Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

9VDC PSU at 100mA


draugen

Anbefalte innlegg

....with a center negative plug. Dette e da beskrivelsen av strømforsyninga tel en pedal eg lure på i utlandet. Betyr detta at denna kun passe tel strømmen i støpsel etc i andre land enn norge? E ikkje heilt inne på det her, om det fins unntak når man handle ute i den vide verden! Anyone? E forresten en ehx holy stain eg tenke på å kjøpe om noen har meininge om den :ninja: Verke som en tøff sak B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plug_types.gif

Dette bildet ser du på utstyr overalt, standarden for lydutstyr er dog "centre-negative". Dersom forsyningen og pedalen begge er centre-negative, så vil det funke. Hvis ikke vil det høyst sannsynlig ikke funke.

VDC står for "volt, direct current". Direct current oversettes til norsk som "likestrøm", 100mA er hvor mange milliampere den kan levere. Begrensningen ligger ofte i hvor mange ampere komponentene i forsyningen tåler å trekke gjennom før de blir ødelagt.

Effekt = spenning (volt) * strøm (ampere), og måles i watt. Dette vil si at forsyningen kan levere 0.9watt. Dette er ofte mer enn nok for de fleste pedaler, men for enkelte (de er gjerne større i størrelsen, mer avanserte) krever mer, De store Line6-pedalene f.eks. Les spesifikasjonene på pedalen du skal gi strøm før du plugger inn er en grei regel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer litt når du først var inne ampere og slikt;

Om en strømforsyning gir mer mA enn det pedalen trenger, er det da skadelig for pedalen?

F eks hvis en pedal trenger 1300 mA, og jeg bruker den på en strømforsyning som gir 1900 mA, vil det skade pedalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke er Gnome- nei, bare det er nok, så går det fint. Elektronikk forsyner seg med så mye strøm som den trenger, så hvis strømforsyningen leverer litt mer enn nok, så er det fint. "Mye mer enn nok" er i og for seg også helt greit, men totalt bortkastet.

Opplysningene i denne tråden handler kun om den strømmen som en PSU leverer fra seg. Det sier ikke noe om hva en PSU skal ha inn. Bestiller man for eksempel en pedal fra USA, kan det tenkes at man må skaffe en annen strømforsyning, da strømmen inn i PSU er annerledes, for eksempel 110 Volt inn i stedet for 220. Dette varierer, og det finnes PSU som takler begge deler. Det er ikke mulig å lage en universell regel for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man skaffer et adapter som kan levere minst 1300mAh (som er det Whammy krever) burde det vel gå greit - det gjør vel ikke akkurat noe særlig utslag på strømregninga?

I brukermanualer og liknende står det at pedalen trenger veldig mye mer strøm enn den faktisk gjør. Leste en oversikt på nettet over hva enkelte pedaler faktisk bruker, tror snittet lå på rundt 15-20mAh. Meget mulig at mer komplekse pedaler som delay trekker mer strøm, though.

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal leke ekspert på det, så har jeg også sett at produsenter tar i så det knaker når det gjelder behov for strøm. Hvorfor det er slik, aner jeg ikke, bortsett fra at de som lager noe, gjerne vil at det skal virke uten at brukeren kan klage. Whammyen er uansett på førsteplass når det gjelder strømbehov, og etter det jeg har lest, anbefales det kraftig å bruke den originale strømforsyningen, eller tilsvarende. Strømregningen tror jeg ikke du trenger å bekymre deg over, det er jo uansett en effekt man bør bruke sparsomt. Musikkens svar på sukkerspinn, en bit er namme, to biter er kvalmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damage Control'en min trekker 2A:)

To rør trekker ved normal drift rundt 420mA. Det er mulig at startstrømmen til boksen kan komme opp i 2A, det vet jeg ikke, men det er jo rart at de ikke har tatt høyde for det under utviklingen av produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.