Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Holde plekteret


antos

Anbefalte innlegg

Har sett mange videoer på nettet om hvordan ett plekter skal/bør holdes. Selv holder jeg plekteret med tommel og langfinger, og legger på pekefinger hvis jeg trenger mer støtte på plekteret. Dette er jo helt feil ifølge det jeg har sett, sliter virkelig med å holde plekteret på annen måte. Kan jeg få problemer med å spille f.eks raske soloer osv ved å ikke holde plekteret korrekt? Har ikke vært ett problem til nå, men er redd den dagen kommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å holde plekter er veldig individuelt. Det er ikke slik at noen kan komme å si at du holder plekteret feil. Om du er komfortabel med plekteret slik du holder det nå, så gjør du det. Dessuten, hvis det viser seg å feile, så tar det ikke alt for lang tid å gjøre om på det senere (egen erfaring). Jeg lærte meg alternate picking for litt over to år siden, av en bassist. Har klart å lære meg det nå. Det handler bare om tilvenning! Hvis det viser seg at plekterholdinga er veldig upraktisk til feks altpicking så kan du jo heller fokusere på andre ting, så blir det på en måte en stil og.

Endret av ErlendB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager en krok med pekefingeren (krøller denne).

Så legger jeg plekteret mellom ytterste ledd på pekefingeren (enden av kroken) og tommelen.

Da har jeg langemann, ringfinger og lillefinger fri til å picke flere strenger samtidig.

Vet ikke om du ble noe klok av dette, men det funker bra for meg. Har brukt denne teknikken i mer enn 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå komme med den kontroversielle påstanden at det faktisk går ann å holde plekteret feil.

Selv om jeg hovedsaklig har spilt med fingrene, så spiller jeg også med plekter... og når jeg spilte med plekter, så kunne det gå ganske fort med å spille alternating picking... men etter å ha funnet denne teknikken og brukt den en 10-års periode, så begynte å jeg få skikkelig vondt i håndleddet.

Skiftet til en teknikk slik at jeg holder mer "korrekt" og nå har jeg ikke vondt lengre. Jeg spiller mye senere, men mer presist...

Jeg holdt håndleddet på undersiden av strengene (altså nærmest gulvet) og kroket håndleddet og fingrene oppover mot brystkassa. Holdt da plekteret mellom tommel, peke- og langfinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager en krok med pekefingeren (krøller denne).

Så legger jeg plekteret mellom ytterste ledd på pekefingeren (enden av kroken) og tommelen.

Da har jeg langemann, ringfinger og lillefinger fri til å picke flere strenger samtidig.

Vet ikke om du ble noe klok av dette, men det funker bra for meg. Har brukt denne teknikken i mer enn 30 år.

Ja, det er vel det som er 'standard' måten de fleste bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mange videoer på nettet om hvordan ett plekter skal/bør holdes. Selv holder jeg plekteret med tommel og langfinger, og legger på pekefinger hvis jeg trenger mer støtte på plekteret. Dette er jo helt feil ifølge det jeg har sett, sliter virkelig med å holde plekteret på annen måte. Kan jeg få problemer med å spille f.eks raske soloer osv ved å ikke holde plekteret korrekt? Har ikke vært ett problem til nå, men er redd den dagen kommer:)

Tror ikke man skal være spes opptatt av hva som er rett og galt og heller ikke være spes opptatt av å gjøre som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på hvordan Ace Frehley holder plekteret og svar meg på om det er riktig eller feil måte. Han har uansett fått det til å funke på sitt vis. Ellers er vel metoden til Hank noe som jeg kjenner igjen i min egen plekterteknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid syntes at Malmsteens plekterteknikk ser veldig avslappet og "naturlig" ut:

Ellers er jo Petrucci's plektring også et prakteksempel på rimelig standard tommel/pekefinger-tilnærmelse, med ankret lillefinger brukt som støtte på gitarkroppen:

Disse to gitaristene er hva jeg har brukt litt som modell/inspirasjon når jeg øver alternate picking, men det vil uansett alltid bli individuelt til en viss grad, da det er vanskelig å kopiere noen andres teknikk til 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.