Web Analytics
Jump to content

Stand by-bryter


Recommended Posts

Bare lurer på om dere kan gi meg noen tips om hvordan en skal bruke Stand By-bryteren på en rørforsterker riktig.

Har hørt at den skal stå på når du slår på forsterkeren, og så slå den av etter 30 sekunder.

Men det høres litt merkelig ut...noen der ute som har fullstendig peiling?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 36
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Standby-bryteren skal stå i "stand by" når du slår på ampen ja. Dvs. den posisjonen på bryteren som ikke gir lyd i forsterkeren. (Vanligvis samme posisjon som Power-bryter av.) Dette for at rørene skal få varmes opp litt før man begynner å spille.

Samme når man slår av; Sett ampen i standby ei stund før man kutter strømmen. Hvor lenge oppvarming/kjøling som kreves varierer mye ser jeg. Noen sier 30 sek. andre sier 2 min. eller mer. Hva som er riktig vet ikke jeg. Det er i hvert fall lurt å la forsterkerrørene avkjøles ei god stund hvis man har kjørt ampen hardt.

Link to comment
Share on other sites

En forsterker med diodelikeretter kan levere full spenning til utgangsrøra før filamentene er varme nok for at røra har riktig arbeidstemperatur.

Derfor er det greit at ampen står i standby til røra blir klare for spenningen fra likretteren.

Hvis forsterkeren har rørlikeretter, klarer ikke likretterrøret å levere spenning fortere enn de andre røra blir klare.

Da spiller det liten rolle med standbybryter.

Link to comment
Share on other sites

Nok et tema jeg vet lite om, så jeg spør. Ser det Gunnar skriver om rørlikeretter, noe som ikke sier meg stort. Er det slik at dagens amper stort sett ikke har behov for standbybryter? Tenker da på forsterkere som ikke er reissue eller bygd som amper fra 60-tallet. Går det noe skille om vi tenker "moderne forsterkere"?

Link to comment
Share on other sites

Mitt Marshall Haze 15 hode har ikke fysisk standby-bryter, men den bruker litt tid av seg selv før den er klar. I motsetning vet jeg at Haze 40 ampen har fysisk bryter. Det har jeg lurt litt på hvorfor...

Link to comment
Share on other sites

Den forsterkeren Hucker (inaktivt forummedlem) bygde til meg har ikke standbybryter. Han forklarte kort hvorfor, men jeg husker selvsagt ikke noe av det. Var noe med at dagens rør tåler mer enn "datidens", når nå det var. Noen som har noen ideer?

Link to comment
Share on other sites

Den forsterkeren Hucker (inaktivt forummedlem) bygde til meg har ikke standbybryter. Han forklarte kort hvorfor, men jeg husker selvsagt ikke noe av det. Var noe med at dagens rør tåler mer enn "datidens", når nå det var. Noen som har noen ideer?

Hvis det er slik, trenger jo ikke noen amper standby-bryter så lenge de ikke bruker NOS rør eller diodelikeretter?

Link to comment
Share on other sites

Den forsterkeren Hucker (inaktivt forummedlem) bygde til meg har ikke standbybryter. Han forklarte kort hvorfor, men jeg husker selvsagt ikke noe av det. Var noe med at dagens rør tåler mer enn "datidens", når nå det var. Noen som har noen ideer?

Hvis jeg ikke husker feil, mente Hucker at standbybryter var unødvendig på alle amper, og han hadde noen teknisk grundige innlegg om det.

Tror ikke det har med dagens rør å gjøre, for de er ikke i nærheten av å tåle det samme som det NOS rør tåler.

Ut i fra det jeg har lest, er ikke noen krise for ampen å skru på begge brytere og begynne å spille, men røra vil slites, hvis de belastes for tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Standby-bryteren skal stå i "stand by" når du slår på ampen ja. Dvs. den posisjonen på bryteren som ikke gir lyd i forsterkeren. (Vanligvis samme posisjon som Power-bryter av.) Dette for at rørene skal få varmes opp litt før man begynner å spille.

Samme når man slår av; Sett ampen i standby ei stund før man kutter strømmen. Hvor lenge oppvarming/kjøling som kreves varierer mye ser jeg. Noen sier 30 sek. andre sier 2 min. eller mer. Hva som er riktig vet ikke jeg. Det er i hvert fall lurt å la forsterkerrørene avkjøles ei god stund hvis man har kjørt ampen hardt.

Takker for veldig godt svar Audun! :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Det er ikke lenge siden en 25 - bulk kostet 12-1300,- hos Evenstad. Den svake krona og prisstigning generelt, har sannelig gjort seg gjeldende.
    • Hei søker vokalist til Calzada, vi hører til i Stavanger.  spiller rock for det meste 
    • Det må du forvente, men prisene har vært betydelig lave når de har tilbud, selv med moms og frakt etc. Men det må du undersøke og ta en totalvurdering på. Spesielt nå som dollarkursen er dårlig, mot NOK. Skal du handle i Norge, må du bare følge med på hva de har av tilbud på de forskjellige nettbutikker/butikker og handle deretter. Det hender det er tilbud på f.eks spesifikke merker, eller "bundle packs".  Vi hadde Strenger.no før som leverte gode priser, men de ble lagt ned.  Her er f.eks 65-69kr per pakke, det mener jeg er helt innenfor. Du finner sikkert flere lignende tilbud til tider. https://evenstadmusikk.no/d-addario/1084076/d-addario-exl110-b25-bulkpakke-25-stk-010-046-pakke-med-25-stk-exl-110?gad_source=1&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_Onlinepriser.no https://www.musikkhuset.no/products/daddario-exl110-b25-010-046-bulk-25-set?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9Oid7wNzTU4xgLnLVllxOStnwHxS9wGBKVbHsHRQ3-f9rLxRdLZxtoaAmciEALw_wcB   Ellers kan jeg anbefale Ernie Ball strenger. De er ofte rimeligere hvis du benytter standard-størrelser - men har like god kvalitet som andre "gode strenger".  https://evenstadmusikk.no/ernie-ball/1009722/ernie-ball-eb-2221-regular-slinky-010-046?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9OfpfJAOtjW1PJjdIAvs6CT9CT-A9EJJeulO5OVlYeEllFcn3AGszgaAjfmEALw_wcB
    • Noen som har prøvd på det? Hva gjorde du og hvordan funka det?
    • Da kom pickupen fra Skottland også, en 1956 Höfner 1505 GR som ble solgt som ekstrautstyr fra Höfner i sin tid. Originalt hadde de 3 meter kabel, men her var kabelen kutta, så jeg skjøta den og satte i jack-input i gitarkroppen "nede til høyre." Innebygd volumbryter som ikke skrapa, og fungerer - så det var grunnen til at det ble denne. Så slipper man potter og flere hull og mer lodding. En forsiktig singlecoil, under 5 Ohm, så man må ta ned mastervolumen på Vox'en før man kobler inn en av Ibanezene 😉 Gitaren er fra 1959, det sto håndskrevet inne i lokket (fant det med speil, lommelykt og mobilkameraet) 19.2.59. Litt uheldig med dremelen da jeg kappa ut hakk i plekterbrettet, men men. Tok mål med brettet på, så måtte jeg flytte festene litt for å få spikrene dypere inn i hullene så brettet skulle sitte fast. Men det har sin egen sjarm det også. Da gjenstår det tidsriktig bridge, og samtidig polere opp bånd og rengjøre og muligens olje inn gripebrettet. Bestefars gamle gyngehest som jeg også har overtatt, og kabel fra PA-høyttaleren skjemmer bildet, men man ser helheten med pickupen likevel.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.