Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Generell hjelp.


Caroline

Anbefalte innlegg

Hei hei!

På skolen har vi fått i oppgave å spille en sang. Vi ble delt i grupper og gjorde oss klare. Jeg fikk æren av å spille gitar, noe som i og for seg er veldig bra. Har akkurat kjøpt meg gitar med stålstrenger. Fantastisk bra å spille på.

Problemet er jeg er veldig nybegynner når det gjelder gitar, og når først oppgaven kommer blir alt enda litt vanskeligere. Det jeg sliter med er å bytte grep. Selve grepene klarer jeg, men uansett hvor mye jeg prøver så blir det feil.. Det som også er dumt er at jeg ikke eier rytme eller takt. Dette er også litt flaut. Haha, så når de andre synger så faller jeg ut, enten fordi det går for fort eller fordi jeg ikke rekker å bytte grep!!

Sangen vi har valgt er "stilleste gutt på sovesal 1."

Noen som kan hjelpe meg litt, eller har noen tips og triks?

Takk på forhånd.

-Caroline GT. :rolleyes:

Endret av Caroline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett bare øvelse som gjelder. Prøv å ta grepet, slipp gitarhalsen, ta grepet igjen og igjen og igjen. Gjør dette med alle grepene i halsen mens du også tar grepene i forskjellig rekkefølge så du alltid klarer å plassere fingrene fort samme hvilket grep du skifter fra eller til. For å spille i takt kan du jo prøve å spille til musikken eller med en metronom.

Når det gjelder å spille med de andre så skal DE følge DEG. Det må du bare få inn i hodet på dem =p Å prøve å holde følge med en gjeng som synger i sitt eget tempo er helt håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det egentlig bare tre ting å gjøre: øve, øve og øve. Det tar tid å lære seg å spille gitar, men det er veldig morsomt når man har lært seg litt! En god investering av tid, men du må være litt tålmodig i starten.

Måter å øve på kan f.eks. være:

1. Lær deg alle akkordene og rytmen i høyrehånden så det sitter rent og pent. Opp og ned, opp og ned.