Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Gibson-gitar skal jeg kjøpe?


outch-gitarist

Anbefalte innlegg

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, det er konseptet jeg ikke liker.

Ehh, det er jo ikke store forskjellen på en re-issue og en standard annet enn detaljer/specs da. Hva er det med re-issue du liksom ikke liker egentlig? Hvis konseptet å lage en gitar med original specs fra et bestemt ti-år er så frastøtende skjønner jeg ikke hvorfor du kikker på standard Gibbo LP heller egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re-issue serien er laget med bedre treverk og hardware/elektronikk. Standards osv. er blant annet weight-relieved pga. tyngre treverk. R-serien er ikke det etter hva jeg har forstått. De er ellers prøvd bygd så likt som mulig det de aller fleste Gibboman'er anser som de aller beste Gibson Les Pauler noensinne laget. Hva som er galt med det konseptet klarer ikke jeg å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, jeg dør litt inni meg hver gang jeg ser det stå HVEM Gibson-gitar :P

Men til poenget, jeg har alltid fått det for meg at R-serien var den mest ettertraktede, og sådan den beste? Som Audun sier hva er det å ikke like bak konseptet å lage kopier av noen av (Selvfølgelig bak Fender Stratocaster'n) historiens beste rocke gitarer :P?

Skulle jeg noensinne hatt en Gibson Les Paul skulle det vært en i R-serien eller en Classic :)

Endret av Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Aphelion. Og en annen ting ingen andre her har vært innom...tyngden av en Les Paul vs en SG.

Hvis du har planer om å spille gigs og rocke på scenen kan det bli veldig tungt etter en time med en Les Paul på skuldra.

En SG derimot er myyye lettere, og har dessuten de samme mikkene som de fleste Les Paul-modeller.

Jeg har to (snart 3 SG'er) fordi de føles helt fantastisk å ha hengende på seg, i tillegg er de usedvanlig lettspilt,

ser superkule ut og låter helt kanon. I tillegg spiller verdens største riff-maskiner på SG; Tony Iommi og Angus Young :D

En annen ting er jo at SG Standard er på tilbud til ca 10 lapper nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at jeg er uenig med at SG er en knall gitar, men hvilke sveklinger er det som spiller gitar rundt om kring? En Les Paul er da vitterlig ikke så tung? Har spilt live mange ganger med LP og ryggen har ikke knekt enda. Hvor tung er en "tung" LP? 5 kg? Hvor tung er en lett? 4 kg? Det er i så fall 1 kg. forskjell... Hvor tung er en SG? 3,5 kg?

De som ikke greier å bære 4-5 kg på magen bør slutte å spise umiddelbart! Og pils er bare å glemme for all framtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke orka å lest hele tråden, burde kanskje det....

Men hvorfor i alle dager liker du ikke reissues??

Gibson les paul, men Gud forby at det er en reissue?

Unnskyld, hvis jeg har en litt støtende tone :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk tyngden (på enkelte LP'er) og den ikke helt ypperlige ergonomien er et argument for SG. Jeg blir sliten i skuldra av å stå med en tung LP, og det er det faktisk ganske mange andre voksne mannfolk som får også. Men RI betyr ikke automatisk at gitaren er så forferdelig tung.

Når det er sagt, jeg har en LP, men ikke en SG :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk tyngden (på enkelte LP'er) og den ikke helt ypperlige ergonomien er et argument for SG. Jeg blir sliten i skuldra av å stå med en tung LP, og det er det faktisk ganske mange andre voksne mannfolk som får også. Men RI betyr ikke automatisk at gitaren er så forferdelig tung.

Når det er sagt, jeg har en LP, men ikke en SG :)

Har både en massiv '71 LP Custom (dvs uten hverken "weight relief holes" eller "chambering") og en ganske ny SG Standard og kan bekrefte at LPC'en føles betydelig tyngre etter noen timers spilling.

Tok like godt å veide disse pluss en Fender Am. Strat.

- LP Custom: 4,4 kg

- SG Standard: 3,6 kg

- Fender Strat: 3.7 kg

Skulle kanskje ikke tro at 0,8kg utgjør den store forskjellen, men det merkes faktisk godt i lengden.

Nå er vel nye LP standard noe lettere, tror gj.snitt vekten er ca 4 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du nok ganske typiske tall på nye gitarer ja. Akkurat Strar'er er det ganske stor vektvariasjon på avhengig av modell og treslag, men de fleste Gibson LP føles betydelig tyngre enn Gibbo SG for meg i alle fall. CS SG'en jeg har spilt litt på veier i alle fall ikke mer enn en normal strat.

Angående RI lp'er er de kanskje i snitt noe tyngre enn standard, men bedre mahogny har en tendens til å veie mindre, virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.