Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny El gitar


gitarleik

Anbefalte innlegg

har i den siste tiden vurdert å kjøpe el gitar i tillegg til den akustisk jeg vanligvis spiller. Brukt eller ny er det samme, men vil helst ikke overstige 4000kr. Er veldig usikker på om jeg skal ha telecaster eller stratocaster. Vil i utgangspunktet ha en relativt allsidig gitar som kan passe til ting som Ozzy Osbourne,metallica,dire straits, eric clapton,audioslave, pink floyd, creedence o.l

Har lest litt i el gitar guiden, men er forsatt litt blank. Noen som har noen gode tips eller råd?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

ite tips om du har litt peiling på hvilke merker som er bra det er og leie etter billige relativt ukjente gitarer. snakker ikke om stagg og lignende ting. men gamle gitarer fra 80 - 90 tallet og lignende og om du finner noe som frister tar du og gogler de og finner andre sine erfaringer på om det er bra eller ikke. fant en peavey fra 1990 som hadde 3 emg sa micer og kanonstabilt tremolosystem med kasse for 3500 :P beste gitaren jeg har. men har modifisert den og satt inn en humbucker nå. så blir aldri tilbake i originalstand igjen desverre. men kan jo litt mer konkret anbefale fender japan, og epiphone gitarer. d meste som er laget i japan er kanonbra uansett. vertfal med nye micker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du kommet fram til så langt, da? Fortell det, så blir denne tråden mer enn en ren gjettelek. Det du forteller så langt, blir like nyttig som å skrive opp gitarmerkene du har nevnt på små lapper, legge de i en kopp og trekke en lapp uten å kikke. Altså er tråden meningsløs, og det finnes enorme mengder med klin makne tråder allerede. Du må gi oss flere fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du kommet fram til så langt, da? Fortell det, så blir denne tråden mer enn en ren gjettelek. Det du forteller så langt, blir like nyttig som å skrive opp gitarmerkene du har nevnt på små lapper, legge de i en kopp og trekke en lapp uten å kikke. Altså er tråden meningsløs, og det finnes enorme mengder med klin makne tråder allerede. Du må gi oss flere fakta.

Sorry for det, må kunne spille den nevnte musikken og er i utgangspunktet open for de aller fleste forslag. Synest Epiphone Les Paul virker som en grei gitar, men synest den var litt for tung og ikke passte helt. Ser etter en lettspilt gitar som må kunne gå an å ha en stund. Må nesten kunne spille det meste med den.Poprock,rock muligens litt blues og country i ny og ned. Er ganske blank så viss det er noe konkret dere lurer på så er det bare å spørre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel kikke etter en HSS gitar med eller uten tremolo til å begynne med. Ibanez har visstnok mye bra her til en rimelig penge, har jeg latt meg fortelle. Når det er sagt finnes det ikke den gitaren som til fulle dekker alle spillestiler og lyd man (du, i din post) skulle ønske seg. De aller fleste gitarister som har et mer eller mindre seriøst forhold til instrumentet har minst tre gitarer, to el og en akk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å være surmaget, men du forteller oss veldig lite. Nå har du i det minste kommet med at du synes en LP er tung, og det er da noe. Kjøper du en vanlig "plankegitar", kan du spille alt du vil på den. Det er ikke slik at det for eksempel er "metalsperre" innebygget i en Telecaster.

Hva med en telecaster til rundt fire, eller en ibanez med fast stol? Er gitarer du kan ha lenge, kan brukes til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg gått for gitar i stratocaster typen;) Også ville jeg sett etter en brukt på finn.no eller ebay, du vil sannsynligvis få "mer" gitar for 4 lapper brukt enn ny! Hvis du tar rådet mitt og du så har funnet en eller flere kandidater du lurer på kan du bare linke de hit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du er nybegynner eller ei. Personlig kan jeg anbefale en av de rimeligere Squier strat-typene dersom du er nybegynner. Personlig har jeg en Squier Affinity strat som jeg har hatt i mange år som er nydelig å spille på. Lyden funker i nybegynnerstadiet, men det kreves gjerne litt ekstra etter hvert. Derfor fant jeg en koselig type på finn som elsket strat, men hatet singelcoil-lyden. Det endte i et nytt brett med Noiseless pickups ferdig montert på til 600 kroner. Alle med en loddebolt klarer å montere det på gitaren. En gitar jeg ga til sammen 2300.- for, låter nå som en til 6-7000 og er en fast følgesvenn i studio grunnet kvaliteten generelt. Har også brukt den til Blues og Rock så vel som til Metall, selv om det helst krever en Humbucker. Dette er et alternativ du har.

På den andre siden, er selvfølgelig Epiphone-gitarene gode gitarer til den prisen du er ute etter. Igjen er det her muligheter for oppgradering etter en liten kikk på finn.no, men disse er ofte gode nok i mange år. Men ser at du synes den var litt vel tung så kanskje ikke et alternativ.

Ibanez er generelt også gode gitarer, dog ikke en favoritt hos meg.

Det er utallige muligheter du har, men det kan ofte være lurt å gå etter undermerkene til de store produsentene som Squier til Fender og Epiphone til Gibson. Grunnen til dette er at det generelt er god kvalitet på treverk og halser. Fikk beskjed (uten at jeg satser et kne på det) en gang om at Squier Affinity strat nå bruker orginaldeler/overskuddsmateriale på tremolo og lignende. Det er Fender som blir forbundet med gitarene selv om det er billigere versjoner og de vil ikke bli forbundet med drit.

Du vil jo spille forskjellige typer musikk og det er her det kan bli vanskelig med valget. Synes det beste for deg ville være en Stratocaster Mexico HSS. Disse finner du gjerne til en 3-4000 brukt på nettet og kvaliteten står ofte til meget i stil. Kjøp bare ikke usett. Husk: Det trenger ikke kosta skjorta for å være bra. Kjøp bare ikke ukjente merker.

Endret av TheBoss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du synes Epi Les Paul virket som en grei gitar bortsett fra at den var tung så kan kanskje en Epiphone SG være noe å sjekke ut? Den har også humbuckere, men er en del lettere. Kanontøff, allsidig og lettspilt gitar.

Evt om du er villig til å strekke deg noe så kan jeg kanskje gi deg en god deal på en Gibson Les Paul Studio Faded som hvertfall slik jeg ser det er en betydelig bedre gitar enn alle Epi'er jeg har prøvd. Send meg isåfall en PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Hagström Ultra Swede Select en gang. Flott gitar, men som de fleste andre gitarer trenger den skikkelig setup. God å spille på, men jeg synes ikke pickupsa var noe særlig tess den gangen.

Om du skal ha en gitar du kan spille alt på ville jeg sett etter en gitar med to humbuckere og mulighet for splitting av begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.