Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Å synge


ernieball

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Vel jeg har sunget nå i et år...... Merker jeg blir bedre, men det er uhyre viktig å FORSTÅ hvor utrolig mye trening som ligger bak en god stemme.

SÅ: Ikke start rett på å synge noe Coverdale/Bonnet/Soto/Mercury/Dio/Adams/Lande uten først å vite hva du gjør. (Det var alle mine favoritt-hardrock-vokalister rett fra bakhodet). Dersom du ønsker å høre et eksempel på hvor ille det kan gå med deg, kan du sette på Deep Purple live in Japan fra 1972 og høre Ian Gillan synge klassikere med den stemmen han hadde da. Etterpå setter du på en eller annen live med Deep Purple fra den siste lineupen (1996+). Dette er en mann som desverre har fullstendig skakkjørt stemmen sin ved å ikke stoppe når han merket ting begynte å dale.

MEN tilbake til hjelpinga: Jeg har faktisk KJØPT meg et sangprogram på nettet!! For 30$! Det er en av de virkelig få tingene jeg faktisk har kjøpt på nettet...

Søk på nett etter "Eric Frey" og "Vocal Release Program". Dette sangprogrammet har hjulpet meg veldig, selv om jeg i dag ikke øver spesielt etter dette lengre. Han oppsummererde fire viktigste punktene i sangøvelse med:

1. kunne stramme stemmebåndene

2. ha kontroll på "larynx"-muskelen. dvs ca "dobbelhakemuskelen" :)

3. riktig pusting

4. total resonanskontroll

Æsj jeg skulle skrive en kort post egentlig, men må kort nevne hva dette innebærer:

1: stemmebånd: er man utrent, bruker man som oftest ikke stemmebåndene for å komme opp på lyse noter, og dette høres skikkelig dårlig ut :) søk på google etter "cord adducting" og håp du finner noe. For å finne ut hvilke muskler du skal stramme (dette er en muskel, og blir GRADVIS bedre... HUSK GRADVIS, du kan ikke nå opp med en gang). Sangere med fokus på stemmebånd: [gamle] Tony Harnell, Bon Jovi

2: larynx: dette er en muskel du har under tunga og kontrollerer om stemmen skal være tynn eller tjukk. Jeg kaller den ofte for "opera-muskelen" da de som har størst larynx også er operasangere ofte, og får den karakteristiske operaklangen. Sangere med larynx-fokus: Jahn Teigen, Pavarotti (duh), David Coverdale

3: pusteteknikk: Trekk pusten dypt, og bruk opp all lufta... Det var i korthet det vokalteknikkurset dreide seg om. Ikke trekk pusten inn når du allerede er 50% fylt opp. Dette gjør at den ubrukte lufta blir om til CO2, og du må plutselig anstrenge deg for å puste ut, og så puste inn igjen... Unødvendig.

4: Total kontroll: Kort sagt: ikke lag grimaser, ikke skyv haka fram, ikke ha "skeivhake" for å "snurre" lyden (haha :)) vær komfortabel, vær avslappet, VARM NED!!! (viktigere enn oppvarming spør du meg, direkte farlig å synge seg skikkelig sliten for så å bråstoppe! Kan gjøre deg "hostete" i flere dager etterpå).

Ja det ble en lang og fin post. Håper det hjalp litt. Det jeg selv har erfart i ettertid er egentlig så banalt enkelt som: SYNG MYE! Ofte kan feilene du retter opp selv, gi mye mer selvtillit og vilje til å fortsette enn om du lærer å ikke gjøre feil av andre helt i starten!

LYKKE TIL!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å fortelle prisen for å synge veldig mye: dobbelhake :) dette må du være forberedt på. Etter at du begynner å trene opp den ovennevnte "larynx"-muskelen (aner ikke hva det heter på norsk) så blir halsen bredere og mer utstående og du får en mindre markert overgang fra hals til hake :)

Dette høres helt forferdelig ut, men er vel greit. Dersom du velger å trene kun stemmebånd, og ikke så mye fylde (á la Bon Jovi, Robert Plant og Tony Harnell som nevnt over) så blir ikke dette spesielt fremtredende. Men se på David Coverdale og Eric Adams.. De har nesten ikke hake igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.