Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plukke ut tre rør?


jonta

Anbefalte innlegg

Er det mulig å bruke forsterkeren med bare ett utgangsrør, uten at noe går i stykker? Ved en liten glipp gjorde jeg dette. Jeg har en 100W Carvin som har en 50W bryter, da er det altså de to midterste rørene som er i bruk. Da jeg prøvde forskjellige rør, satte jeg i bare to av gangen, satt et i midten og det andre ytterst. Og med 50W bryteren på, var det da bare det ene røret som var i bruk. Da den vrengte veldig tidlig på clean fikk jeg mistanken. Den tok ikke noe skade av det lille jeg prøvde. Men kan man alltså kjøre med bare ett rør? for å få bedre lyd på "stuevolum" Eller blir jeg nøtt til å kjøpe HT-5'n til Seret....he-he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilte sammen med Torgeir og kjendisene en gang. Gitaristen der, Per, bruker en gammel twin/super reverb der han har tatt ut flere av utgangsrørene, så det funker nok fint det. Om det er skadelig på noen måte vet jeg ikke, men han turte nå iallefall med sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra.

Det som kan skade ampen er om spenningen blir for høy pga ett rør trekker bare 1/4 av strømmen iforhold til alle fire. Men det er lite sannsynlig at spenningen blir så høy at skade inntreffer, men mulig...

En annen ting er at trafoen da har strømm gjennom seg i kun en fase. Ikke farlig, men trrafoen vil nok ha dårlig bass respons fordi den går i metning ved lave frekvenser. For gitar så er det neppe et problem fordi frekvensene må nok være lavere enn en dyp E før det gjør noe.

Når jeg har sagt det, så vil jeg også si at det er på eget ansvar. skjer det noe morsomt, som grå røyk eller høye smell, så er det ikke min feil.

Selv gjør jeg slike ting hele tiden, fordi det er morro, men jeg kan fiske tingene rimelig lett hvis noe går galt, så det er aldri stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å bruke forsterkeren med bare ett utgangsrør, uten at noe går i stykker?

det kommer an på.

de fleste amper kjører ren AC på gløderene, og når du napper rør vil spenningen stige på gløderene på rørene som er igjen. dette er ikke noe problem når du tar bort rør som trekker lite (EL84 og lignende), men kan utgjøre en uheldig forskjell hvis du fjerner 6550 eller EL34. høy glødespenning reduserer livet på gløderene.

med tanke på de øvrige delene av kretsen er det ikke noe stort problem, og på vanlige amper er det ingenting som vil eksplodere i en stor soppsky når du tar bort rør. du vil få en annen lyd pga impedans-mismatch og fordi du i praksis kjører det gjenværende røret i en slags suboptimal single-ended/klasse-A-variant. du har også god mulighet for fasevending hvis du sitter igjen med "feil" rør til slutt, noe som kan låte merkelig hvis du bruker flere amper på en gang.

hvis du har et multimeter kan du stappe det inn i glødepinnene på en av de ledige rørsoklene og lese av VAC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjører en 100W med bare ett utgangsrør så vil du vell bare få ene siden av signalkurven?

Er det ikke dette fasevenderen gjør, den splitter opp signalet slik at du får det negative signalet på ene siden av sluttrinnet og det positive på det andre og så samles når før det går til høyttaleren (i utgangstrafoen)?

Hadde vært kjekt om noen kunne bekrefte/avkrefte dette, har ikke sånn voldsomt peiling på det.

Du kan ta ut rør i par, de to ytterste eller to innerste...men dette blir jo det samme som når du bruker 50W bryteren.

Jeg har en gammel Marshall som har samme type bryter slik at jeg kan gå fra 100W til 50W, men i tillegg har jeg en som tar den fra 50W til 25W ved å bytte om fra katode til pentode modus (eller omvendt) på rørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjører en 100W med bare ett utgangsrør så vil du vell bare få ene siden av signalkurven?

Er det ikke dette fasevenderen gjør, den splitter opp signalet slik at du får det negative signalet på ene siden av sluttrinnet og det positive på det andre og så samles når før det går til høyttaleren (i utgangstrafoen)?

Hadde vært kjekt om noen kunne bekrefte/avkrefte dette, har ikke sånn voldsomt peiling på det.

Du kan ta ut rør i par, de to ytterste eller to innerste...men dette blir jo det samme som når du bruker 50W bryteren.

Jeg har en gammel Marshall som har samme type bryter slik at jeg kan gå fra 100W til 50W, men i tillegg har jeg en som tar den fra 50W til 25W ved å bytte om fra katode til pentode modus (eller omvendt) på rørene.

Jo sant det. Hvis bias er veldig lav, vil den ene fasen som mangler ikke komme med i det hele tatt, og det blir en merkelig vreng som faktisk vil ha grunntone som er halve frekvensen av den som spilles, en slags oktaver effekt.

Vanligvis er biasen såpass høy at den vil spille fint på lavt volum og så gå over til en ekstremt usymmetrisk vreng når signalet blir større enn biasen.

Hvis bare ett rør taes ut, så det er to rør i den ene fasen, og ett i den andre, blir det en 'harmonisk' rik tone som kommer ut, der de like harmoniske (2,4,6, osv.) dominerer. Men selv om de harmoniske overtonene kan være over 10% så er det vanskelig å høre, tonen blir liksom litt fetere på en subtil måte. Nå snakker jeg om clean, ikke vrengt utgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kort svar: nei. dette er ikke hva fasevenderen gjør.

langt svar:

den viktigste jobben som gjøres av fasevenderen i en push-pull-forsterker er å produsere to signaler, hvor det ene er likt inngangssignalet, og det andre er i motfase. signalene er altså like, men det ene er forskjøvet 180 grader. noen av de andre aktivitetene i fasevenderen kan for eksempel være å tilføre forvrengning ("gain" blant gitarister) eller å gjøre spenningsforsterkning ("gain" blant ingeniører).

neste del av en push-pull-forsterker er utgangstrinnet, hvor "pushen og pullen" foregår. her bestemmer man hvor mye av fasen hver side skal jobbe med. i klasse A vil begge sider arbeide med hele signalet hele tiden. i klasse B deler man signalet langs midten, og "får den ene siden av signalkurven".

gitarforsterkere på 100W kjører oftest i klasse AB hvor man gjør noe midt mellom. hva som gjøres avhenger av hvor stort signalet er, og hvor ampen befinner seg i forhold til klasse A eller klasse B. på lavt nok volum vil alle klasse AB-amper per definisjon operere i ren klasse A.

PS. jeg antar at du har en triode/pentode-bryter på Marshallen din. da bruker den skjermgitter 2 i pentoden som om det var anoden, og pentoden fungerer altså som en triode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.