Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Metal forsterker


Fugdup

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har tenkt å gå til innkjøp av en ny forsterker som skal brukes for det meste til metal (Slayer, Testament, Pantera, Metallica stil osv), men er ganske usikker på hva jeg burde kjøpe.

Jeg har sett litt på ENGL fireball, men har ikke fått høre nok enda til å gi noen meninger om den :P Hvordan er ENGL powerball i forhold til Fireball? Burde jeg slå til med 6 tusen for en brukt Fireball? Og isåfall, hvilke kabinett passer bra?

Noen som har prøvd randall solidstate comboene? (RG75 osv) Er dette et alternativ? Tar helst det billigste som er bra til mitt behov.

Takk for alle innspill! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er jeg enig med Konnis; ville heller valgt Fireball enn Powerball. Synest Fireball har en litt annen voicing som jeg liker bedre. 5150/6505 er også verdt å sjekke ut i kategorien "metallforsterker". Fireball er kanskje hakket mer allsidig enn Peaveyen.

Du skriver lite om hva du skal bruke forsterkeren til (hjemmebruk, konserter, øving). Det er uansett noe å tenke på at 5150 ikke er noe å satse på om du skal spille på lavt til moderat volum. Lenge siden jeg har spillt på Fireball, men har en formening om at Engl ikke låter så ille på lavere volum.

Endret av Eclipse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skal vi se...

Slayer bruker Marshall JCM800, Kerry King har en signaturmodell ute nå som heter JCM800 KK som har innebygd gate og en "Beast" knapp.

Testament bruker faktisk vanlige Marshall JCM2000 DSL100.

Pantera lyden kommer fra en Randall Warhead

Metallica bruker alle ampene de kommer over samtidig, men en Mesa vil funke for å få til en slik lyd (mener det ble brukt en Mesa Mk II på "...and justice for all" albumet.

Her snakker vi om ganske forskjellige sound.

Jeg personlig hadde gått for en Marshall JVM pga. at den dekker de fleste stiler(men jeg har en 6101 som kansje kan kalles forgjengeren til JVM serien siden den har 3 kanaler og en skog med rør i preampen).

Av andre annbefalinger så kan du jo sjekke ut Krank Rev+ eller Krankenstein(Dimebag sin signaturmodell) og Bugera 333XL(en slags Mesa kopi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som skriver at de heller ville hatt Fireball isteden for Powerball, har dere hatt/prøvd ampene idet hele? :P Ikke for å forsvare min egen amp, men jeg trodde nå Fireball og Powerball var nokså like. Er ikke store forskjellen i lydbilde, annet enn at Powerball er mer allsidig og har flere kanaler?

Greit å gi litt kontruktive tips til karen, ikke bare: "Amp A er så mye bedre enn Amp B"

Endret av viz0id
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Har tenkt å gå til innkjøp av en ny forsterker som skal brukes for det meste til metal (Slayer, Testament, Pantera, Metallica stil osv), men er ganske usikker på hva jeg burde kjøpe.

Jeg har sett litt på ENGL fireball, men har ikke fått høre nok enda til å gi noen meninger om den :P Hvordan er ENGL powerball i forhold til Fireball? Burde jeg slå til med 6 tusen for en brukt Fireball? Og isåfall, hvilke kabinett passer bra?

Noen som har prøvd randall solidstate comboene? (RG75 osv) Er dette et alternativ? Tar helst det billigste som er bra til mitt behov.

Takk for alle innspill! :D

Jeg ville gått i musikkbutikker (gjerne hvis du har en 4sound butikk i nærheten da jeg vet de har Bugera) Å testa en Bugera 6262. Den prøver å være en Peavey 6505, Og har i manges ører en bedre lyd enn Peaveyen. Den koster rundt 5k NY!. Folk bare hater Bugera pga det er et så rimelig merke, men hør gjerne på clips på youtube, og hør for deg selv.

Prøv den gjerne på et Marshall eller et annet kabinett enn det standard Bugerakabinettet den som regel står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bare hater Bugera pga det er et så rimelig merke

Vel, nå har jeg personlig hørt for mye rykter om at Bugera forsterkerne har hatt tendenser til å begynne å brenne(!), uten at jeg skal påstå at det er spesielt denne modellen. Uansett så har jeg fått intrykket av at bugera forsterkerne er noget ustabile, og kanskje ikke egner seg å ha på konserter og lignende.. Men det er bare min mening. Hadde jeg ikke hørt noen av disse ryktene ville jeg påstått at Bugeraen er en meget god forsterker til den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over har Bugera hatt problemer, men hvilket merke har ikke? De nyeste modellene har fått fikset de kjente problemene. Er det noe galt med forsterkeren leverer du den bare inn å bruker reklamasjon og garanti.

Jeg hørte Bugera 6262 selv da jeg var rundt å prøvde forsterkere, og den blåste meg vekk. Utrolig lyd. Den har også en bedre clean channel enn Peavey's 5150/6505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe galt med forsterkeren leverer du den bare inn å bruker reklamasjon og garanti.

Det er jo greit nok, problemet oppstår når du står på scena og får spilt en halv sang før forsterkern kutter. Ellers enig med deg i det du sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.