Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stand by-bryter


Anbefalte innlegg

Bare lurer på om dere kan gi meg noen tips om hvordan en skal bruke Stand By-bryteren på en rørforsterker riktig.

Har hørt at den skal stå på når du slår på forsterkeren, og så slå den av etter 30 sekunder.

Men det høres litt merkelig ut...noen der ute som har fullstendig peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Standby-bryteren skal stå i "stand by" når du slår på ampen ja. Dvs. den posisjonen på bryteren som ikke gir lyd i forsterkeren. (Vanligvis samme posisjon som Power-bryter av.) Dette for at rørene skal få varmes opp litt før man begynner å spille.

Samme når man slår av; Sett ampen i standby ei stund før man kutter strømmen. Hvor lenge oppvarming/kjøling som kreves varierer mye ser jeg. Noen sier 30 sek. andre sier 2 min. eller mer. Hva som er riktig vet ikke jeg. Det er i hvert fall lurt å la forsterkerrørene avkjøles ei god stund hvis man har kjørt ampen hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forsterker med diodelikeretter kan levere full spenning til utgangsrøra før filamentene er varme nok for at røra har riktig arbeidstemperatur.

Derfor er det greit at ampen står i standby til røra blir klare for spenningen fra likretteren.

Hvis forsterkeren har rørlikeretter, klarer ikke likretterrøret å levere spenning fortere enn de andre røra blir klare.

Da spiller det liten rolle med standbybryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et tema jeg vet lite om, så jeg spør. Ser det Gunnar skriver om rørlikeretter, noe som ikke sier meg stort. Er det slik at dagens amper stort sett ikke har behov for standbybryter? Tenker da på forsterkere som ikke er reissue eller bygd som amper fra 60-tallet. Går det noe skille om vi tenker "moderne forsterkere"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt Marshall Haze 15 hode har ikke fysisk standby-bryter, men den bruker litt tid av seg selv før den er klar. I motsetning vet jeg at Haze 40 ampen har fysisk bryter. Det har jeg lurt litt på hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsterkeren Hucker (inaktivt forummedlem) bygde til meg har ikke standbybryter. Han forklarte kort hvorfor, men jeg husker selvsagt ikke noe av det. Var noe med at dagens rør tåler mer enn "datidens", når nå det var. Noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsterkeren Hucker (inaktivt forummedlem) bygde til meg har ikke standbybryter. Han forklarte kort hvorfor, men jeg husker selvsagt ikke noe av det. Var noe med at dagens rør tåler mer enn "datidens", når nå det var. Noen som har noen ideer?

Hvis det er slik, trenger jo ikke noen amper standby-bryter så lenge de ikke bruker NOS rør eller diodelikeretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsterkeren Hucker (inaktivt forummedlem) bygde til meg har ikke standbybryter. Han forklarte kort hvorfor, men jeg husker selvsagt ikke noe av det. Var noe med at dagens rør tåler mer enn "datidens", når nå det var. Noen som har noen ideer?

Hvis jeg ikke husker feil, mente Hucker at standbybryter var unødvendig på alle amper, og han hadde noen teknisk grundige innlegg om det.

Tror ikke det har med dagens rør å gjøre, for de er ikke i nærheten av å tåle det samme som det NOS rør tåler.

Ut i fra det jeg har lest, er ikke noen krise for ampen å skru på begge brytere og begynne å spille, men røra vil slites, hvis de belastes for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standby-bryteren skal stå i "stand by" når du slår på ampen ja. Dvs. den posisjonen på bryteren som ikke gir lyd i forsterkeren. (Vanligvis samme posisjon som Power-bryter av.) Dette for at rørene skal få varmes opp litt før man begynner å spille.

Samme når man slår av; Sett ampen i standby ei stund før man kutter strømmen. Hvor lenge oppvarming/kjøling som kreves varierer mye ser jeg. Noen sier 30 sek. andre sier 2 min. eller mer. Hva som er riktig vet ikke jeg. Det er i hvert fall lurt å la forsterkerrørene avkjøles ei god stund hvis man har kjørt ampen hardt.

Takker for veldig godt svar Audun! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.