Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal bytte strenger.


Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg har spilt på min Fender stratocaster siden August 09, og nå synes jeg det er på tide og bytte strenger.

Da jeg kjøpte gitaren var det "Fender Super bullet strings" som var typen, men jeg vet ikke om det var .09, .010 eller .011.

Hvilken type skal jeg kjøpe? Ser på gittarhuset.no at de har mange, men vet ikke hvilken type jeg skal ha...

Takk for alle svar.

PS: Fint om dere legger ved link til noen strenger som er lik/ganske lik de jeg har nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

09 010 011 er tykkelsen på strengene, der 09 er de tynneste og 011 er de tykkeste. På de fleste nybegynner gitarer er det vel 09 strenger da disse er letter å trykke inn og lettere å "bende". Korrekt meg gjerne men jeg mener at det er slik at tykkere strenger gir mer fyldig og bedre lyd, men disse er også litt hardere å spille på hvis du ikke er vant til det, jeg bruker 010 strenger og er fornøyd med dem.

Tipper gitaren din ble levert med 09 strenger det ble min Squire Strat og min Am Strat ;)

Endret av pondus92strat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men det er jo forskjellig kvalitet, og jeg vil anta at du får det du betaler for så dyre strenger er vel best, men om det er nødvendig med de beste strengene er en annen sak. Strengene må vel ikke være av samme str. Jeg dumma meg litt ute under forrige strengeskift så nå har jeg bytta E og B strengen uten at det plager meg stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men det er jo forskjellig kvalitet, og jeg vil anta at du får det du betaler for så dyre strenger er vel best, men om det er nødvendig med de beste strengene er en annen sak. Strengene må vel ikke være av samme str. Jeg dumma meg litt ute under forrige strengeskift så nå har jeg bytta E og B strengen uten at det plager meg stort

:blink:

Dyre vs. billige strenger er vel som med andre varer, men jeg har kommet til den konklusjon at jeg bytter strenger såpass ofte at jeg kjøper så billig som mulig. Har enda ikke truffet på strenger som ikke har vært bra nok, for å si det sånn. Jeg bruker stort sett D'addario hvis ikke jeg kommer over megatilbud på andre strenger. Kjøpte et lite lager med Dunlop Zakk Wylde strenger for en tid tilbake pga. super-tilbud et eller annet sted, så det har jeg brukt delvis en stund nå. Tidligere kjøpte jeg dyre Dean Markley Blue Steel strenger. Kan ikke si jeg har merket voldsomme forskjeller på noen av de.

Det er også ofte sånn at billige "husets strenger" ofte er produsert av anerkjente merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink:

Dyre vs. billige strenger er vel som med andre varer, men jeg har kommet til den konklusjon at jeg bytter strenger såpass ofte at jeg kjøper så billig som mulig. Har enda ikke truffet på strenger som ikke har vært bra nok, for å si det sånn. Jeg bruker stort sett D'addario hvis ikke jeg kommer over megatilbud på andre strenger. Kjøpte et lite lager med Dunlop Zakk Wylde strenger for en tid tilbake pga. super-tilbud et eller annet sted, så det har jeg brukt delvis en stund nå. Tidligere kjøpte jeg dyre Dean Markley Blue Steel strenger. Kan ikke si jeg har merket voldsomme forskjeller på noen av de.

Det er også ofte sånn at billige "husets strenger" ofte er produsert av anerkjente merker.

Jeg merker helt klart forskjell på Earnie Ball VS Harley Benton.Prøv begge, det er klar forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker helt klart forskjell på Earnie Ball VS Harley Benton.Prøv begge, det er klar forskjell!

Det hadde vært fint om du kunne utdype hva denne "klare forskjellen" består av. Utsagnet ditt betyr dessverre forsvinnende lite for oss andre uten at du eksemplifiserer hva du mener forskjellen er. Og selv da er det det i beste fall bare en påstand basert på en noenlunde tungtveiende erfaring (som jeg regner med du har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen er interessert billige strenger kan jeg anbefale denne Ebay-selgeren: http://myworld.ebay.co.uk/mymusicstuff

Jeg kjøpte for ikke lenge siden 6 pakker Blue Steel strenger som kom på rundt 250,- med frakt fra USA. De funker greit nok for meg ihvertfall. Ser også nå at man kan få 10 stk. D'Addario-sett til 47$ (inkludert frakt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker helt klart forskjell på Earnie Ball VS Harley Benton.Prøv begge, det er klar forskjell!

Hadde det ikke vært for de enorme fraktkostnadene fra Thomann, hadde jeg garantert bestilt noen sett Harley Benton pga. prisen. Det er dessverre ikke interessant da jeg får tak i rimelige strenger her til lands.

Som Gubbe sier, hadde det vært interessant å høre hva den store forskjellen mellom Ernie Ball og Harley Benton-strengene rent konkret er.

P.S. For alt vi vet, er det Ernie Ball som lager Harley Benton-strengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg Ernie ball er bedre, fordi når jeg brukte D'addario strenger tidligere, måtte jeg spille 4-5 timer på strengene før gitaren sluttet og høres pinglete ut. Ernie ball strengene høres KONGE ut, rett ut av pakken, og er min personlige favoritt :) Bruker Power Slinky .011 på den ene gitaren, som jeg spiller mest powerchords o.l på... og bruker .010 på den andre...

ONTOPIC:

De fleste gitarer er satt opp med .010 fra fabrikk, har ikke vært borti gitarer som er satt opp med noe annet iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender gitarer er fra fabrikk satt opp med Fender Super Bullets 009-042 strenger.

Imidlertid er 010-046 et greit alternativ hvis du vil ha litt tykkere strenger.

Og det er mange merker å velge i,Ernie Ball,GHS og D'addario er rimelige og greie strenger.

Det er mest lønnsomt å bestille på nett,fra Norge f.eks hos stikker.no eller strenger.no.Det går kjapt også,et par dager så har du strengene i postkassa.

Takk for alle tips ;) Tror nok jeg kjøper 010 strenger.

Er bare en liten ting til jeg lurer på!

Jeg fant noen D'addario pakker med 10 sett strenger, begge pakkene var like dyr men det var en forskjell (bortsett fra at det var 010 og 011)

Den ene sto det 010-046[/b] på, og på den andre sto det 011-049. Hva er forskjellen på -046 og -049?

Endret av Fender Stratocaster <3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker helt klart forskjell på Earnie Ball VS Harley Benton.Prøv begge, det er klar forskjell!

Det hadde vært fint om du kunne utdype hva denne "klare forskjellen" består av. Utsagnet ditt betyr dessverre forsvinnende lite for oss andre uten at du eksemplifiserer hva du mener forskjellen er. Og selv da er det det i beste fall bare en påstand basert på en noenlunde tungtveiende erfaring (som jeg regner med du har).

Jeg er ikke Guns N' Roses, ei heller har jeg tungtveiende erfaring i gitaranliggende. Men keg kjøpte engang en Harley Benton gitar (ikke spør! :D) som jeg antar at det satt HB strenger på. De føltes som ståltråder og lyden var litt sånn "plink, plink". Jeg rev dem av og satte på Gibson Britewires. Britewirene sa "klaaaannng" og var smoothe å spille på - det trengtes ingen tung erfaring for å merke det. Medmindre Britewirene er noen slags superstrenger som er bedre enn alt annet, må konklusjonen min bli at strengene som satt på HB'en var søppel.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.