Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Generell hjelp.


Caroline

Anbefalte innlegg

Hei hei!

På skolen har vi fått i oppgave å spille en sang. Vi ble delt i grupper og gjorde oss klare. Jeg fikk æren av å spille gitar, noe som i og for seg er veldig bra. Har akkurat kjøpt meg gitar med stålstrenger. Fantastisk bra å spille på.

Problemet er jeg er veldig nybegynner når det gjelder gitar, og når først oppgaven kommer blir alt enda litt vanskeligere. Det jeg sliter med er å bytte grep. Selve grepene klarer jeg, men uansett hvor mye jeg prøver så blir det feil.. Det som også er dumt er at jeg ikke eier rytme eller takt. Dette er også litt flaut. Haha, så når de andre synger så faller jeg ut, enten fordi det går for fort eller fordi jeg ikke rekker å bytte grep!!

Sangen vi har valgt er "stilleste gutt på sovesal 1."

Noen som kan hjelpe meg litt, eller har noen tips og triks?

Takk på forhånd.

-Caroline GT. :rolleyes:

Endret av Caroline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett bare øvelse som gjelder. Prøv å ta grepet, slipp gitarhalsen, ta grepet igjen og igjen og igjen. Gjør dette med alle grepene i halsen mens du også tar grepene i forskjellig rekkefølge så du alltid klarer å plassere fingrene fort samme hvilket grep du skifter fra eller til. For å spille i takt kan du jo prøve å spille til musikken eller med en metronom.

Når det gjelder å spille med de andre så skal DE følge DEG. Det må du bare få inn i hodet på dem =p Å prøve å holde følge med en gjeng som synger i sitt eget tempo er helt håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det egentlig bare tre ting å gjøre: øve, øve og øve. Det tar tid å lære seg å spille gitar, men det er veldig morsomt når man har lært seg litt! En god investering av tid, men du må være litt tålmodig i starten.

Måter å øve på kan f.eks. være:

1. Lær deg alle akkordene og rytmen i høyrehånden så det sitter rent og pent. Opp og ned, opp og ned.

2. Sitt og bytt mellom grepene mens du ser på TV eller lignende. Pass på å bruke så lite "energi" som mulig når du bytter grep, det er bare unødvendig å ta omveier. Øv opp muskelminnet og koordinasjonen over tid, men husk å ta pauser i blant.

3. Spill til låten på stereoen eller eventuelt en metronom for å spille til riktig takt. Går det for fort kan du skru ned takten på metronomen. Metronom finner du gratis på nettet, eller så kan du kjøpe en liten boks i din nærmeste musikkbutikk. Er låta for komplisert, fins det sikkert mange lettere låter å øve på i første omgang.

4. Ha det gøy! Ikke føl at det er en "skolelekse" du må lære deg. Stå foran speilet og se hvor tøff du ser ut med gitaren, og se for deg selv som rockestjerne. :)

Edit: ser ut som orsvend kom meg litt i forkjøpet med noen av tipsene. Men vi er jo enige, i alle fall!

Endret av magnusberger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste metoden til å øve hurtighet på grepbytte er å øve "stille". Gjør det først veldig sent, men det viktigste er å alltid gjøre det rett. For hvis du gjør det fort og feil, kommer du til å gjøre det feil gang på gang.

Start sakte, flytt fingrene mellom 2 grep først. Så mellom 3. Ikke bruk høyrehanda (gitt at du har vanlig høyrehendt gitar). Bare sitt å se på halsen og pass på å treff riktig på strengene. Så gjør du dette til det går fortere. SÅÅÅåååå kan du begynne å faktisk spille i tillegg til å flytte.

Lettere å ta bort mest mulig å bare øve på grepskiftinga.

For å øve takt kan du jo prøve å sette på sangen (finner den på youtube hvertfall) å bare trampe takten, og få den inn i hode. Desto mer du hører sangen desto enklere vil det bli å holde takt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååhh. Tusen takk for godt svar!

Neste musikk time skal jeg pushe dem til at DE skal følge med på MEG.. Haha! :lol: :lol:

Det som ofte er problemet er at JEG faller ut.

C C/H Am Am/G

Husker du den gangen da vi gikk på folkeskolen

F G7 C G7

Den sommer'n det var ferie-koloni

C C/H Am Am/G D7

Vi møtte opp på Møllergata, fikk en lapp rundt halsen med navnet

G7

Og hvor lenge vi skulle bli

C C/H Am Am/G

Opp til åtte uker var vårt tilbud fra kommunen

F E7

Og selvsagt måtte jeg bli tida ut

F D7 C A7

Så stod vi der og stamma mens vi tok farvel med mamma

D7 G7 C G7

Den eneste jeg kjente der var Knut

Vi har også en musikk lærer som surrer veldig til tider. Så, det ene sekundet er det 4 slag på første linje og i det andre sekundet 2 slag på hver. Liksom umulig å lære noe.

Kanskje du tilfeldigvis vet det? Hadde vært til god hjelp.

Takk.

:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C C/H Am Am/G

Husker du den gangen da vi gikk på folkeskolen

Disse akkordene ser jo vanskeligere ut en de er. Cluet her er å holde pekefingeren forankret på h-strengens første bånd, og la de andre fingerne bytte posisjon. Spesielt er det viktig å få med seg "bassgangen" på a- og E- strengen. Ligger den riktig på timingen, så kan du freestyle mer med fraseringen på de andre strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse akkordene ser jo vanskeligere ut en de er. Cluet her er å holde pekefingeren forankret på h-strengens første bånd, og la de andre fingerne bytte posisjon. Spesielt er det viktig å få med seg "bassgangen" på a- og E- strengen. Ligger den riktig på timingen, så kan du freestyle mer med fraseringen på de andre strengene.

Basstrengen trenger vi ikke ha med. Greia er at jeg lurte på hvor mange slag det er på hver akkord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.