Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Studio PC til hjemmebruk


Anbefalte innlegg

Selvsagt er MAC bedre. Det er dyrere. Enkel logikk.

Spøk til side, hvis man skal bruke protools, har jeg hørt fra folk som lever av å ta opp lyd at det at Mac er rett plattform. Det er mer stabilt, og litt raskere enn på et windows-os. Husk at protools er laget for mac, og portet over til PC. "Portede" programmer pleier ikke å være veldig stabile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac er vel en del dyrere enn PC? De fleste sier MAC er bedre, men hva er egentlig bedre med det? noen eksempler?

Kompatibilitet. Dersom du skal bruke Windows til ProTools bør du gå gjennom en ganske lang (synes jeg) rekke med innstillinger for å få maskina til å yte best mulig. Jeg har ingen anelse om hvordan jeg reverserer disse innstillingene, ei heller om noen oppdateringer (som av og til "må" gjøres) resetter noen av dem. Om du har en maskin uten tilgang til nettet, og har mye tid og kunnskap er det fullt mulig å sette sammen en maskin med Windows som gjør jobben. Er det verdt styret når du for noen ekstra tusenlapper kan plug and play? Tja, det er opp til deg. Og Mac er ikke så ekstremt dyrt lenger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier jeg som jeg pleier å si: Mac er nok et bedre verktøy når det gjelder behandling av lyd og bilde/videor. Det er en grunn til at de aller fleste proffe bruker det. Men så kommer poenget: De aller fleste av oss hjemmestudio-brukere er ikke proffe, og vil greie oss godt med en pc. Innspilling av lyd og kvalitet kommer også an på det andre utstyret som blir brukt til å fange lyd og konvertere til ett-tall og nuller. Programvare - de fleste av oss har vel stort sett veldig enkle versjoner av det proffene bruker. Lydkort til et par lapper? Proffene bruker langt dyrere. mikrofon(er) til 1500,-? Vel.... man skjønner poenget.

Et "studio" er ikke bedre enn det svakeste leddet. Ofte kan til og med personen som sitter foran skjermen være det svakeste ledd, og da spiller det liten rolle om det er en Mac eller en PC man sitter foran.

Konklusjon blir at for oss amatører funker det mer enn godt nok med en brukbart spec'et PC, selv om en Mac i utgangspunktet kanskje er bedre til disse oppgavene. At noen likevel foretrekker Mac, er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg litt uenig med deg. Du vil helst ha et innspillingsgrunnlag med så lite nedetid som mulig, det er der Mac er mye bedre enn en PC (tenker fortsatt hovedsaklig på PT og andre program som er skrevet for Mac). Verken lyd eller bilde blir bedre på en Mac, så jeg kan ikke si jeg synes sammenligningen holder vann særlig lenge. En Mac til under 10k er ikke noe de proffe ville brukt, men det kan fungere fint for et hjemmestudio. Således blir det ikke riktig å sette skillet mellom PC vs Mac som amatør vs profesjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at bare proffer bruker Mac og omvendt. Sier heller ikke at amatører ikke bør bruke Mac. Og det at lyd ikke blir bedre på en Mac, er vel en del av poenget mitt. Faktum er at de aller fleste profesjonelle bruker Mac, og det er det en grunn til. At de har dyrere maskiner enn den glade amatør sier seg vel selv.

Poenget mitt var i grunnen at for den glade amatør, spiller det liten rolle om man bruker Mac eller PC. Her blir det smak og behag (og økonomi) som avgjør.

P.S. Har brukt PC som innspillingsverktøy i mange år, og har aldri hatt problemer med nedetid. Men det er som jeg tidligere har nevnt, sannsynlig at jeg har brukt mer tid på "forebyggende tiltak" og vedlikehold av maskina enn jeg muligens ville brukt på en Mac, men jeg synes som sagt det er verd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan man diskutere i evigheter uten å bli enige. Hvis det var slik at en mac er vesentlig mer stabil enn en PC, så er det jo rart at den ikke er mer utbredt.

Min påstand er at grunnen til at mange sliter med PC-en sin, er at man fifler og fofler med alt mulig rart, legger inn spill, alskens rare drivere til kameraer, musikkavspillere, piratkopier av alt mulig rart, og så videre. Det er ikke PC-en eller OS-et sin skyld at maskinen er ustabil- det er den som bruker den som har skylda.

jeg har brukt PC til sequencing og senere hardiskrecording siden 1990, og kjenner meg ikke igjen i det at det ikke virker som det skal. Men så er ikke DAW-en min full av alt mulig skrot og tøys, heller.

Men protools er et mac-program, og i følge proffer jeg kjenner bedre på mac enn på ppc. Det stoler jeg på, og siden jeg har brukt portet programvare før, så er det for meg logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på internett: En ting er smitte og slikt, men en annen ting er at selve nettkortet og driveren til denne kan skape spikes i ressursene til PC-en, som kan gi seg utslag i miste av sync som gjør at responstida må settes lavere. Ved å lage en egen hardware-profil som har avslått nettverkskortet (og all annen unødvendig HW) slipper du det, og så kan du bruke nett når du trenger det ved å reboote maskinen i "full" hardware-profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min påstand er at grunnen til at mange sliter med PC-en sin, er at man fifler og fofler med alt mulig rart, legger inn spill, alskens rare drivere til kameraer, musikkavspillere, piratkopier av alt mulig rart, og så videre. Det er ikke PC-en eller OS-et sin skyld at maskinen er ustabil- det er den som bruker den som har skylda.

Jeg skjønner hva du mener, men etter min mening er det nesten aldri brukeren sin feil. Å legge inn spill, alskens rare drivere til kameraer, musikkavspillere, (men ikke) piratkopier av alt mulig rart, og så videre er NORMAL bruk av en datamaskin, eller bør være det. Dermed burde systemet være robust nok til å takle det. Helt enkelt. Er det ikke det, er det ikke bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er som jeg tidligere har nevnt, sannsynlig at jeg har brukt mer tid på "forebyggende tiltak" og vedlikehold av maskina enn jeg muligens ville brukt på en Mac, men jeg synes som sagt det er verd det.

Dette er et godt poeng og trolig hvor vi tenker vidt forskjellig. Jeg vil som stuegitarist ha en innspillingsmulighet jeg slipper å stelle med. Egentlig like greit med frittstående harddiskopptakere. Null stress, bare å kjøre på med opptak. I min verden skulle det heller vært mer prakk (ikke at prakk eksistere) for de profesjonelle studioene, da de har tilgang på, og råd til, ekspertisen som kan hjelpe dem.

Kyndighet innenfor data, bruksområder ellers, ryddighet i hva man bruker maskina til spiller også inn - som Castor sier. Så til syvende og sist er man uansett selv ansvarlig for funksjonaliteten, til en viss grad. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok i utgangspunktet ganske enige her, tror jeg.

Jeg har en kone som driver en del med innspilling av demoer o.l. og hun har blitt overbevist av "proffene" om at hun må ha Mac, og det har hun bitt på. Jeg har mange ganger prøvd å fortelle henne at til hennes bruk, er det ikke nødvendig med Mac. (Hun bruker Garageband) Hun mener at Mac er bedre enn PC, men argumentet hennes er bare det at det har hun blitt fortalt av de som driver med slikt. På 6 år har hun brukt 25.000,- på to MacBooker hvorav den ene ikke er brukandes lengre. Jeg har i samme tidsrom brukt 16.000,- på en stasjonær og en bærbar. Begge i daglig bruk.

Man bør se på behovet sitt og på lommeboka si, og tenke over hva man faktisk har bruk for og hva man skal bruke det til. Har man planer om å spille inn ei plate hjemme, som skal gis ut? Eller trenger man bare et verktøy for å knote ned idèer...

Er man av forskjellige grunner villig til å betale det ekstra en Mac faktisk koster fordi det er det man vil ha, så er saken grei, og det har jeg ingenting i mot. Men det litt oppbrukte argumentet med at man bør kjøpe seg Mac hvis man skal drive med lydinnspilling og redigering fordi den er bedre, går jeg ikke lenger automatisk på. Det kommer som sagt helt an på hvilke behov/ønsker man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.