Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bugera


ErlendB

Anbefalte innlegg

Husker jeg ikke helt feil, så er 6260 kopiert etter 5150 og 6262 er etter 6505. Ikke dermed sagt at 6262 er identisk med 6505 av den grunn :unsure: Som nevnt før i denne tråden, så har jeg en 6262 og er etter litt fikling er jeg svært godt fornøyd med ampen. Men den krever sitt kabinett. Jeg har en 1936L og ampen låter ikke så bra på denne, har også 2 stk Morgan 4x12 med forskjellig elementer. Bugeran trives best på kabinettet med V30..

Uansett, så er det jaggu mye lyd for en billig penge. Tar kompisen din bryet med å sjekke at ampen er modifisert, dvs klippe vekk kontakter og lodde kabler direkte internt, så burde ampen vare en god stund også..

PS: dersom han kjøpte ampen brukt, bør han sjeke hvilke utg.rør som står i.. Den kan ha enten 6L6 eller EL 34, og dette vil nok påvirke lyden endel.. For ikke å snakkes om å sjekke bias, på min var den faktisk litt ute å kjøre (litt lav bias)

6260 Er kopi av 5150 / 6505, og 6262 er kopi av 5150II / 6505+

Endret av Riveraboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå har den andre gitaristen i bandet mitt kjøpt en 6260. Han ville prøve å komme nær en 6505 på budsjett. Etter min mening klarer ikke Bugeraen det. Den mangler ballene og brutaliteten til 6505 og det skikkelige bunndraget. Bugeraeren er derimot klar og en clean som er bedre en 6505. Men jeg ble faktisk litt skuffet etter å ha lest så mye bra om den på nett. Dette er jo 1 testrun , men skulle jeg valgt mellom fake eller the "real thing" så er valget enkelt,

Jaha? Valget enkelt? Hva med dem som ikke har 12k å slenge på en ny amp? eller 6-7 brukt?

Jeg har ikke prøvd noen av ampene, men vil tro en Bugera låter like bra mot prisen på en Peavey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? Valget enkelt? Hva med dem som ikke har 12k å slenge på en ny amp? eller 6-7 brukt?

Jeg har ikke prøvd noen av ampene, men vil tro en Bugera låter like bra mot prisen på en Peavey.

Det jeg sier er at jeg ville heller spart en måned ekstra og prøvd å skrapt sammen til en brukt 6505 enn en u bugera.

Det at du sier at du ikke har prøvd noen av ampene gjør at din kommentar er verdiløs. Å tro kan du gjøre i kirken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De derre britiske boksene du forguder er da ikkeno mindre kopi det? :rolleyes:

Stemmer at Marshall tok utgangspunkt i en Fender Bassman 5F6A,

fordi de syns at det var den ampen de visste om som låt best.

Men Marshall videreutvikla det, og laget mange forskjellige amper fra det samme utgangspunktet.

Da Marshall kom med sine første forsterkere i '62/'63, var allerede Fender på vei bort fra den ampkonstruksjonen,

og satsa mer på høytspillende cleanforsterkere i "Reverb" serien.

Fender konstruerte ampene sine ut i fra tegninger som ble gitt ut av amerikanske rørprodusenter,

så det var ikke akkurat nybrotsarbeid fra bunn av der heller.

Det Bugere ser ut til å gjøre, og som er nytt, er at de kopierer diverse samtidige forsterkere.

Ampmodeller som selger bra, ser ut til å ha en stor sjanse for å bli kopiert av Bugera

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vil bare nevne at jeg nå har hatt litt tid sammen med min 6262, og jeg blir bare mer og mer fornøyd med denne klumpen fra Kina. Jeg har demontert den, klippet ut div hurtigkontakter og loddet kabler direkte til printkortet, samt loddet over kontaktene til rørene..

Neste som står på programmet er å bytte ut elektrolytt kodensatorene i poweret. De er riktignok gradert som 105 deg C, men mistenker at her er det plukket komponenter fra laveste sorti. Til slutt vil jeg bytte koblingskondensatorer i signalveien. Teknisk sett, ut over dette, virker ampen som fornuftig satt sammen, det ser ryddig og pent ut der inne og jag kan ikke se noen store fallgruver som skulle tilsi at denne skal stå VELDIG mye tilbake fra andre amper med en langt høyere prislapp.. Det største minuset er alle pot`ene, disse er PCB montert uten mekanisk feste til chassi. Dette er ikke så bra, men er man klar over dette og man behandler disse pent burde det ikke være noe større problem.

Jeg har også nappet ut 2 av utg. rørene, dette gir en fattig reduksjon av volum (3dB), men det endret lydbilde betraktelig til det bedre på lavt volum. Justering av Bias på denne tassen er noe fjollete beskrevet. Den tar utgangspunkt i forskjellig graderinger av rør, mens rørene som står i har ingen merknader på hvilken "gradering" de tilhører :huh: . Så justeringen blir på lykke og fromme. Jeg kjører mine rør så hardt som mulig innenfor hva som er normert, og det gjør stor forskjell i lyden. Mye varmere distorsion..( kan nevne at min var i utgangspunktet justert med Bias mot det "kalde", så jeg hadde mye å hente på å kjøre mine "varmere". En viss fare er det får å brenne ut rørene tidlig, men det gir jeg mildt sagt F.. i)

Alt om alt så er jeg strålende fornøyd med ampen. Dersom man er ute etter en high-gain røramp som ikke skal drasses land og strand rundt på turne (uten back-up), så kan jeg trygt anbefale å kikke nærmere på Bugera amper. De er langt bedre enn sitt rykte, og når det gjelder alle skrekk historier om hvor upålitelig disse er så er tilnærmet alle feil på disse ampene relatert til kontakter intert som smelter, dårlig loddet fast rørsokler, samt rør som dør litt vel tidlig. De siste solgte modellen har blitt moddet fra fabrikken, hvor de lodder vitale kablene direkte til PCB. Rør som dør ut kan skje alle amper, og er en enkel sak å bytte..

Uansett, har man en Bugera og sjekker/utbedrer disse småtingene så sitter man igjen med en rimelig heftig amp for en billig penge.. Kjøper man brukt blir det enda bedre, da 2.håndsverdien er lav.. De går skitbillig brukt... :lol:

Har lest endel om folk som bytter ut samtlige rør til noe litt mer ekslusivt enn det som står i originalt (skal vel ikke så mye til vil jeg tro :D ), og de hevder at de får enda bedre lyd og lavere egenstøy, spesielt på Lead kanalen.. Min er såpass tyst at jeg avventer rørbytte til noe senere.. Kommer da til å prøve ut EL34 rør...

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, har også sett på Bugera 1990. Er tøff lyd i dem altså!

Kabinett får komme i neste rekke. Har sett litt på de billige kabinettene fra Thomann, og de skal visst være helt greie.

Et Marshall 1960 er fult mulig å få tak i til ganske billige peng. Låter greit gjør de også.

Angående Bugera, så hadde jeg nok desverre aldri kjøpt en, bare på grunn av ryktene. Uansett hvor godt de låter.

Men skal du først kjøpe det, så kjøp i Norge sånn at du har garanti og reklamasjon lett tilgjengelig. Og ta ut stikkontakten når du ikke spiller jik.

Nå skal det jo sies at de har ordnet opp i de probleme som var før, og at de er mer stabile da. Men likevel..

På en annen side, har man garanti så trenger man ikke være bekymret for at den skal gå i stykker.

Angående JCM800vs900: Det finnes faktisk folk som foretrekker vrengen i JCM900 bedre, selv om det kan diskuteres.. ^^,

Hva ligger en sånn Bugera på prismessig? Markedet er fult av billige og gode rørforsterkere for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Bugera, så hadde jeg nok desverre aldri kjøpt en, bare på grunn av ryktene. Uansett hvor godt de låter.

Men skal du først kjøpe det, så kjøp i Norge sånn at du har garanti og reklamasjon lett tilgjengelig. Og ta ut stikkontakten når du ikke spiller jik.

Nå skal det jo sies at de har ordnet opp i de probleme som var før, og at de er mer stabile da. Men likevel..

På en annen side, har man garanti så trenger man ikke være bekymret for at den skal gå i stykker.

Angående JCM800vs900: Det finnes faktisk folk som foretrekker vrengen i JCM900 bedre, selv om det kan diskuteres.. ^^,

Hva ligger en sånn Bugera på prismessig? Markedet er fult av billige og gode rørforsterkere for tiden.

En 6262 ligger på rundt 5500,- ny.. Brukt har jeg sett 6260 fra rundt 3-3500,-.

Jeg mener dette er skambillig, uansett om det er nytt eller brukt..

Det er ganske morsomt med rykter, jeg har brukt (alt for mange) timer på å lese meg opp om Bugera og alle feilene. Og ja, de hadde kanskje en stygg feilrate til å begynne med, men i det siste så er det ganske så langt mellom tilfellene.. Og på et større Bugeraforum ble det stilt spørsmål om det var mange amper utenfor USA som hadde feilet.. Det var ikke mye respons.. Jeg har et inntrykk av at USA folket elsker å disse Bugera pga det er Behringer som er distributør. Det er visst sport i å hate alle produkter som Behringer har befattelse med der borte. Personlig så er jeg ikke så sikker på at feilraten var så høy som man kunne anta etter å ha lest sporadiske reviews. Veldig mange som har-hørt-om-en-som-kjente-en-som hadde-en-amp-som-feilet.. Men bevares, de første seriene av amper hadde en konstruksjons svaket, men som nevnt før, den er latterlig enkel å utbedre...

Jeg er ganske sikker på at Kinamann kommer til å komme med stadig flere røramper på markedet

i tiden fremover. Noe vil trolig være bare crap, mens andre vil være knallgode amper til fornuftig pris.. Og har men evner og mulighet til å modde/forbedre disse billig ampene noe, så blir det lystig i fremtiden.. Om dette er så bra for de store etablerte merkene er jeg ikke så sikker på... Røramper er ikke akkurat high-tech, og det er lang enklere å lage en blåkopi en Engl Powerball enn en Line 6 modeleringsamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så har jeg bare basert meg på rykter som har skremt meg litt.

Å lage en kopi er en ting, men å få kvaliteten opp til samme nivå er jo en annen.

Forhåpenligvis skal jeg lære meg å bygge amps fra scratch i løpet av de neste årene på høgskolen da.. :wub::rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så har jeg bare basert meg på rykter som har skremt meg litt.

Å lage en kopi er en ting, men å få kvaliteten opp til samme nivå er jo en annen.

Forhåpenligvis skal jeg lære meg å bygge amps fra scratch i løpet av de neste årene på høgskolen da.. :wub::rolleyes:

Nei å få samme kvalitet kan vi nok bare glemme.. Heldigvis så henger pris-kvalitet fortsatt litt sammen :) Og for å få ned kostnader, så kuttes det også i kostnader ved å bruke billige komponenter.. Men i dagens bruk-og-sleng forbruk, så kan disse ampene ha sin plass alikevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.