Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte av Gibson-hals


Telecaster-4ever

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har bestemt meg for å selge min gamle Gibson studio og kjøpe meg en Gibson Junior. Det virker som en bra gitar for meg, men jeg tror ikke at jeg liker halsen. Hvordan bytter man egentlig halsen på en Gibson? Jeg regner med at det er samme opplegget på en Junior som en ordinær Les Paul. Er det noe man må få en proff til å gjøre, eller er det mulig å gjøre selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker kanskje litt dustete svar, men man bytter ikke halsen uten videre.

Det er etter hva jeg har forstått en temmelig omfattende operasjon, som blandt annet innebærer å varme opp halsfestet og å klare hamre halsen løs.

Så dette gjøres med en gammel akkustisk gitar på youtube.

Dersom den nye gitaren har tykkere hals kan det nok være smartere å pusse ned halsen noe (vet ikke hvor mye den kan pusses ned før det blir konflikt med trussroden.

Om mulig er det smarteste nok å heller kjøpe en gitar med den rette halsen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsene på Les Paul er limt. Altså ikke noe hvem som helst kan gjøre. Å skifte hals på en Les Paul blir vel kun gjort i helt ekstraordinære tilfeller.

Edit: Hkurt slo meg på målstreken der, gitt.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har bestemt meg for å selge min gamle Gibson studio og kjøpe meg en Gibson Junior. Det virker som en bra gitar for meg, men jeg tror ikke at jeg liker halsen. Hvordan bytter man egentlig halsen på en Gibson? Jeg regner med at det er samme opplegget på en Junior som en ordinær Les Paul. Er det noe man må få en proff til å gjøre, eller er det mulig å gjøre selv?

Hvorfor tror du at du ikke liker halsen på en Gibson LP junior?

Og hvilken Gibson LP Junior er det du tror du ikke liker halsen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye enklere å forandre på halsprofilen og gjøre refinish enn å montere helt ny hals. Starter man med en tjukk 50-tallsprofil er det en god del "kjøtt" å ta av til man finner ut hva som føles best. Må gjøres av noen som kan det, selvsagt.

Ja, kanskje dette er veien å gå. Det er en 50's hals på den jeg vurderer, og jeg synes den er i feiteste laget... Er vant til Fender-halsene. De er smalere...

Takk for mange gode svar, folkens. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje dette er veien å gå. Det er en 50's hals på den jeg vurderer, og jeg synes den er i feiteste laget... Er vant til Fender-halsene. De er smalere...

Takk for mange gode svar, folkens. :)

Det varierer vel litt med hvilken Fender man har?

Har spilt på Fendere som har hatt vel så tykke halser som Les Paulen min.. (De har iallefall virket like tykke)

Jeg tror uansett du venner deg til halsprofilen bare du spiller litt på den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.