitar, så synes jeg 38mm tykkelse er ganske greit sammenlignet med f.eks. mahogni i 45mm tykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Søstra mi pusser faktisk opp kjøkken as we speak, og har 40mm benkeplate jeg tror det blir litt til overs av. Jeg skal både ha tummy cut og forearm countor, så da blir det ikke så greit med "lokk", men ideen er jo god. Hvor mye vil vekten differere fra en 45mm kropp i ask tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra mi pusser faktisk opp kjøkken as we speak, og har 40mm benkeplate jeg tror det blir litt til overs av. Jeg skal både ha tummy cut og forearm countor, så da blir det ikke så greit med "lokk", men ideen er jo god. Hvor mye vil vekten differere fra en 45mm kropp i ask tro?

Både ask og bjørk varierer jo noe i egenvekt, men jeg ser jo av tabellen jeg postet lenger opp at black ash skiller seg ut som betydelig lettere enn andre sorter ask når den er tørket.

Skal man ta hensyn til variasjonen i egenvekt på tørket treverk, så er vel bjørk omtrent 10-25% tyngre enn ask (avhengig av hvilken type ask du sammenligner med).

På min DIY-gitar, som har en ganske liten kropp og i tillegg de konturene du snakker om, så synes jeg den føles ganske lett. Hadde den vært noe lettere tror jeg den bare hadde føltes ustabil og billig.

Jeg tror at når man bruker 38-40mm bjørk og sammenligner med 45mm mahogni eller standard gitar-ask, så er forskjellen i totalvekt ignorerbar.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Neida, ikke ufint :) Men jeg har bare fått brukt denne på én låt i studio, og da går den gjennom en Leslie, så man hører ikke akkurat lyden i gitaren... Men mulig jeg kan få lagt den opp det sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.