Web Analytics
Jump to content

Telecaster-4ever

Medlem
  • Posts

    25
  • Joined

  • Last visited

About Telecaster-4ever

Telecaster-4ever's Achievements

Nybegynner

Nybegynner (3/6)

0

Reputation

  1. Ja, kanskje dette er veien å gå. Det er en 50's hals på den jeg vurderer, og jeg synes den er i feiteste laget... Er vant til Fender-halsene. De er smalere... Takk for mange gode svar, folkens.
  2. Hei. Jeg har bestemt meg for å selge min gamle Gibson studio og kjøpe meg en Gibson Junior. Det virker som en bra gitar for meg, men jeg tror ikke at jeg liker halsen. Hvordan bytter man egentlig halsen på en Gibson? Jeg regner med at det er samme opplegget på en Junior som en ordinær Les Paul. Er det noe man må få en proff til å gjøre, eller er det mulig å gjøre selv?
  3. Og nøyaktig hvordan gjør man dette? Og hva om det viser seg at en gammelt rockabilly-band fra 50-tallet gav ut plater under det samme navnet?
  4. Hei. I en så diger verden som denne skal det godt gjøres å klare å komme opp med et bandnavn som ikke allerede er opptatt av noen andre der ute. Så jeg lurer på om dere vet om bandnavn har noen form for opphavsrett... Jeg skjønner at man ikke kan kalle seg The Beatles, eller Led Zeppelin, - men hvis man oppdager at et annet ukjent band der ute i verden har det samme bandnavnet som deg, er det krise? Blir du saksøkt ved din første internasjonale plateutgivelse?????? Setter pris på gode svar.
  5. Da jeg begynte å spille var alt jeg hadde et håndskrevet hefte med oversikt over noen grep. Men jeg brant virkelig for musikken. Jeg hadde på en måte sett lyset, og jeg lærte meg å spille fordi jeg rett og slett ikke gjorde annet enn å sitte å styre med gitaren til fingrene blødde. Jeg fant naturligvis ingen sanger jeg kunne spille. Så jeg skrev masse sanger selv. Og etterhvert som årene går har låtene bare blitt bedre og bedre, og gitarferdigheten også. Men, hvis du ikke vil være noen låtskriver, foreslår jeg at du går hit http://www.ultimate-guitar.com/ og søker opp sanger du ønsker å spille.
  6. Vel, den du allerede har ser ut til å være VELDIG billig. En Epiphone er faktisk en svært god gitar i forhold til pris. Hvis du samtidig invisterer i noen bedre stemmeskruer enn de vanligvis er utstyrt med tror jeg det vil bli bra. Og dersom du ikke liker lyden, skyldes det mest sansynlig forsterkeren (som egentlig er viktigere enn gitaren når det kommer til sound.) Gibson/Epiphone er nemlig veldig fleksible i bruk. (Du kan jo selvfølgelig bytte ut en pickup på den senere hvis du senere innser at lyden ikke helt er den du er ute etter.)
  7. Det finnes masse gode gitarer til 4000. Man må bare vite hva man er på jakt etter, og hvordan man skal gå fram for å finne den perfekte gitaren. Mitt forslag til deg er at du finner ut hvilke gitarer favorittbandene dine brujer. Hvert merke har nemlig sin helt egen klang. de fleste store band i verden bruker jo skillelig dyre merker. Men disse merkene har nesten alltid noen billigere versjoner. For eksempel så har Gibson disse Epiphone-gitarene. Fender har Squier-gitarene, og selv PRS har en ganske rimelig gitar! Det er bare å lete til du finner en som låter riktig og ser bra ut. Jeg kjøpte meg en god Fender Telecaster med en gang som min første gitar. Jeg kjente det så kraftet i hjertet at musikken var noe jeg ville drive med livet ut, og derfor kjøpte jeg meg en skikkelig god gitar med en gang. Siden fant jeg ut at lyden på gitaren min ikke helt passet til musikken min. Så jeg kjøpte meg ganske enkelt en ny pickup, og 'vips' så hadde jeg den perfekte lyden! Let, spør folk på musikkbutikker, sjekk internett, se etter gitarene til favorittgitaristene dine. Til slutt vil du garantert finne noe du kan like!
  8. Hei! Jeg har en Gibson Les Paul, men liker ikke det klassiske plekterbrettet de er utstyrt med. Jeg har mye mer sansen for plekterbrettene som Gibson Junior har. Har lyst til å bruke et slikt på min Les Paul, men lurer på hvordan det vil bli i og med at Les Paul har denne utbulende formen på kroppen, noe jeg ikke tror at Junior har...
  9. Jeg forstår ikke hvorfor alle er så påståelige om hva som er rett og hva som er feil innen musikk. Det spiller vel ingen rolle om du vil lage musikk for at andre skal like den, eller om du vil lage musikk kun etter egne idealer. Det viktigste, mener jeg, er at det du skriver kommer fra hjertet, og om målet ditt er å berøre andre, er det helt greit. Men det er også helt greit å ikke prøve å nå ut til andre enn seg selv. Etter min mening er det heller ingen oppskrift på hvordan man skal bedømme en sang. Det er noe av det som er så fantastisk med musikken, nemlig hvordan vi alle kan oppleve den forskjellig.
  10. Regner med at dette er et svar du har fått før, men det er fordi det er det eneste gode svaret: Det finnes ingen fasit på hvordan man lager kunst! Jeg er helt sikker på at det ikke er en eneste låtskriver som bruker de samme metodene når han/hun skriver en sang. Personlig liker jeg å konstant tenke tekst og melodi i hodet, uansett hvor jeg er; og dersom en god tekststrofe dukker opp i hodet mitt åpnes det mange muligheter, og jeg ser for meg hvordan stemningen til en slik sang skal og bør være. Når jeg kommer hjem setter jeg meg ned med denne linjen i hodet, og begynner å skrive. Jeg foretrekker da å jobbe med både melodi og tekst samtidig. Jeg har en kjempeflink gitarist i bandet mitt som står for de fleste riffene. Min jobb er bare å skape selve melodiene og tekstene, altså kjernen i låta. Det fundamentalistiske. Dessutten tar det lang tid å bli en dyktig låtskriver. De låtene jeg skrev da jeg var svært fersk hadde potensiale, men var egentlig ganske dårlige. Etter hvert får du en egen stil, og låtene blir mer og mer deg. I mitt tilfelle har de bare fått mer og mer trøkk og driv. Dette er noe som varierer ut ifra ens erfaringer... Jeg foreslår at du bare setter deg ned å skriver mens du har gitaren på fanget. SPill grep du synes høres gode ut sammen, og skriv tekster du kjenner kommer fra hjertet. Bruk hjertet når du skriver! Du trenger ikke å ha en klar idé om hva sangen skal dreie seg om, men en slags følelse på hvordan den skal bli tror jeg kan være lurt. Du vil lære mer og mer jo lengre tid du holder på, og jo nysgjerrigere du blir. Desto mer du lærer, desto flere spørsmål dukker opp! Lykke til!
  11. Heisann! Har de forskjellige Boost-pedalene forskjellige egenskaper, eller gir alle bare mer volum? Kan de brukes til annet enn når man skal skjære igjennom med en solo?
  12. Hei. Sjekket både Peavy, Orange og Rivera, men da jeg gikk hit og hørte på Marshall Haze 40-w comboen ble jeg imponert! For en nydelig lyd! Allikevel hører jeg at forskjellen fra min MG til denne er ikke fult så stor som fra min MG til en Vintage Modern... Men tusen takk for tipset.
  13. <----- Konge smiley................................................... Men til saken: Jeg har så langt bare brukt footswitch til å skifte mellom kanalene på forsterkeren, men nå har jeg lyst til å begynne å bruke pedaler! Jeg er en ganske simpel gitarist og vil neppe ha bruk for mer enn overdrive og en boost-pedal, i tillegg til stage-tuneren min. Så lurer jeg på hvordan dette med pedal-brett og strømforsyning virker. Jeg har aldri prøvd det før, så dere må snakke til meg som til en fullstendig ferskis. Tusen takk for at du leste
  14. Mange gode svar her. Ikke missforstå meg, jeg elsker Telecasteren min. Det er definitivt den tøffeste gitaren (etter min mening), det er bare at jeg synes det blir litt vel mye twang. Har jo så smått begynt å spare til en Marshall Vintage Modern 2266C amp. Regner med at den vil hjelpe til med å løse problemet mitt.
  15. Interesant tema. Vel, jeg setter meg aldri ned for å skrive ei låt. Gjør jeg det blir den aldri særlig bra. Men over alt hvor jeg går, og uansett hva jeg gjør går jeg konstant og tenker tekster og melodier i hodet. Det som til slutt driver meg til å skrive en sang er når noe som er viktig for meg virkelig setter rot i hjertet. Da setter jeg med ned med gitaren på fanget og en blyant og låtboka mi på bordet. Tekst og melodi kommer ganske samtidig, men ofte er det en liten tekstlinje som åpner opp for muligheter. En linje som gir meg en dypere forståelse av hva jeg er i ferd med å skrive. Bare da blir sangen bra. Jeg har sikkert snart skrevet 200 sanger, men det er bare de jeg virkelig har lagt hjertet i som viser seg å bli gode.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.