Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal bytte strenger.


Anbefalte innlegg

Jeg fant noen D'addario pakker med 10 sett strenger, begge pakkene var like dyr men det var en forskjell (bortsett fra at det var 010 og 011)

Den ene sto det 010-046[/b] på, og på den andre sto det 011-049. Hva er forskjellen på -046 og -049?

strengene står i forhold til hverandre. Dvs. har du 0.09 strenger så er dette betegnelsen på tykkelsen til den tynneste e-strengen, mens 0.42 er tykkelsen på den tykkeste e-strengen. Når du har 0.10 på den tynneste e-strengen, øker også tykkelsen på den tykkeste e-strengen (ofte 0,46).

Merket på strengene er en smaksak. For min del funker D'addario svært godt. Jeg har dårlig erfaring med Earnie Ball da jeg synes disse blir fort 'oppbrukt'. Det handler også litt om type musikke du spiller. Jeg spiller mye jazz, blues og rock, og da er hører man virkelig forskjell på 0.09 og 0.11 strenger, hvor 0.11 strengene gir en mye mer 'nærhet' til gitaren, dvs. du hører strengelyden på et langt mer analogt vis enn ved 0.09 strenger. 0.10 strenger er en mellomting, og jeg anbefaler kanskje dette til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukket i helgen av noen eldre Dean Markley Blue Steel-strenger som låt levende og fyldig, men også litt ullent, og satte på ghs' David Gilmour Signature 0.105-0.50. Jeg kan si lite om hva som er best av disse strengene, siden jeg ikke kunne sammenligne med nye Blue Steel-strenger, men det er en ENORM forskjell i lyden før og etter byttet. Jeg opplever at etter strengebyttet er lyden kraftigere, men også skarpere og mer metallisk. Det virker også som strengene er mer følsomme for "fingerlyder". Men dette har jeg også opplevd tidligere ved strengebytter til helt nye strenger. Jeg er overbevist om at de fleste strenger trenger innspilling før de stabiliserer seg, men at selv etter stabilisering, så låter ulike sett av strenger forskjellig. Kanskje ikke så mye i de tynneste strengene, men de spunnede, tyngre strengene er jeg overbevist om at det er tildels store forskjeller på.

Jeg kommer ihvertfall til å eksperimentere med ulike strenger i tiden framover.

Når regner man at strenger er modne for utskiftning, egentlig?

Jeg kjører jo en Gibson-etterligning av en gitar, men at det er forskjell på lyden i strenger er vel uavhengig av gitaren. Jeg vil også anbefale å gå for 0.10 på lyseste streng om man er i tvil. Selv heller jeg litt mot "skinny top/heavy bottom"-konseptet, der man har tynneste streng på 0.10 eller kanskje til og med 0.09, og tykkeste streng på 0.50 eller mer. Det gir mye trøkk i bassen, samtidig som de letteste strengene forblir lettspilte.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når regner man at strenger er modne for utskiftning, egentlig?

Kommer helt an på hvor mye du bruker gitaren, hvor mye du svetter på hendene, vasker hendene før du spiller, om gitaren ligger i koffert/bag når den ikke brukes. Jeg skifter strenger når de begynner å miste "piffen". Gidder heller ikke bruke strengerens og den slags. Noen ganger kan det ta 14 dager, andre ganger mye lengre. Ikke alle gitarene blir brukt like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor mye du bruker gitaren, hvor mye du svetter på hendene, vasker hendene før du spiller, om gitaren ligger i koffert/bag når den ikke brukes. Jeg skifter strenger når de begynner å miste "piffen". Gidder heller ikke bruke strengerens og den slags. Noen ganger kan det ta 14 dager, andre ganger mye lengre. Ikke alle gitarene blir brukt like mye.

Takk for svaret. Jeg tror jeg skjønner hva du mener med at strengene mister piffen, så det svaret er så greit som noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når regner man at strenger er modne for utskiftning, egentlig?

Litt opp til deg selv. Når du synes lyden er tam, men et knep er å løsne en av de tjukke strengene slik at du får fingeren under. Kjenner du (dype) hakk der strengene har ligget på båndene kan det lønne seg å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.