Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jackson KE2 Kelly


Paul W

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter ei god metal-øks, og har funnet Jackson KE2 Kelly.

http://www.jacksonguitars.com/products/specSheet.php?product=2803030803

Gitaren har rett look, og jeg har sansen for Jackson Performer(?) som har ganske lik setup. Gitaren er ikke på lager hos "min" økseleverandør og må uansett bestilles spesielt til meg - så jeg tenkte at siden jeg ikke får prøvespilt den, kunne jeg prøve å dra nytte av erfaringene andre har gjort seg her inne :)

Når jeg youtube'er gitaren ser jeg at enkelte har skiftet ut pickup'ene til EMG 81/85 bl.a. Hva har jeg å vinne på det?

Jeg har også tenkt å stemme denne ned i C# eller drop-C (driver og prøver oss litt frem, har ikke landet på hva vi liker best enda). Noen som har forslag til string gauge? Jeg spiller standard ernie ball .009 sett til vanlig, tenker det kan være greit å gå opp i .011 f.eks (uten at jeg vet hvorfor, det virker bare naturlig :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Avhenger av hvor tighte strenger du vil ha. Til C# ville jeg gått for 12.

Okey? Blir det ikke et litt grovt hopp opp til 12, når jeg vanligvis speller på 09 i E?

Hvordan vil 11 vs. 12 påvirke lyden og spillbarheten av gitaren, tror du? Jeg har omtrent aldri stemt ned fra jeg begynte å spille, annet enn drop-D en og annen gang for moro skyld. Nye prosjektet krever dog litt feitere ting :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok en liten omjustering, ja, men det går fort å venne seg til det.

Beste er jo bare å teste begge deler og se hva som funker best for deg og spillestilen du har.

Forskjellen blir jo spennet i strengene, du kan jo bare stemme ned til Eb for å få en viss ide hvordan det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er snakk om drop tuninger ville jeg gått for 010 eller 011 og heller "jazza" opp de dypeste strengene.

Det er fordeler og ulemper med de fleste mikker, men det du vinner på å bytte til EMG er (blant annet) mye tightere bunn i tillegg til at de støyer lite.

Men styr for all del unna 85 i neck posisjon, spesielt på en gitar som er stemt ned.

En enklere løsning er å bytte til andre passive mikker, så slipper du bytte resten av innmaten.

EDIT: skriveleif

Endret av M.A.K.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere en Jackson KE2 og det var en helt fantastisk gitar å spille på, veldig rask hals og med en Floyd som holdt den ekstremt godt stemt. Eneste å utsette på den er at det er litt vanskelig å nå de aller øverste båndene, men siden du vurderer å stemme den ned i C# tipper jeg jo at du ikke bruker noe over ...eh... tolvte bånd? :P

Brukte kun standard pickups og de dugde veldig bra til stort sett det meste av metal.

Ellers har jeg hatt både en RR5 og en Y2KV tidliger, og akkurat når har jeg en JJ2 og også en ny Jackson på vei, så jeg har veldig sansen for Jackson sine gitarer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et skudd i blinde, men jeg vurderer å selge min Jackson RR24. Svart med rød stripe rundt. Den er allerede stemt i C#.

Si ifra hvis det kanskje kunne ha vært noe ;)

RR modellene er fete de, for meg er det dog KE2 som gjelder ;) Til mitt scene-iamge tror jeg det vil funke bedre med Kellyen nemlig.

Gitaren kommer med SD TB4 i bridge og SD Jazz SH2N i neck. Har en idé om at disse pickup'ene skal funke ganske godt på denne gitaren, så jeg er usikker på om det er så spennende å bytte. EMG'ene ser jo fet ut på gitaren da, det skal de ha :P Hvorfor bør man styre unna 85 i neck?

Hva menes med å "jazze opp" de øverste strengene?

Blir nok endel styring imellom 1-12 bånda, men det blir nok litt over 12. også ;) Er kun en gitar, så da må man kunne gjøre litt av alt, men det er ikke veldig mye soloing osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvespilt KE2, men syns det meste jeg har vært borte i av Jackson har det med å være rått, og her er det jo snakk om en USA-modell, så du kan sikkert ikke gå feil med denne om du liker den typen gitarer Jackson lager.

Har også spilt litt på forskjellige USA Jackson, og syns de passer meg svært bra. Gitaren jeg bruker i dag er en Jackson Adrian Smith dinky, som for så vidt ikke er en "jackson" Jackson, men fremdeles en US custom shop gitar - og den låter kuler og krutt. Ellers syns jeg jo både RR og Performer gitarene er fete å spelle på, men KE2 er den som visuelt passer meg best. Ikke at utseende skal bety alt, men når man legger ned over 20 lapper for en gitar, kan man forvente et godt instrument - og dermed velge litt på utseende også. Øksa gjør jo tross alt noe med pondusen på scenen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.