Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

brutal legend gitar Clementine


Anbefalte innlegg

men har som ikke sagt problemer med å finne hals! jeg må desverre vurdere å lage en selv :unsure: (redd, biter negler!) kommer sansynligvis til å rote det til som F**n. det jeg leter etter er: 24 band, full lønn (tresorten, ikke penge-lønn :P )hvite dott inlays og stort "paddlehead" (så jeg kan forme hodet selv), men jeg finner ingenting, kanskje warmoth, men er litt usikker på størrelsen på hodet de har der... og hva som er hvite dotter, de har litt uforståelige navn på inlaysene. og litt sånne ting som å velge radiusen på ting og lengden på... hva-som-helst.

kan jeg få litt tips... VÆR SÅ SNILL!! :blush:^_^

Warmoth selger bare bolt-on halser for gitarer med 25,5" mensur (strengelengde) Dette er som på Fender gitarer flest. De selger halser som ligner på Gibson halser, men de er altså tilpasset Fender type gitarer. Nå spiller ikke dette så stor rolle, du kan godt lage en V gitar med 25,5" mensur eller bruke en conversion neck. Problemet er at fendere har en helt annen bro/tremolo type enn Gibson gitarer har, og halsene på en Fender monteres parallelt med kroppen. På Gibson gitarer er halsen noe vinklet i forhold til kroppen og dermed er også broen/salene betydelig høyere. Hvis du monterer en slik bro på en Fender gitar vil du aldri få senket strengene lavt nok. Monterer du en Fender bro på en Gibson gitar vil strengene aldri forlate gripebrettet.. Så til poenget - Warmoth halsene kan kjøpes med 24 bånd, men disse ekstra båndene er laget som en "utstikker" hvor bare gripebrettet er forlenget og ikke hele halsen. Dette gjør det umulig å vinkle halsen i halslommen. - Med andre ord, dette kan bli noe problematisk, fordi hvis du heller freser halslommen grunnere, vil du ha de siste båndene "svevende" over plekterbrett/kropp. Bortsett fra dette burde vel en warmoth hals være alt du trenger - de fåes i hel lønn, vinklet paddle-head, hvite dot inlays osv, osv. Halsprofil, gripebrett radius og båndtype velger du jo etter smak og behag.

vm22FretSide.jpg

OverHungfrets.jpg

Jeg sier ikke at dette er umulige ting å løse, jeg sier bare at så lenge du ikke en gang er klar over utfordringene og problemene, er du dømt til å mislykkes. Start med å se på hvordan en Fender og en Gibson er konstruert. Sett deg inn i hva og hvorfor gitarer er laget som de er - les noen bøker om gitarbygging og reparasjon så du får litt mer oversikt over hva det egentlig er snakk om. Det er ikke så enkelt å bygge gitarer som mange tror. Ofte er det millimeter eller tiendedels millimetere som skiller en grei gitar fra en som knapt er spillbar.

Du snakker om å lage en hals selv - bare det spesielle verktøyet du trenger for noe slik, vil koste deg det samme som en haug med ferdiglagde halser eller en ganske fet ferdiglaget gitar.

Nå må jeg nesten spørre med det samme - kan du å spille gitar? Det er veldig vanskelig å lage et instrument om man ikke spiller det nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 153
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

det jeg mente med at repetering ikke har skadet noen fysisk, men kanskje psykisk er at man kan bli ko-ko, gal, loco, splitter pine gal av å repetere for mye. ikke noe vondt ment mot dere, men du skal ikke se bort ifra at noen som sitter på galehuset kanskje repeterte litt for mye... og endte der.

jeg mener da at jeg kan spille gitar. har en gibson LP som jeg fikk til konf., men jeg liker å spille med den i en drop-c tuning så jeg kan spille sanger av BFMV, KSE, sonic syndicate og liker å prøve meg litt på slipknot, men nå har jeg den i standard tuning. så jeg får spilt litt sanger fra metallica, ozzy, ac/dc og guns n roses(de gamle sangene). jeg har spilt foran hele trinnet med 5 andre på skoleavslutningen nå før somerferien. vi spilte crushcrushcrush av paramore, og jeg rota til solo-tingen på slutten. men jeg mener da at jeg kan spille... eller kan jeg... har hele verden snudd seg på hode, hva er galt? og hva er rett!? og hvor er MAMMA!? :(

neida, bare tuller med dere :P jeg kan spille, tror jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kommer til å gjøre livet mye enklere for deg, siden det virker som om du mangler en del kunnskap om hvordan gitarer er laget, er å gjøre som tidligere foreslått,nemlig å kjøpe deg en Flying V- type gitar og modifisere den. Skulle du ikke bli helt fornøyd, kan du lage kroppen siden og flytte over delene til den nye kroppen. Da har du også en "mal" som du kan finne alle de målene du trenger fra.

Hvis du ønsker å lære deg å bygge gitarer, så for all del, kjør på, men da bør du starte opp med å undersøke helt andre ting enn fasonger på dekaler og kropp. Som vi allerede har nevnt, er det mye annet du må beherske først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener da at jeg kan spille gitar. har en gibson LP som jeg fikk til konf., men jeg liker å spille med den i en drop-c tuning så jeg kan spille sanger av BFMV, KSE, sonic syndicate og liker å prøve meg litt på slipknot, men nå har jeg den i standard tuning. så jeg får spilt litt sanger fra metallica, ozzy, ac/dc og guns n roses(de gamle sangene). jeg har spilt foran hele trinnet med 5 andre på skoleavslutningen nå før somerferien. vi spilte crushcrushcrush av paramore, og jeg rota til solo-tingen på slutten. men jeg mener da at jeg kan spille... eller kan jeg... har hele verden snudd seg på hode, hva er galt? og hva er rett!? og hvor er MAMMA!? :(

neida, bare tuller med dere :P jeg kan spille, tror jeg :D

He-he, slapp av, det er ikke noe krav om å kunne noe som helst altså, jeg ville bare konstantere om du kunne spille i noen grad, og dermed har et forhold til instrumentet som et instrument hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg aner jo ikke hvem du er og du har ikke postet noenting om gitarspilling, utstyr e.l. så derfor altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger litt hjelp her. handler litt på warmoth nå. har lagd den "perfekte" halsen, (med alle kravene mine) og må overtale foreldrene mine til å kjøpe den for meg, jeg er jo ikke gammel nok til det enda, og har noen spørsmål:

- hvor mye er det for frakten? fra warmoth til norge? med alt, frakt og toll og ekstra bulls**t!

- vil det skade lyden på gitaren å ha to "tune-o-matic" broer? den delen man fester strengene på i enden av gitaren (har litt jernteppe akuratt nå, husker ikke helt hva den heter, men på engelsk er det "tailpeace") har en sånn tune-o-matic instalert fra før av, men jeg vil også legge til en ekstra en (for autentitetens skyld :rolleyes: ). som skrevet, vil det skade lyden?

- det at halsen har hull til å feste en bolt-on neck, gjør det ikke nødvendigvis umulig å lime den på? vurderer å gjøre det på samme måte som gibson, jeg freser det ut slik at delen av nakken som festes er veldig tynn formet, som vist på videoen i linken, tid: 5:15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å tilpasse en bolton- neck slik du tenker deg, men hvor mange flater i halsgropen tror du blir påvirket? Det blir mer enn en.. Da må du jo også bygge deg fresejig(er) for å få frest dette skikkelig.

Klarer du å regne ut hvor mange millimeter x antall grader vil påvirke plasseringen av stolen, og hvor mye høyere den må monteres? Hvis ja, sett i gang, hvis nei, kanskje du skal la det være.

En annen viktig faktor- går du for bolton, går det faktisk an å dumme seg ut under halsmontering. Da kan du ta av halsen, plugge hull, justere og prøve på nytt. Limer du, har du ett forsøk. Går det galt da, så, vel..

Jeg har bygget/satt sammen flere gitarer enn du er år. Det er ikke mange gitarer for en som driver med gitarbygging, det er ikke sånn ment. Det er mulig jeg er klønete, men jeg synes fortsatt at det er greit å kunne ta av halsen igjen.

Jeg kikket på den flotte videoen, artig den. Jeg kunne ikke se noe av den fresedelen av nakken du snakker om. Være klar over at en limsammenføyning i utgangspunktet er helt annerledes enn en bolton.

Videre la jeg merke til at de buffet og lakkerte med nitrolakk helt uten pusteutstyr. Fantastiske lunger disse menneskene må ha. Bare sånn at det er nevnt, nitrolakk er kjempegiftig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aner meg at dette prosjektet går i dass. Sorry, men...

Hvordan i all verden skal du få montert to tune-o-matic broer? Og hva er poenget? Det heter forresten tailpiece eller stopbar. (ikke peace...) Endestykke på norsk?

Ikke for å være partypooper her altså, men på meg virker det som om du er litt for uerfaren til å kunne bygge din egen gitar, selv om jeg skjønner at du har veldig lyst. Gjør som Castor (?) foreslo tidligere. Kjøp en ok V og bruk stikksaga slik at den ligner.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger litt hjelp her. handler litt på warmoth nå. har lagd den "perfekte" halsen, (med alle kravene mine) og må overtale foreldrene mine til å kjøpe den for meg, jeg er jo ikke gammel nok til det enda, og har noen spørsmål:

Du skjønner at med en hals fra Warmoth, må du bruke "Fender mål" ikke sant? Plasserer du bro og halsens høyde i forhold til kroppen som på en Gibson blir det ikke mulig å spille på gitaren.

- hvor mye er det for frakten? fra warmoth til norge? med alt, frakt og toll og ekstra bulls**t!

regn med ca 55$ i frakt og norsk moms på totalbeløpet inklusive frakt + eventuell fortollingsavgift på 150-200,-

Altså:

(Pris på hals + fraktpris) + 25% norsk moms + 150-200 fortollingsavgift.

- vil det skade lyden på gitaren å ha to "tune-o-matic" broer? den delen man fester strengene på i enden av gitaren (har litt jernteppe akuratt nå, husker ikke helt hva den heter, men på engelsk er det "tailpeace") har en sånn tune-o-matic instalert fra før av, men jeg vil også legge til en ekstra en (for autentitetens skyld :rolleyes: ). som skrevet, vil det skade lyden?

?? Det er da ikke 2x tailpiece på den "fantasi-gitaren"? Den er akkurat som din egen gitar - en Tuneomatic bro med tailpiece

- det at halsen har hull til å feste en bolt-on neck, gjør det ikke nødvendigvis umulig å lime den på? vurderer å gjøre det på samme måte som gibson, jeg freser det ut slik at delen av nakken som festes er veldig tynn formet, som vist på videoen i linken, tid: 5:15

Du kan ikke gjøre dette som på en Gibson, du har jo ikke noe ekstra treverk i enden av halsen å frese på?? Derimot har du et langt stykke fretboard stikkende ut som jeg har nevnt tidligere (hvis du skal ha en 24bånd hals) Ditt eneste alternativ er jo å frese en vanlig halslomme som på en fender og eventuelt lime denne, hva nå enn slags fordel det skulle gi deg.

Har du tenkt på dette med en "Fender" hals og tune-o-matic bro og slik nå da? Den utstikkende delen av gripebrettet låser jo høyden på halsen i halslommen, og da den heller ikke skal ligge oppå et plekterbrett, slik som på en Fender, blir halsen liggende veldig lavt i forhold til kroppen/bro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan ikke tenke meg at to tune-o-maticer vil påvirke noe... jeg vil jo tro at det er den som ligger nærmest den nederste pick-upen, er den som kommer til å ha noen effekt på strengene. hvis jeg bare skrur de tunerne helt fram på den nederste så de ikke har kontakt med strengene samtidig som jeg senker tailpiecen(der skrev jeg det riktig! pirkeper...) og hever den øverste tune-o-maticen, vil den ikke ha noen kontakt med tune-o-maticen nederst. som sagt, gjør det for å få den så lik som mulig, men det jeg ser er at det blir dyrt med nakke,

men hva ligger tollen/ frakten på? si det rett ut, ikke hold noe igjen :(:( hvor ille er det!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vise oss et bilde av disse to broene eller tailpiecene? på de bildene som er postet her er det da et standard oppsett med bro og tailpiece????

Og kan du ikke la være å anklage oss for å "holde igjen informasjon" hele tiden? Grunnen til at du får vage svar er fordi du ikke stiller særlig konkrete eller gode spørsmål. Frakt er da vitterlig oppgitt på stewmac sine sider (sjekket du engang?) og regnestykket for moms og eventuell avgift har jeg gitt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. siden jeg er ganske sikker på at du ikke forstår helt hva jeg har forsøkt å belyse som et problem tidligere, skal jeg vise deg det visuelt:

post-3973-072455600 1280309202_thumb.jpg

Med en standard tune-o-matic bro vil dette i mitt hode bli et problem - du kan løse det, men jeg vil tro du må se etter en litt annen bro-type enn en standard TOM bro, da selve broen bygger såpass høyt som den gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg senker tailpiecen(der skrev jeg det riktig! pirkeper...)

Jepp. Grunnen til at jeg skrev det var at du sa du ikke var sikker på hva det het, så jeg ville bare fortelle deg det. Det er tross alt viktig å være nøyaktig når man skal bygge gitar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn til info: Det er ikke umulig å frese en halsgrop for bolt-on neck vinklet slik at den passer til en tune-o-matic bro. Har gjort det selv, men det krever at man freser i et plan som er skråstilt i forhold til kroppen. Jeg gjorde det ved å lage en skråstilt fresemal.

Men det hører med til historien at jeg brukte en ferdighals med 21 frets, og da strekker ikke gripebrettet på utsiden av halsen som på Greeners skisse.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.