Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det noen som kan være snille og forklare diminished arpeggioer og dimininshed skala?


scarcarous

Anbefalte innlegg

Hallais folkens!

Jeg har sett litt rundt på Wikipedia og lest litt om diminished skala og arpeggios, men siden det er et helt nytt tema for meg er det litt vanskelig.

Noen som kan forklare litt basics om det og forkalre hvordan man bygger opp dim. akkorder/arpeggioer og kanskje basic dim skala?

Takk på forhånd! ^_^

Mvh.

Oscar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dim Akkord: Tonika + liten ters + liten kvint (Bare små terser)

Dim skala består av bare små terser

Eks: C- Dim skala:

C - Eb - Gb - A - C - osv

E------------------------------14-17-20--------

B------------------------13-16---------

G------------------11-14-----

D------------10-13---------

A-------9-12--------------

E--8-11--------------------

Endret av Johannes Nupen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem følgende:

Når vi i Norge sier "spell en dim-akkord'a!", så mener vi at du skal spille en forminsket treklang med dobbeltforminsket septim. Altså fire små terser oppå hverandre. Slik at du får en slik oppbyggning: 1 b3 b5 bb7.

(Merk at en dobbeltforminsket septim låter helt likt som en sekst).

i C vil blir det slik: C Eb Gb A - altså legger du bare til det neste trinnet i dim-skalaen som beskrevet over.

Mens i USA/England mener man kun en forminsket treklang, slik som Johannes beskrev i den første posten.

Ikke all verdens forskjell, men verdt å huske på. :)

En dim-skala (slik jeg har lært og brukt den) består IKKE av bare små terser, men består av annethvert helt og halvt trinn - også kalt en oktatonisk skala

(Fant noe info på Wikipedia.)

I C blir det slik: C-D-Eb-F-Gb-Ab-A-H-C.


e|----------------5-7-8---------|
B|---------6-7-9----------------|
G|--5-7-8-----------------------|
D|------------------------------|
A|------------------------------|
E|------------------------------|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Riktig PerA, den kalles vel hel/halvtone-skala. Det som er artig med den (og en del andre litt sære skalaer) er det at den er horisontal parallell: det vil si at hvis man tar utgangspunkt i grunntonen (f. eks en A, 5. bånd) og deretter flytter den (mønsteret altså) en liten ters opp eller ned (altså fra en A til C, 5. til 8. bånd eller fra A til F#, 5. til 2. bånd) har man akkurat den samme skalaen, den inneholder akkurat de samme tonene. Slik kan man få veldig god oversikt over gitarhalsen og kanskje en artig improvisasjon som ikker er låst til ett mønster på samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei!

Jeg er total nybegynner siden jeg begynte å spille i høst, men har en formening om at denne låten går mye i deminished skala.

Ta å arrester meg hvis jeg tar feil. Det er Billy Cobham med band, og dette er vel neppe musikk dere liker.

Låten må hentes fra spotify. Søk opp følgende: Billy Cobham. -Finn album paradox. Låten heter "Myohmyohyeoye" og en annen er "Jam O`james" på samme album m.flere. Tror det er mye deminished her?

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er total nybegynner siden jeg begynte å spille i høst, men har en formening om at denne låten går mye i deminished skala.

Ta å arrester meg hvis jeg tar feil. Det er Billy Cobham med band, og dette er vel neppe musikk dere liker.

Låten må hentes fra spotify. Søk opp følgende: Billy Cobham. -Finn album paradox. Låten heter "Myohmyohyeoye" og en annen er "Jam O`james" på samme album m.flere. Tror det er mye deminished her?

Hilsen Hans

Hvorfor skulle vi ikke like sånn musikk?

Det er jo dødskult!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.