Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Radiosignal


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Peavey Valveking 112 som jeg får inn radiosignaler på.

Hadde forsterkeren på Standby mens jeg så på resten av VM-finalen og når jeg gikk for å spille, hørte jeg noen engelskmenn som jeg tror snakket om finalen.

Hører bare lydene/stemmene når den står Lead-kanalen, men det er fortsatt ganske plagsomt :P

Noen som har noen tips til å ordne dette?

Edit: Må bare få sagt at dette har aldri skjedd før og jeg har skrudd forsterkeren av og på/tatt ut strømmen flere ganger.

Endret av saetrenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er forsterkeren jordet? uten at jeg skal skryte på meg så mye peiling her, så kan vel kanskje en jordingskabel som ikke går til jord fungere som en antenne`?

prøv å søk på forumet, har vært flere som har hatt dette "problemet" med rørforsterkere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar!

Skrudde på forsterkeren litt tidligere i dag uten å høre noe. Hadde ikke endret på noe som var dagen før, men det var tydeligvis borte. :)

Er ganske nybegynner når det gjelder rørforsterkere så vet ikke hva det menes med at forsterkeren er jordet men jeg kjøpte den av Duckling her på forumet så jeg kan sikkert spørre han hvis det oppstår igjen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en kabel som har opptrådt som en antenne, som både kan være inni og utenpå ampen. AM-radio er en klassiker, jeg var med på å plukke opp teleslynge med en Roland Jazz Chorus en gang også.

Problemet kan forsvinne uten at du gjør særlig annet enn å snu litt på forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som har fått noe positivt ut av en Valveking :-)

Bare for å nevne det, jeg jobbet som serviceman på lydutstyr i Fredrikstad på 80-tallet.

Det var håpløst å få gjort noe seriøst på kveldene. Den gangen hadde vi sendere på Øra, rett syd for byen.

På gamle radioer kan du på skalaen se Fredrikstad, sammen med London, Lisboa osv.

Kan også nevne at noen som bodde i nærheten av mastene fikk inn mellombølgen i kjøleskapet!

Den beste radioen jeg hadde den gang var en 70-talls Morley Wah-wah ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uønsket AM-radio er ganske vanlig på vrengbokser og forsterkere, og dette er en designfeil som kommer av manglende skjerming eller lavpassfiltre, eller bruksfeil ved at man mangler skjerming/jording eller sitter for tett på en støykilde.

hvis det fortsetter å være plagsomt kan du modde den til å ha "grid stoppers", som er motstander som sitter på styregitter og som sammen med rørets Miller-kapasitans lager et lavpassfilter som tar bort radiosignaler og annen uønsket støy. http://www.freewebs.com/valvewizard/gridstopper.html

eller så kan du flytte litt på ampen og bruke en strømkurs med god jording.

det er litt bilder av innmat og noen andre mods på http://ultimate-guitar-valveking.wikispaces.com/Amp+Mods+-+Electronics hvis noen er int.

i teorien er det ikke mulig å ta inn radio med selve radiorøret, siden de sensitive bitene er omringet og dermed skjermet av anoden. hvis anoden løftes fra kretsen sånn at gitteret ikke har EM-skjerming vil naturligvis ikke røret forsterke noe signal. det er derimot mulig å ta inn 50/100Hz og høyfrekvent støy fra strømforsyningen (som for eksempel likerettersvitsjing eller lekkasjer fra andre pulstog på samme strømkurs) på rørbeina. dette begrenses med skjermede rørsokler og rørhetter.

mikrofoni er når røret er sensitivt for fysiske bevegelser, og er vanlig i slitte rør eller i gaintrinn med (for) mye forsterkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som har fått noe positivt ut av en Valveking :-)

Bare for å nevne det, jeg jobbet som serviceman på lydutstyr i Fredrikstad på 80-tallet.

Det var håpløst å få gjort noe seriøst på kveldene. Den gangen hadde vi sendere på Øra, rett syd for byen.

På gamle radioer kan du på skalaen se Fredrikstad, sammen med London, Lisboa osv.

Kan også nevne at noen som bodde i nærheten av mastene fikk inn mellombølgen i kjøleskapet!

Den beste radioen jeg hadde den gang var en 70-talls Morley Wah-wah ;-)

Hvordan klarte mellombølgene å påvirke kjøleskapene? Er jo ikke noen høytaler der. Tror jeg hadde blitt ganske paff hvis kjæleskapet plutselig begynte å snakke til meg... :lol:

Endret av smp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplever noe lignende på Trikkestallen i Trondheim. Den ene gitaristen vår får inn vokalen fra nabobandet i forsterkeren sin. Det er en gammel Peavey transistor, og det forsvinner når han skrur ned lyden på gitaren. Men det er bare en gang i blant at det skjer.

Festlig er det, men også litt irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.