Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyttalerkabel


Hallstein

Anbefalte innlegg

Det er snakk om støyinnstråling - at kabler plukker opp støy i varierende grad er godt dokumentert. At det er så store forskjeller på to kvalitetkabler ? Ikke..

Signalet som sendes til høyttalerne er veldig mye sterkere enn linje/instrumentsignaler og blir dessuten ikke forsterket videre, så støyskjerming av høyttalerkabler er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

....men hva er egentlig viktigheten av ''god skjerming'' når man spiller elgitar?

Som nevnt - på instrument til forsterker, inkl. patche kabler o.l. så er det veldig viktig. Under riktige (evt. feil) forhold kan dårlig skjermede kabler gjøre at du får VELDIG mye støy. Har også opplevd kabler som 'popper' og 'smeller' om man tråkker på dem. Skjerming av elektronikken i selve gitaren kan også gjøre underverker med støyproblematikk.

Er det stor forskjell fra kabel til kabel hva gjelder støy?

Fra en dårlig kabel til en god kabel - ja! Fra en god kabel til en god kabel - minimalt.

Har har du/dere sikkert noen sider/original forskning å linke til? :)

Vel forsking tar ofte utganspunkt i erfaringer gjort av en stor del testpersoner. Jeg tror nok erfaringene medlemmene på dette feltet innehar er mer en godt nok :lol:

For meg selv er mine egne erfaringer nok til at jeg skyr "billigkabler" som pesten. Nå har jeg et gjennomgående problem med dyrere kabler også - men det går mer på holdbarhet en støy (enda jeg ikke er veldig vill i bruken - tror rett og slett jeg har vært uheldig :( )

EDIT:

For å understreke - jeg snakker IKKE om høytalerkabler nå. Der spiller skjerming ingen rolle (kanskje det er annerledes når det er snakk om store lokaler eller arenaer med "kilometerstrekk" men for en vanlig "topp-til-kabinett" høytalerkabel er det i alle fall slik).

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signalet som sendes til høyttalerne er veldig mye sterkere enn linje/instrumentsignaler og blir dessuten ikke forsterket videre, så støyskjerming av høyttalerkabler er ikke nødvendig.

I stedet for å bruke en stiv solidcore strømkabel vil jeg foreslå en myk og fleksibel 2,5+ kvadrat helt standard høyttalerkabel til Hifi. Det er ikke all verdens til støyinnslag på en høynivå kabel, så det ville jeg ikke bekymret meg mye over.

Som tidligere nevnt.. Men spørsmålet var generelt om signalkabler slik jeg forsto det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aller beste høyttalerkabelen jeg noensinne har hatt, er en hjemmelaget sak med gummikabel, 2,5 kvadrat diameter, beregnet på sterkstrøm. Pluggene er to digre messingplugger av ukjent opprinnelse. Boret opp i bakenden for å kunne ta i mot den tjukke kabelen. Den er snart trettifem år gammel, og like fin. Skal man lage seg en solid kabel, er rund lampettledning, 2,5 kvadrat med skikkelige plugger en vinner. Koster ikke stort, og er superholdbart. De blir stivere med årene, i motsetning til gummikabel, og man må leve med at de stort sett er hvite, men det blir kjempesolid.

Jeg begriper ikke hva som er i veien, for å bruke vanlig sterkstrøm toleder, eller en fet hi-fi kabel...

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke overdrevent masse penger på høytalerkabler (for å ikke snakke om strømkabler) er bare tull. Jeg er ikke våken nok til å gidde å oversette, men konklusjonen på følgende er at du vil ikke høre forskjell på høytalerkabler om disse er av stor nok dimensjon:

:D Hå-hå SØTTENHUNDRE :ninja: for en strømkabel, du få slengt ettrer deg på loppis. Forbedrer lyden HA-HA

Denne må vel ha hengt igjen ifra 1 April i fjor :rolleyes: ..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt - på instrument til forsterker, inkl. patche kabler o.l. så er det veldig viktig. Under riktige (evt. feil) forhold kan dårlig skjermede kabler gjøre at du får VELDIG mye støy. Har også opplevd kabler som 'popper' og 'smeller' om man tråkker på dem. Skjerming av elektronikken i selve gitaren kan også gjøre underverker med støyproblematikk.

Fra en dårlig kabel til en god kabel - ja! Fra en god kabel til en god kabel - minimalt.

Vel forsking tar ofte utganspunkt i erfaringer gjort av en stor del testpersoner. Jeg tror nok erfaringene medlemmene på dette feltet innehar er mer en godt nok :lol:

For meg selv er mine egne erfaringer nok til at jeg skyr "billigkabler" som pesten. Nå har jeg et gjennomgående problem med dyrere kabler også - men det går mer på holdbarhet en støy (enda jeg ikke er veldig vill i bruken - tror rett og slett jeg har vært uheldig :( )

EDIT:

For å understreke - jeg snakker IKKE om høytalerkabler nå. Der spiller skjerming ingen rolle (kanskje det er annerledes når det er snakk om store lokaler eller arenaer med "kilometerstrekk" men for en vanlig "topp-til-kabinett" høytalerkabel er det i alle fall slik).

Jeg tror på deg. I dag spilte jeg på elgitaren rett ved dataen, og hørte det summe noe jævelig. Flyttet jeg gitaren ble summingen svakere. Prøv selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde denne tråden handlet om høyttalerkabel, fra en topp og til en kasse. La oss snakke om et strekk på maks et par meter, med et kraftig vekselsstrømssignal. Har man andre kabler, andre behov, er det kanskje på sin plass med en annen tråd for ikke å forvirre totalt. Det er da straks snakk om andre behov når det gjelder kabeltykkelse, skjerming og alt annet tilhørende. En tråd kan ikke dekke "gitarkabel" som en fellesnevner, selv om alt dreier seg om vekselstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det der er f..n meg dagens vits, hva med de kablene som er før stikkontakten i veggen da? hallo? HAHAHAHAHA, årets beste 1. aprilspøk. selv i mars...

Ja, må si meg enig der! Hadde du sett kablene som er i de fleste sikringsskap, og hvilke koblinger som er på mange "Vintage" sikringskap, så finner man fort ut at Gammelt er ikke alltid bra ! :D... haha, "Vintage" sikringskap... den var god :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Hå-hå SØTTENHUNDRE :ninja: for en strømkabel, du få slengt ettrer deg på loppis. Forbedrer lyden HA-HA

Denne må vel ha hengt igjen ifra 1 April i fjor :rolleyes: ..............

Desverre er det ikke en 1 april spøk....

ja det der er f..n meg dagens vits, hva med de kablene som er før stikkontakten i veggen da? hallo? HAHAHAHAHA, årets beste 1. aprilspøk. selv i mars...

... men en stor vits er det ja.

Verden vil bedras - greit nok. Men at en seriøs sjappe får seg til å selge noe slikt det synes jeg er litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, "Vintage" sikringskap... den var god biggrin.gif

Døh, alle veit vel at skap fra 59' eller før gir best lyd. De med tekstilisolasjon på ledningene og porselensikringer. Automatsikringer låter skikkelig digitalt og plastisolasjon gjør at ampen tar pedaler dårlig - det sier seg jo selv rolleyes.gif

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har problemer med min Line 6 Relay G70 live. Den har fungert bra i mange år, men det har blitt mer ustabilt de siste årene. Til info så bruker de andre i bandet G30 fra Line 6. På soundchecks så funker alt fint. Jeg kan gå rundt hele scenen og mister ikke lyden. Men under konserten, med folk (og mobiltelefoner) i salen, så kan jeg knapt bevege meg bort fra mottakeren uten av jeg mister signalet.. Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette eller er hele oppsettet utdatert? Det merkelige er riktignok at G30, som er en dårligere og eldre modell, funker helt fint for de andre i bandet.. 
    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.