Web Analytics
Jump to content

Bytte av Gibson-hals

Telecaster-4ever
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har bestemt meg for å selge min gamle Gibson studio og kjøpe meg en Gibson Junior. Det virker som en bra gitar for meg, men jeg tror ikke at jeg liker halsen. Hvordan bytter man egentlig halsen på en Gibson? Jeg regner med at det er samme opplegget på en Junior som en ordinær Les Paul. Er det noe man må få en proff til å gjøre, eller er det mulig å gjøre selv?

Virker kanskje litt dustete svar, men man bytter ikke halsen uten videre.

Det er etter hva jeg har forstått en temmelig omfattende operasjon, som blandt annet innebærer å varme opp halsfestet og å klare hamre halsen løs.

Så dette gjøres med en gammel akkustisk gitar på youtube.

Dersom den nye gitaren har tykkere hals kan det nok være smartere å pusse ned halsen noe (vet ikke hvor mye den kan pusses ned før det blir konflikt med trussroden.

Om mulig er det smarteste nok å heller kjøpe en gitar med den rette halsen for deg.

Halsene på Les Paul er limt. Altså ikke noe hvem som helst kan gjøre. Å skifte hals på en Les Paul blir vel kun gjort i helt ekstraordinære tilfeller.

Edit: Hkurt slo meg på målstreken der, gitt.

Edited by Audun

Hei. Jeg har bestemt meg for å selge min gamle Gibson studio og kjøpe meg en Gibson Junior. Det virker som en bra gitar for meg, men jeg tror ikke at jeg liker halsen. Hvordan bytter man egentlig halsen på en Gibson? Jeg regner med at det er samme opplegget på en Junior som en ordinær Les Paul. Er det noe man må få en proff til å gjøre, eller er det mulig å gjøre selv?

Hvorfor tror du at du ikke liker halsen på en Gibson LP junior?

Og hvilken Gibson LP Junior er det du tror du ikke liker halsen på?

Det er jo mye enklere å forandre på halsprofilen og gjøre refinish enn å montere helt ny hals. Starter man med en tjukk 50-tallsprofil er det en god del "kjøtt" å ta av til man finner ut hva som føles best. Må gjøres av noen som kan det, selvsagt.

Ja, kanskje dette er veien å gå. Det er en 50's hals på den jeg vurderer, og jeg synes den er i feiteste laget... Er vant til Fender-halsene. De er smalere...

Takk for mange gode svar, folkens. :)

Ja, kanskje dette er veien å gå. Det er en 50's hals på den jeg vurderer, og jeg synes den er i feiteste laget... Er vant til Fender-halsene. De er smalere...

Takk for mange gode svar, folkens. :)

Det varierer vel litt med hvilken Fender man har?

Har spilt på Fendere som har hatt vel så tykke halser som Les Paulen min.. (De har iallefall virket like tykke)

Jeg tror uansett du venner deg til halsprofilen bare du spiller litt på den :lol: