Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Studio PC til hjemmebruk


Anbefalte innlegg

hei

har funnet ut at det er på tide oppgrade hjemmestdio med en PC som er egna for formålet. Har bestemt meg for ikke å bruke mac, så det må bli PC. Ønsker defor å høre om noen har forskjellige erfaringer på bruk av PC til hjemmestuio.

ønsker å vite litt om hvilke lydkort som brukes, prosessorer, hovdkort osv.

hvilket OS som er best

integrert/eksternt lydkort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre deg hvorfor du IKKE skal ha mac? Jeg hadde personlig gått for det, men det er smak og behag.

Og hvor stort skal det være? Hvor mye skal du ta opp osv?

Det er en fordel å ha en PC med mye RAM-kapasitet og FireWire inngang. Firewire fungerer bedre til innspilling av er enn 2 track enn USB.

Du får ihvertall mye mer for pengene viss du kjøper en god stasjonær PC vs bærbar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk penger på:

Gode vifter som kan subbe rundt på lav hastighet og ikke bråke.

prosessor

To disker, den ene bruker du bare til audiofiler

4 GB RAM, evt.3, hvis du skal kjøre 32-bits XP.

Spar inn på

Skjermkort, ett til en snau tusenlapp holder lenge.

Dette betyr at det er lurt å handle en "komponentPC" fra det lokale datamaskinbyggefirmaet, Komplett eller lignende. MerkePCer er så fulle av bloatware at de ikke er like godt egnet. Du skal ha en maskin med en ren OEM-install fra Microsoft.

Så legger du inn programvare du har bruk for. Ikke mer.

Ikke test alt mulig skrot, "bare et liite spill", Quicktime, skype, spotify, flash, programvaren til kameraet, mobiltelefonen, Officepakken, alt av adobeprodukter, Iphonen og alt mulig annet rask. Legg evt. inn en virtuell maskin som du bruker til slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du for Cubase 4 eller tidligere, så støtter ikke dette 64bit OS...

Den smellen gikk jeg på :blush:

Dersom penger ikke er ett issue, så hadde jeg nok gått for Mac selv... tenker neste studio pc'n blir en Mac Laptop av noe slag... men det er nok noen år fram i tid.

Skal en ha den mest effektive maskinen for minst mulig penger, så er det en kjennsgjerning at en får mye høyere spec på en pc enn på en Mac for samme kronasjen, men det krever litt mer vedlikehold, disiplin og oppsetting...

Men ellers så støtter jeg ganske greit det som er anbefalt av spec her.

Skjermkort... kjøp billig uten vifte... med mindre du skal drive videoredigering i tillegg på samme maskin.

4GB RAM

Intel dual core 8600 eller bedre... E8600 har jeg og det holder i bøtter og spann... den bør vel også være ganske rimelig nå?

Lydkort er jo definitivt noe du bør tenke på... Selv har jeg ett eksternt som fungerer helt utrolig bra. Saffire Focusrite PRO40.

Det koster litt... men jeg synes det er verd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Det forrige innlegget mitt var bare svada... Så jeg skriver ett nytt)

Best mulig prosessor, mye ram, ett godt hovedkort og mye lagringsplass med (minst) to disker hvor den ene kun brukes til OS (helst).

Og det bør som CastorFiber sier, være KUN det du skal bruke på den. Bruk på internett er også litt fyfy, da mye skit samles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det som skrives, særlig det med vifteløst grafikk-kort.

Når det gjelder hovedkort, så har jeg lest tester der det viser seg at ytelsen på "entry-level"- kortet og superduperversjonen er lik. Derfor får du ikke mer ytelse ved å kjøpe et dyrt hovedkort. Siden du ikke kan bruke det innebygde lydkortet likevel, er det ikke noen grunn til å bruke penger på det, men du bør sørge for at det er la oss si fire (minst) Sata-kanaler, bra med usb- kontakter, gjerne en sånn eSatakontakt, og gjerne Firewire.

Dyre hovedkort vil kanskje gi mer ytelse, fordi de gjerne er overklokkingsvennlige, men i mine øyne er en overklokket PC perfekt for de som liker å fikle med PC-en, og ikke for de som liker å bruke maskinen. Siden du vil lage musikk, og ikke fikle med å få maskinen din så rask som mulig, regner jeg med at det ikke er videre aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedkort kan ha betydning, det avhenger av hvilket opptaksprogram du har tenkt å bruke. ProTools godtar ikke alt av hovedkort. Hos meg var det en minimal detalj (en eller annen bro som ikke var av riktig type) som gjorde at programmet rett og slett nektet å starte. Nytt hovedkort, og det problemet var løst. Dersom du vet hva slags program du vil bruke/satse på, bruk litt tid på å gå gjennom andres erfaringer i forbindelse med hardvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej och välkommen blackie :) . Det skulle vara till hjälp om du berättade vad du ska använda hemma-studion till. Jag hoppas ju att du ska använda den till att ta opp med, he, he, men det är stor skillnad på om du ska jobba med projekt som kräver 100 kanaler eller om du "bara" ska ta opp dig själv med en kassegitar. Använder du många plugins? Hur många instrument behöver du kunna ta opp samtidigt (det är avgörande för vilket ljudkort du behöver)?. Vad är budgeten på? Är det bara själva PC:n som ska uppgraderas eller vill du ha förslag på andra komponenter som kan göra dina inspelningar bättre(mikrofoner mm)?

Annars blir det mest generella tips. Det är till exempel bra med mycket RAM men du klarar dig lååångt med 2 gig om du bara ska mixa några kanaler och inte använder massa plugins. Ju mer information vi får, ju bättre hjälp kan du få :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill.

Årsaken til Mac vegringen har først og fremst med prisen å gjøre og at Mac er for mye hypet opp etter min mening. Den andre årsaken er kundepolitikken og måten Apple kalkulerer med markedsandeler. jeg synes dette er skremmede med tanke på Apple ser sitt snitt til å tjene mer penger på dårligere kundebehandling. Vet jo at programvaren er stabil og og ofte bedre i Mac formater osv...nuvel...det var ikke det denne tråden skulle handle om.

Tror jeg går for stasjonær PC, med stillegående vifter. Internett tilkobling eller ikke, er for meg et spørsmål om oppdatering av programvare. jeg bruker Native gitar rig samt Audiokontakt1 lydkort, i tillegg har jeg en stand alone programmer som også bør oppdateres innimellom, kanskje kan løses uten internett?. Enig med dere at spill og all uvesentlig programvare ikke bør ligge på en studio PC. har også tanker om at trådløs modemer og Norton lager mye støy i PCn og dessuten bruker mye CPU kraft.

Til innspilling/redigerering har jeg Cubase som sikkert også bør oppdateres. Bruker stort sett Cubase til gitarer, bass, keybord og vokal.

Vurderer det som best å bruke penger på en skikkelig prosessor og nok RAM selvfølgelig. Hovedkort er jeg usikker på, men skal sjekke en del tips dere har kommet med. Har noen erfaringer med om det er foskjell på AMD og Intel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du maskinen din på nett for å oppgradere drivere mot faste nettsider, og du har en router med en brukbar brannmur, er sjansen for å bil smittet av svineri lik oppunder null. Liker du derimot å se på bilder av damer, der utviklerbudsjettet er større enn klesbudsjettet, er det en helt annen sak.

For en tid tilbake leste jeg en test der en teknoliginettside "smittet" en ubeskyttet XP- PC alt de orket, ved å surfe på lugubre nettsider, klikke "ja" til alle tilbud, uten brannmur og antivirusprogramvare. Etter åtte uker var maskinen ubrukelig på grunn av all ekstraprogramvaren. For en av de som var med på forsøket, en norsk antivirusleverandør, en stor skuffelse. Maskinen hadde flere tusen spywareprogrammer av diverse art, men null virus..

Jeg drifter til daglig servere som står mot nettet 24/7, og har ikke nødvendigvis antivirusprogramvare på disse. Det spørs litt hva de skal brukes til.

Konklusjon- du kan gjerne gå på nett, bak en kurant brannmur, med oppdatert OS, mot faste nettsider der du oppdaterer OS og programvare veldig trygt. Muligheten for "smitte" er jo alltid til stede, men med et slikt bruksmønster du og jeg legger opp til, er det andre ting du gjør som er en langt større risiko.

Gidder du i tilleg å logge på XP som en vanlig bruker, og så godkjenne ting manuelt, blir det kjempetrygt. Eller faktisk å bruke UAC i Vista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formaterer Pc'en minst en gang i året. Det er kanskje ikke nødvendig med an eple-maskin, men jeg syns det er verdt pengene jeg sparte.Heller ikke noe problem så lenge man har backup av alt.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedkort kan ha betydning, det avhenger av hvilket opptaksprogram du har tenkt å bruke. ProTools godtar ikke alt av hovedkort. Hos meg var det en minimal detalj (en eller annen bro som ikke var av riktig type) som gjorde at programmet rett og slett nektet å starte. Nytt hovedkort, og det problemet var løst. Dersom du vet hva slags program du vil bruke/satse på, bruk litt tid på å gå gjennom andres erfaringer i forbindelse med hardvare.

Hvilket hovedkort? skal bygge studio pc selv. Med Pro Tools

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.Jeg kjøpte Steinberg CI 2 forleden, har installert tools-cd´n, den medfølgende Cubase AI 5-cd´n og fått verifisert at installeringene har vært vellykkede. Likevel skjer følgende når jeg skal starte Cubase: Cubaselogoen vises på skjermen i ca.2 sekunder for så å forsvinne. Programmet åpnes ikke og jeg kommer tilbake til mitt vanlige skjermbilde. Jeg har de nødvendige pc-spesifikasjoner og ramkapasiteten, men står likevel bom fast. Er rimelig amatør på pc´ens indre liv, så lurer på om det er noen av dere som har noe formening om hva som butter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.