Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Metal forsterker


Fugdup

Anbefalte innlegg

Sant nok det, men det kan ryke rør på hva som helst forsterker. Tror helt ærlig at man skal være uheldig å få en feilvare amp om den bryter ned helt uten videre.

Poenget er jo at om man kan leve med at det kanskje er dårligere durabilitet på amp'en, så kan man jo si til seg selv at om den skulle gå i stykker så kan jeg jo kjøpe enda en for samme prisen som en annen amp. Men i Norge er jo ikke det behov for dette da vi har så mye rettigheter på garanti og den slags.

Er jo litt opp til trådstarter hvordan liv han gir amp'en. Skal den ut på gigs annenhver helg eller står den på øvingslokalet stort sett hele tiden?

Må se litt på hva behov man har. Jeg selv tenkte på Bugeraen men endte opp med Powerballen da jeg synes den var fetere og mer allsidig.

Det er forskjellig hva ører synes låter pent, så beste måten å finne ut hva man vil ha er å dra rundt å prøve flest mulig forsterkere. Gjerne spørre folk i nærheten av deg om du kan få lov å komme hjem å prøve amp hos dem (Som jeg selv gjorde da Powerballen ikke var å finne i noen butikk i nærheten)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Om kerry king marshallen hadde vært billigere, hadde det vært et alternativ, men vet ikke om noe billige brukte, samme gjelder 6505 etc. Jeg har tilbud om å kjøpe en Fireball i topp stand for 5500 kr, noe som jeg mener er ganske billig? Er ikke sikker på hva de koster ny. Den høres veldig bra ut imo, og har også hørt at den har bra lyd på lavt volum, noe som passer bra til meg ettersom jeg kommer til å bruke den mye hjemme. Vil man høre noe forskjell fra et 2x12 kabinett og 4x12? Kunne helst tenkt meg noe som var mindre enn 4x12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kerry king marshallen hadde vært billigere, hadde det vært et alternativ, men vet ikke om noe billige brukte, samme gjelder 6505 etc. Jeg har tilbud om å kjøpe en Fireball i topp stand for 5500 kr, noe som jeg mener er ganske billig? Er ikke sikker på hva de koster ny. Den høres veldig bra ut imo, og har også hørt at den har bra lyd på lavt volum, noe som passer bra til meg ettersom jeg kommer til å bruke den mye hjemme. Vil man høre noe forskjell fra et 2x12 kabinett og 4x12? Kunne helst tenkt meg noe som var mindre enn 4x12.

Fireballen ligger på 10-11k ny. Så det er ganske fair pris for den brukt. Spørsmålet er jo hvor mye brukt den er og om du må kjøpe nye rør med en gang? Men skal du øve hjemme mye så er det jo mulig at du burde kjøpe deg en Hot Plate eller noe for å få best mulig lyd men det er sånn du ser.

Jeg ville også kjøpt 1x12 eller 2x12 om du skal bruke den mest hjemme. Forskjellen opp til et 4x12 er vel først og fremst trøkken, ikke plent "volumet" altså i dB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke sammenhengen mellom allsidighet og mange kanaler.

Hva er det du ikke skjønner med det da? Forsåvidt så har det ikke noe å si, da 5150/6505 har 2 kanaler, men kan bare brukes til en ting. Så sånn sett forstår jeg hvor du vil hen :) Men er jo andre amper som klarer å ha clean samtidig som å ha en killer gainchannel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en enkanals JCM800, og det er kanskje den mest allsidige ampen jeg har hatt med tanke på hvor mye forskjellig gromlyd man kan klare å skvise ut av den. Allsidighet for meg er ikke nødvendigvis at man kan ha tre forskjellige vrenglyder tilgjengelig ved å tråkke på en pedal. Det trenger jeg ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JCM800 er jo allsidig dersom man kan tyne masse godlyder som kan brukes til et bredt spekter av musikksjangre ut av den. Hvis man har en amp med 8 kanaler der alle låter metal så er ikke det så allsidig. :P

Hah, joa. Men hvilket bredt spekter er du mener da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste som inkluderer elektrisk gitar. ;)

Gain på ca. 5 gir AC/DC-vreng, gain på fullt låter mer stoner. Gain litt over halvveis med Tubescreamer foran låter metall som faen. Pluss at ampen cleaner opp supert når du skrur ned volumet på gitaren. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.