Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Gibson-gitar skal jeg kjøpe?


outch-gitarist

Anbefalte innlegg

Heldigvis er det nesten ikke noen gitarer som er så spesialisert at de bare kan brukes til "en ting". Det at LP brukes til stort sett alt annet enn det den er laget for, nemlig å gjengi ren, klar jazzlyd upåvirket av treverk og andre faktorer, forteller vel det meste.

Derfor- du kan spille "nestenhvasomhelst" på "nestenhvilkensomhelst" gitar. Bryter man "reglene" på hvordan det skal gjøres, er kanskje resultatet en litt ny stil, og plutselig er det den vanligste måten å bruke den gitaren på.

Nå er det jo slik at det er en del ting som gjør at noen gitarer passer bedre til den og den spillestilen, men å snevre det til så smalt som til "sologitar" og "kompgitar" er å gå alt for langt, uansett sjanger. la meg nu se- hva spurte du om, igjen?

Nei, en Les Paul kan brukes til både solo og komp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da jeg hadde hatt konfirmasjon for 2-3 år sida og skulle kjøpe gitar var jeg in love med gibson SG og elsket Angus Young i AC/DC. Jeg var en tur i Gitarhuset.no sine lokaler da jeg kjenner daglig leder der og prøvde 3 SG er og to les pauler.. Den ene SGen var en Angus Young Signatur gitar som jeg KUNNE ha kjøpt der og da, men etter å ha prøvd les paul endret jeg mening fordi jeg syntes den hadde med den lyden jeg ville ha og den var anbefalt mer enn SGene. men det som har noe å si er om DU liker gitaren. Hvordan den er å spille på, lyden, samt utseende har mest å si. Jeg personlig var litt låst til Gibson fordi jeg syntes SGen til en kompis var digg å spille på, men jeg angrer på at jeg ikke prøvde ut noen Fender gitarer også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Les Paul en typisk lead eller rythm gitar? Har sett den bli brukt til begge deler lissom:p Men det avhenger kanskje helt av hva man bruker den til selv:)?

Du er nok inne på noe i siste setning der.. Kan du nevne en gitar som er best egnet til det ene eller andre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok inne på noe i siste setning der.. Kan du nevne en gitar som er best egnet til det ene eller andre? :)

Grunnen til at jeg lurer på det er at jeg leste en anmeldelse av Explorer på harmony central en gang der flere hadde skrevet at det var en typisk "rythm guitar". Selvfølgelig kan den brukes til begge, jeg lurte bare på om den utpreget seg til noe:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk skriver på Harmony, bør du ta med minst en pose salt. Gjerne en femkilospose. Rådene der er rett og slett oppunder ubrukelige. Det at du sitter igjen med det inntrykket etter å ha lest om Explorer, bekrefter det jeg sier.

Jeg kan ikke tenke meg en eneste gitar som kun kan brukes til komp eller solo. Det må i såfall være en fretlessgitar.

Før du føler trang til å kjøpe en fretlessgitar, har du så mye erfaring at slike spørsmål du stiller er avklart for veldig lenge siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Single-cut er rytmegitarer, double-cut er sologitarer. Barnelærdom.

Rød sologitar er selvfølgelig til å spille solo på.

Da behøver du nesten ikke øve for å spille solo.

Det var som pokker.. Her er det mye jeg har gått glipp av ser jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var som pokker.. Her er det mye jeg har gått glipp av ser jeg :D

Ikke glem alle V-gitarer, explorervarianter, dean razorback's, alle gitarer med floyd rose og/eller speil plekterbrett, og til sist de som er lakket som en pastelleksplosjon. Tror kanskje det kan være greit å lese seg opp på disse også.

For å svare litt mer seriøst på spørsmålet, så syns jeg (dette er min fullstendig subjektive mening) at Les Paul med .012 strenger er en suveren rytmegitar i blues/rock/metal. Fyldig lyd, og god å spille på. Og jeg syns Les Paul er en suveren sologitar i hendene på en som kan spille solo. Og her ligger kanskje litt av nøkkelen for de fleste gitarer, det er gode sologitarer i hendene til en som kan spille nettopp dét ;)

Les Paul vs. SG er egentlig en litt umulig problemstilling. Som du har blitt rådet i denne tråden, og den forrige tråden; ta deg en tur til en butikk og prøvespill litt. Prøv en SG og en Les Paul "side ved side". Kjenn på hva du syns føles godt, og dann deg en mnening av hva du syns ser tøft ut. En Gibson gitar - uavhengig av om du velger en SG eller Les Paul modell - er uansett en knallgoe gitar med lang levetid (forutsatt at du behandler den bedre enn den Epiphone som ble nevnt i forrige tråden) og som sådan et instrument for noen som tenker langsiktig.

My two cents.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er jo at du har en ganske nøyaktig beskrivlese av hva du vil ha, hvilken farge etc.

Hvorfor finner du ikke bare en til den prisen som er aktuell på finn.no eller i en musikkbutikk?

Nå har jeg faktisk vært så snill og funnet flere gitarer for deg på finn:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?sort=4&CATEGORY%2FSUBCATEGORY=7752&keyword=gibson+les+paul&CATEGORY%2FMAINCATEGORY=92&PRICE_FROM=8.000&PRICE_TO=15.000

Se her har du mye å velge og vrake mellom, alt fra 8000 - 15 000 kr tok jeg med i søket, you're welcome!

Håper det hjelper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken gitar du skal kjøpe, det starter vel kanskje egentlig med å definere hva du skal bruke den til, og om du trenger Humbucker, Soapbar, Singlecoil, Tremolo, eller hele pakka kanskje... Og derfra kan du legge smaken og estetikken til grunn, og tilslutt så kjører du eliminasjonsmetoden ved prøvespilling liksom, og plutselig ligger øksa i fanget ditt.... B)

Ser at det er hardt å være konfirmant i år gitt, det hagler jo gitargaver fra høyt oppe på hylla ... :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.