Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Få både clean og vreng på opptaket


Anbefalte innlegg

Hva trenger man for å få tatt opp et spor med vreng og et med clean samtidig? sånn at jeg kan høre det jeg speller med vreng fra forsterkeren, men at det blir clean på opptaket. Jeg bruker en Zoom pedal til opptak, som går via USB. Så er ikke noe mikrofon. Men kan gjerne svare på hvordan man gjør med mikrofon og. Bruker Cakewalk, om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke til cakewalk, så jeg vet ikke hvordan opptak gjøres der og hvordan det fungerer med plugins...

Dersom du kjører vrengt lyd inn på lydkortet, så blir lyden vrengt uansett hvordan du vrir på det, så for å få dette til så må du på en eller anne måte splitte signalet.

Du kan mic'e opp to forsterkere f.eks og kjøre gitarsignalet ditt inn på begge... evt. bare mic'e opp den som spiller clean.

Du kan bruke plugins til simulere vrengen på maskinen i stedet for å vrenge signalet som går inn... dermed kan du endre etter eget godtbefinnende etterpå.

Derimot så skjønner jeg hvor du kommer fra, men vil likevel anbefale deg å ikke gjøre det.

Det er mye enklere og råere å spille med vreng av ymse slag fordi det ikke høres så stakato ut... men det må læres dette også.

Dessuten, dersom du finner en god clean lyd på en tilstrekkelig responsiv og dynamisk forsterker, så gir det en veldig god feel med clean også.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke samme feelinga når man spiller bare med clean. Det jeg skal er å bruke guitar rig på clean channelen. For blir så søpplelyd med guitar rig på et spor med vreng.

Ingen av de to postene dine gir noen som helst mening for meg, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan hende jeg er dårlig til å forklare hehe, men kan gjøre om spørsmålet litt da. Jeg har som sagt en zoom pedal. Har egentlig ikke noe å si åssen forsterker jeg har, den fungerer bare som en monitor. Men er ikke noe tøffe lyder på den pedalen. Men med Guitar Rig skal man få ganske tøffe lyder, men det blir jo dobbel vreng. HVa må jeg gjøre for å få bra lyd?

Griffin, det med å splitte signalet.. Går det ann med en zoom pedal? eller må man mice opp en forsterker med flere kanaler? Roter det til nå. Kanskje lettere å gå etter det jeg skreiv om at jeg bare skal ha en god lyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiller inn gitarsporet ditt clean inn i cakewalk, og bruker guitarrig som plugin på sporet, vil jo selve lyden av gitaren ligge clean på sporet, mens du hører vrenglyd fra høyttalerene dine. Tapp monitorlyden din fra lineout fra PC-en, og problemet er løst.

Jeg tror det er det du er ute etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiller inn gitarsporet ditt clean inn i cakewalk, og bruker guitarrig som plugin på sporet, vil jo selve lyden av gitaren ligge clean på sporet, mens du hører vrenglyd fra høyttalerene dine. Tapp monitorlyden din fra lineout fra PC-en, og problemet er løst.

Jeg tror det er det du er ute etter..

Ja lurer på det altså, har prøvd det før skjønneru. Men da ble det latency, men det er jeg ganske sikker på var lydkortet. For da brukte jeg standard lydkort. Men det funker da med et M-Audio eksternt lydkort regner jeg med :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lurer på det altså, har prøvd det før skjønneru. Men da ble det latency, men det er jeg ganske sikker på var lydkortet. For da brukte jeg standard lydkort. Men det funker da med et M-Audio eksternt lydkort regner jeg med :)?

Ja, latency kan da justeres ned mye alt etter hvor kraftig maskin du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, latency kan da justeres ned mye alt etter hvor kraftig maskin du har.

Ja min skal være ganske kraftig, men over på en annen ting da. Holder på å bygge en studio pc. Her er en handleliste fra komplett jeg har laga. Har sett du har svart på det om studio pc før. Men det oppsettet der skal vel funke greit? Bruker fortia cakewalk, men holder på å lære meg Pro Tools, så vil nok ta det i bruk etterhvert.

ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775

DDR2, ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)16

Varenr.:386361

Lagerstatus:100+ stk. på lager

675.00 675.00

367431

Samsung SpinPoint T166 320GB,

16MB, 7200RPM, SATA 3.0 Gbps

Varenr.:367431

Lagerstatus:100+ stk. på lager

325.00 650.00

393886

Intel Core™ 2 Duo E7400

Dual Core, 2.8Ghz, Socket 775, 3MB, 65W, 1066Mhz, Boxed w/fan

Varenr.:393886

Lagerstatus:100+ stk. på lager

845.00 845.00

434120

Sapphire Radeon HD 4350 256MB DDR2

PCI-Express 2.0, DVI-I, HDMI, HDCP, Heatsink, w/LP bracket, Lite-Retail

Varenr.:434120

Lagerstatus:24 stk. på lager

249.00 249.00

338074

Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5

Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.