Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EMG81 TW (coilsplitt)


jonta

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk ikke svar på :unsure: DIY tråden, så jeg prøver her:

Jeg har akkurat montert en 81TW i hals pos. på min LTD M-1000. Og det virker som om allt er i orden, god lyd osv. Men det blir litt volumtap når jeg skifter til singelcoil. Omtrent som å skru ned vol. fra 10 til 7, i nærheten av output'n til en passiv singelcoil.

Er dette helt normalt, dere med EMG 81TW eller 89 ?

En annen ting er at push/pull volum'n er litt treg. Er dette også vanlig?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg ikke feil, er det ikke uvanlig å sette inn en motstand over den ene coilen, slik at volumtapet når man går til SC ikke skal bli for stort. Problemet videre da er jo at pickupen får litt lavere outpu enn de andre, men altså.. Ikke ukjent problem. Volumtapet er meget merkbart, har prøvd selv på debris' gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg ikke feil, er det ikke uvanlig å sette inn en motstand over den ene coilen, slik at volumtapet når man går til SC ikke skal bli for stort. Problemet videre da er jo at pickupen får litt lavere outpu enn de andre, men altså.. Ikke ukjent problem. Volumtapet er meget merkbart, har prøvd selv på debris' gitar.

Vil ikke det bli vanskelig på aktive mikker, i og med at de har interne preamper og greier?

Selv koblet jeg en afterburner på singlecoilene i Luke'n min. Ikke den mest ideelle løsningen, men volumtapet ble mindre da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, mener Debris hadde googlet opp noe info fra sidene til EMG angående dette, men ta det med en klype salt, da jeg ikke husker detaljer.

Jeg bruker en boost kun på neck-singlecoil i en gitar med 85/SA/SA det funker veldig bra.

Men det kreves at man har en "superswitch" hvis ikke vil boost påvirke alle pickupene selv på null.

Jeg merket det først på at "inbetween" settinga (pos 4) mistet glassklarheten, løsningen var ganske komplisert i følge han som fikset det(en pickupmaker) men det

funker som bare det.

Jeg trodde det skulle være enkelt og greit dette men nei da :D

Har plaga Castor Fiber med litt EMG problematikk før og, så det har blitt litt forskning hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg fårstår det slik at EMG rene singelcoil's også har også lavere output enn HB. Mitt tilfelle er alltså en HB (81TW eller 89), i SC modus.

Du vil alltid få en reduksjon i output når du splitter en humbucker og det gjelder også EMG.

Mener å huske at du halverer output når du kjører bare en coil.

Men som det blir nevnt over finnes det måter å løse dette på hvis du synes det er et stort problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig singlecoil er kraftigere enn en splittet humbucker, dette er noe man burde huske på.

Bassen er mye kraftigere enn i en humbucker til og med, da humbuckere som regel holder fokuset på midrange :)

Så, da kan man jo se for seg hva som skjer når man splitter en humbucker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMG sine "dual mode" humbuckere har jo en litt annerledes konstruksjon enn vanlige humbuckere.

De består av to individuelle pickuper samlet i en, så de høres veldig mye bedre ut i single coil modus enn "vanlige" mikker gjør.

Såvidt jeg vet er den ene coilen på en 89 den samme som en SA, ikke sikker på hvordan 81TW er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.