Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt prosjekt - bjørkegitar


Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Frest opp til pickuper i dag, hadde ikke noe å lage mal av og jeg følte meg hardcore, så jeg gjorde det på frihånd :D Ellers har jeg fått pakke fra Warmoth i dag med tuneomatic og knotter og småting, så da skal jeg ha alt jeg trenger utenom lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyngden er jeg ikke sikker på, men det blir ingen lettvekter. Bjørk er tett og kroppen er jo ganske stor... Originale RD-er fra 70-tallet var 100% lønn, så denne blir kanskje litt lettere. Lakkeringen får jeg se på, jeg er ikke akkurat dreven på det området selv, så jeg setter nok bort det arbeidet til andre.

Jeg har også handlet inn en god del verktøy etter at jeg begynte, men det er standard greier som jeg får bruk for til mange andre ting også, så da kan jeg rettferdiggjøre det overfor samboeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sakte men sikkert framover, fikk litt tid til å fortsette i dag.

Her har jeg drilla hull mellom pickuplommene (som forøvrig måtte utvides). her ses også en liten shim av eik så halsen sitter skikkelig, jeg tok ørlite for mye med fresen:

img1835u.jpg

Så fikk jeg "justert" halsen så den passer. Litt ekstra fresing i dybden på halslomma måtte til, og litt forsiktig bruk av stemjern på halsen. Og litt tilpassing i området rundt også:

img1840r.jpg

Fikk også tid til å gå over med en avrundingsbit, 4mm radius.

img1841pm.jpg

Ser ut som det sitter greit. Hælen er litt skeiv, jeg tok av 3mm på den, men det skal fikses.

img1842j.jpg

Etter all(?) fresing er gjort ligger vekta på 2,26kg, slett ikke så ille som jeg hadde trodd. Neste blir å drille mellom pickupene og kontrollene, så er vel alt klart for liming av halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

Har forresten noen en formening om hva slags lim som er bra å bruke til halsen? Jeg har noe Casco trelim (polyuretan), gjør det susen, eller er det noen andre typer som er bedre? Ser mange amerikanere bruker Titebond, det har de også i en butikk her i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

Har forresten noen en formening om hva slags lim som er bra å bruke til halsen? Jeg har noe Casco trelim (polyuretan), gjør det susen, eller er det noen andre typer som er bedre? Ser mange amerikanere bruker Titebond, det har de også i en butikk her i nærheten.

Hvis du skal lakke hele greia så vil jeg anbefale hudlim. Sterkeste som finns, men er dessverre (lett) vannløslig. Fås kjøpt fra blant annet KEM i Oslo. Hvis du synes det høres skummelt ut så er også epoxybasert lim en vinner. Ikke hurtigtørkende dog.

Endret av GreenMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde Casco trelim, ikke vinterlimversjonen, var bra til gitargreier, helt til jeg fikke høre fra et par som kan det det med gitarbygging. Det duger ikke like bra som Titebond, da det aldri stivner helt. Det vil bestandig kunne røre litt på seg, sa de. Titebond er ikke samme greia, selv om det ser likt ut, lukter likt og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker titebond på deler som aldri noen gang kommer til å bli behov å løsne fra hverandre, og sp bruker jeg hudlim på deler som kanskje muligens en gang i tiden må løsnes. Jeg bruker også som noen nevner her epoxy lim på deler som kan løsnes fra hverandre.

Jeg syns det er lettere å arbeide med epoxylim enn hudlim...

Hudlimet stivner og klumper seg med en gang det kommer i kontakt med en kald overflate, så delene må varmes opp før limet påføres... På gripebrett der det er forholdsvids store flater foretrekker jeg derfor å bruke epoxy. Har litt mere kontroll da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.