Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stand by-bryter


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke gi noen god forklaring på hvorfor det er dumt.

På en gammal Vox er du nødt til å gjøre det på den måten

Fender Blackface amper som ble importert til Norge på 60-tallet,

fikk fjernet både ground switchen, og standby switchen etter NEMKO pålegg.

Har aldri hørt noe om at disse skulle virke dårligere enn amper med standby switch.

Nå er dette amper med rørlikerettere, så det kan være annerledes for amper med diodelikeretter.

Det du gjør er å fjerne høyspenningen i røra før du fjerner glødespenningen.

Jeg har problemer med å forstå at det skulle ha noe som helst i si,

hvis du ikke spiller på ampen mens den slås av.

Bruk av stanby, når ampen slås på, er lettere å begrunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er fordi når rørene blir kalde slutter de å lede strøm, og det kan derfor fortsatt være høyspenning over kondensatorene i strømforsyningen. For omtrent alle der ute så gjør ikke det noe. Driver du service kan det være kjekt å få tømt spenningen før rørene skrues av.

Bottom line: Det gjør ingenting å skru av med en gang.

Jeg har lenge inkludert standby bryter fordi det er en standard gitarforsterker sak, men fant ut nylig vha en annen tråd at det ikke er nødvendig på moderne forsterkere, så har sluttet med det.

Det var grundig beskrevet i den linken, men akkuratt nå husker jeg ikke hvilken link det var...

Problemet i gamle dager var at kondensatorene ofte ikke tålte den høye spenningen som kunne oppstå når ingen rør trakk strøm fordi de var kalde. Idag brukes kondensatorer som tåler dette og det er ikke et problem lenger.

På rør som det trekkes mye strøm ut av, må de være varme før spenningen går på, men det gjelder ikke vanlige forsterkere så vidt jeg vet. Det gjelder bla annet likerettere som forsyner kretser som trekker mye strøm med en gang. Gitarforsterker trekkre ikke strøm før rørene er varme, og selv klasse-A forsterkere trekker relativt lite i forhold til hva en likeretter klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er en god lenke om standby-brytere http://www.freewebs.com/valvewizard1/standby.html

grunnen til at NEMKO er skeptisk til noen standby-brytere er at man vanligvis bruker strømbrytere som er beregnet og sertifisert for 250VAC i posisjoner hvor spenningen over bryteren kan være 300-650VDC eller mer. dette kan føre til lysbuer som kan skade kontaktelementene inni bryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste Marshall ampene som hadde rørlikerettere var de tidligste JMP 50w ampene i '67.

Da 100w Marshall kom i november '65 hadde rørlikeretterne forsvunnet i løpet av utprøvingsfasen.

En "vanlig" rørlikretter klarer bare å håndtere ca 50w, så Marshall eksperimenterte med stk. på 100w,

men gikk bort fra ideen igjen.

Den er tatt opp igjen av Mesa, med Dual Rectifier (to rørlikerettere og 100w),

og Tripple Rectifier (tre rørlikerettere og 150w)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er en god lenke om standby-brytere http://www.freewebs....d1/standby.html

Den lenken sier vel det meste den. Det er gammel overtro at man øker røras levetid med denne bryteren. Hvis man vet hvordan et rør fungerer så forstår man at denne er overflødig.

Jeg har kun en amp (Music Man 410-HD) med SB-switch og jeg har alltid smelt power og SB på og av samtidig, uten å ødelegge noe som helst. Denne amp'en har i tillegg en litt odd strømforskyning i og med at du kan velge mellom to driftsspenninger (B+). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.