Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Peavey Vypyr - Pagan's mind.


Kim Andè

Anbefalte innlegg

Okey, kan begynne med å si at jeg er ny her og etter det jeg har lest eksisterer det folk med erfaring som er endeløs. *bøyer meg i støvet for dere*

Er en fattig elev på siste året videregående, Rigget mitt består av en Jackson KE3 Kelly (skulls) og en

Peavey Vypyr 75W transistor forsterker. Vurderer rørforsterker, men har ikke råd før etter skolen så får ta til takke med Vypyren intill da. Jeg har også blitt frelst av to norske band som Pagan's Mind og Circus Maximus, som kanskje er de to største Prog-metall bandene jeg har hørt! Så spørsmålet mitt her er om det er noen som har nokk erfaring med vypyren til og gi meg noe som eventult ligner på Jørn Viggo's utrolige gitarlyd (Pagan's mind - Ressurection back in time er et utmerket eksempel på hvordan lyd jeg kunne tenkt meg!) eller Mats Haugen's like utrolige gitarlyd (Circus Maximus - Alive og Glory of the empire er to meget gode eksempler på hva jeg er ute etter).

Vet det ble veldig langt og ustrukturert, men forhåpentligvis skjønner dere hva jeg mener ;)

Så er det noen her som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for den! :P Kommer egentlig ikke over at de er norsk.

Men nok om det, hvor mye ville det ha kommet på for en Peavey 5150 topp og kabinett?

Hvor mye tror dere det holder med? 100w? 150w? 200w? Ettersom rørforsterkere er noe jeg ikke har erfaring med for øyeblikket.

Har planer om å starte ett band, og om det går bra så blir det sikkert noen få mini konserter eller noe i den slags, så tenker ganske langsiktig nå! Håper å få gjort dette etter skolen! :blush:

Endret av Kim Andè
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp 5150 / 6505, Viggo bruker vel den ampen =) Brukt kan du komme på 6-8 for toppen og et fint marshall kab til rundt 3.

Når det gjelder watt på rørforsterkere holder 50w mer enn nok i alle sammenhenger. Men 5150 har vel 120w, noe som er MER en nok^^ hehe

Endret av Zevs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare spiller hjemme kan du fint greie deg med 5 rørwatt. 5150/6505 er på 120W, og spiller høyt. Hvis du skal tyne godlyden ut av den hjemme trenger du en attenuator.

Men når det er sagt... synes ikke den spiller SÅ høyt. Har hatt den på 6-7/10 på bandøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin lyd i 6505 ampene.. ikke langt unna 5150, så hadde jeg vært deg ville jeg satset på en 6505 da den er mye lettere å få tak i og billigere da 5150 ikke lenger er i produksjon. Jørn bruker hughes & kettner kabinett til 5150'n om du vil ha prikk lik lyd.

men jeg vil også be deg sjekke ut Peavey JSX ampen!

Dette er da 120W i alle disse forsterkerene, personlig syns jeg peavey burde hatt de samme i 50W slik at man slipper en attenuator som Konnis nevner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vill ha lyden til Lofstad i Pagans Mind spiller gitaren en ganske stor rolle også pga av hvordan EVH`n låter.

Spesielt pickupene..Det nærmeste du får kjøpt som ligner de som sitter i MM EVH er vel Tone Zone.

Hadde en MM Axis og med de pickupene og 5150 kommer man ganske nære den type lyd med engang.

Også kommer selvfølgeligheten at mye av tonen også ligger i annslaget og touchen sånn at du kommer mest til å låte som deg selv til syvende og sist ;)

Vil også råde deg til å selge Vypyr`n, ikke akurat den beste ampen Peavey har laget.

Håper du ikke har en fra den første produksjonen da alle kom med div feil!!

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn til info:

Rør høres mye høyere ut enn transistor.

En transistor på 20w er nesten ingenting, mens en rørforsterker på 10watt kan spille grisehøyt.

Skal du bruke ampen hjemme og i band, så anbefaler jeg deg å kjøpte et bra 2x12 kabinett ala ENGL, Mesa, Framus, Orange ol.

Jeg vil ikke tenke tanken på å ha en 120w røramp med 4x12 på rommet mitt. Madness.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madnes you say? This is proggresiv metal! :lol:

Nei, men tilbake til saken. Kan hende jeg tråkker i salaten, når det kommer til det her ettersom jeg har ingen erfaring. Kan ikke si at jeg har hatt noen problemer med peavyen til nå nogenlunde god combo (inntill videre iallefall). Har bare virkelig blitt bitt av den proggresive lyden de får, for i mine ører er det kanskje den beste lyden jeg har hørt inntil nå ialefall :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vill ha lyden til Lofstad i Pagans Mind spiller gitaren en ganske stor rolle også pga av hvordan EVH`n låter.

Spesielt pickupene..Det nærmeste du får kjøpt som ligner de som sitter i MM EVH er vel Tone Zone.

Hadde en MM Axis og med de pickupene og 5150 kommer man ganske nære den type lyd med engang.

Også kommer selvfølgeligheten at mye av tonen også ligger i annslaget og touchen sånn at du kommer mest til å låte som deg selv til syvende og sist ;)

Vil også råde deg til å selge Vypyr`n, ikke akurat den beste ampen Peavey har laget.

Håper du ikke har en fra den første produksjonen da alle kom med div feil!!

Stemmer at tonezone er det nærmeste man kommer Axis/EVH pickups, om jeg husker rett, så er den eneste forskjellen mellom Axis og EVH pickupene at Axis er 3-leder, mens EVH er 2-leder. Axis'en kan coil-tappes.

Var en tråd som nylig gikk på EBMM forumet der en bruker ved uhell/uvitenhet hadde solgt en godt brukt EVH modell m/tonezone i bro (trodde hele tiden at alt var orginalt), og kjøperen nå krevde 700$ erstatning/avslag siden det ikke var orginal EVH pickup...ut av tråden skjønte jeg det slik at man muligens kunne kontakte Dimarzio, å få bestilt EVH/Axis pickupene, ettersom at de enda slike på lager.

men nok OT om det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du på et lavt budsjett, og ønsker en amp som låter i nærheten av en 5150, så sjekk ut

Bugera sin 6260 og 6262. Det ligger et par stykker på Finn til hyggelig pris. F.eks denne

combo`n til 3200,- Min lenke

Du vil finne en masse reviews som sier at disse har en høy feilrate. Dette er delvis sant, da de hadde en produksjon\design feil som skapte store problemer. Dette er løst på nyproduserte amper, og kan meget enkelt sjekkes og utbedres på amper som har problemet..

Men, de er på 120w og spiller sykt høyt.. :lol::rolleyes::unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva slags amp, gitar eller pedaler man bruker, høres man aldri ut som en annen.

Det sitter i fingrene, så finn likegodt en sound du synes høres bra ut, og spill i vei.

Synes det er utrolig mye tråder om å få lyden av ditt og datt, gjerne til folk med utstyr i

100 000 kr-klassen, men bare glem det først som sist.

Man får lyden av seg selv uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.