Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Gibson-gitar skal jeg kjøpe?


outch-gitarist

Anbefalte innlegg

For meg er ergonomi et viktig punkt for nesten alt utstyr, enten det dreier seg om en PC-mus, et speilreflekskamera eller en gitar.

Klart lyden i gitaren teller, men for en nybegynner er det kanskje ikke like klart hva man bør gå for av ulike valg for å få en bestemt type lyd.

Jeg er kanskje litt utradisjonell i rådene mine, men jeg vil nesten si at to ting er viktige for en førstegangsgitar:

1) Ergonomien, at den føles bra mot kroppen, at den fungerer både stående og sittende, at den er passelig tung, og aller viktigst (IMHO) at halsen føles komfortabel å spille på. Følelsen av god hals henger også sammen med setup av gitaren halsens krumning og høyde på strengene.

2) At gitaren er solid og anerkjent, slik at den hvis/når man ønsker å oppgradere lett kan få solgt den igjen. Grunnen til dette er at selv om man legger mye arbeid i å velge riktig når man skal velge gitar, så kan man utvikle seg som gitarist i en musikalsk eller ferdighetsmessig retning som gjør at man stiller andre krav til gitaren.

Lykke til med valg av gitar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er Les Paul en typisk lead eller rythm gitar? Har sett den bli brukt til begge deler lissom:p Men det avhenger kanskje helt av hva man bruker den til selv:)?

Jeg bestemmer at du ikke vil spille solo. Jeg har det, drit i gitar, kjøp en stor STONERRIG i steden og spill powerchords på maks volum! :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Paulen er egentlig helt genial, fordi den har en sånn bryter der det står rhythm og treble. Hvis du setter den på rhythm, spiller man rytme, og hvis man setter på treble, kan man spille solo. (Regner med at treble betyr solo på engelsk.) Som sagt, helt genialt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vell egentlig bestemt meg for å kjøpe les Paul standard 08' nå:) hvordan funker 60' neck til shredding:)? Skal i musikkbutikken og teste litt gitarer på lørdag:D

Hva som fungerer til shredding er også helt subjektivt. Jeg syntes min les paul med 50's neck (balltre) er mye lettere å "shredde" på enn syltynne halser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen, men 14500 er for mye for en brukt Standard imo, selv om den er nesten ny. Max 12-13000 oppfatter jeg som "riktig" i dagens bruktmarked.

For 15000 og mer kan man finne brukte Custom Shop-modeller av høyere kvalitet (Customs, re-issues).

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen, men 14500 er for mye for en brukt Standard imo, selv om den er nesten ny. Max 12-13000 oppfatter jeg som "riktig" i dagens bruktmarked.

For 15000 og mer kan man finne brukte Custom Shop-modeller av høyere kvalitet (Customs, re-issues).

Det ligger jo også en custom til 16000kr på finn. Burde jeg da evt. vurdere den? Er ikke så fan av at det er 50' hals på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.