Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lage din egen gitarkropp


Anbefalte innlegg

Det er mange "hobbyfiklere" på dette forumet. Alle og enhver, og alle som lurer på "male litt" på gitaren sin, bør lese disse sidene. Et er vanvittig bra, med mange bilder, artige komentarer, og skremmende mange steder der bruksanvisningen er "when it feels right", særlig når det gjelder lakkeringen.

Ron Kirn Signature

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja nå tenkte jeg spesiellt på toppen.. Siden den er "curved" på en LP.

Også må vel hallsen vinkles litt i forhold til kroppen, for å få riktig strengehøyde/action...

Om det finnes noen fine triks for å få til det bra med utstyr som hvermansen kan kjøpe.

Som det utstyret som brukes i den tutorialen over, som folk flest har råd til. (vinkelsliper, hånd overfres +++)

Endret av Airbrusher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ett havav sider med tutorials om gitarbygging der ute. Bla Tdpri.com, hvor Ron Kirn er aktiv medlem, som er retta mot telecaster, men har endel annet også. Og kunnskapsnivået på mange av medlemmene er enormt høyt. og Mimf.com som er mer generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå tenkte jeg spesiellt på toppen.. Siden den er "curved" på en LP.

Også må vel hallsen vinkles litt i forhold til kroppen, for å få riktig strengehøyde/action...

Om det finnes noen fine triks for å få til det bra med utstyr som hvermansen kan kjøpe.

Som det utstyret som brukes i den tutorialen over, som folk flest har råd til. (vinkelsliper, hånd overfres +++)

Du kan jo like godt lage en LP kropp med det utstyret som ble brukt i denne artikkelen. Hvis du vil vinkle halslommen, så lager man en fresemal med riktig vinkel. Skal man forme toppen så gjør man det enten med en manuell mini-høvel eller i alle fall delvis med de samme maskinene som ble brukt her.

Hvis du ikke vil gjøre slikt manuelt, må du heller bruke en CNC maskin. Dessuten må du jo fort lage en hals da til en LP, noe som er utrolig mye vanskeligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Fin tutorial.

Er sånn halvveis i gang selv (har laget en template for outline av kroppen og har et rektangulært emne).

MEN - har ikke båndsag. Prøvde meg med stikksag som liksom skulle klare treverk opp til 65mm, men det må ha vært i mindre kraftig tre enn jeg forsøker meg på (bjørk), for jeg ga opp etter å ha kommet en cm inn på rundt ett minutt.

Noen som vet om en elektrisk bajonettsag vil gjøre mer vei i vellinga? Har liten lyst til å slite ned fresebitene mine på full gjennomfresing av dette relativt harde emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første trenger du en stikksag med scrollingfunksjon. For det andre må du kjøpe deg et kvalitetsblad til tre.

Det er litt mer futt i et blad til en hundrings enn sånne billigblad to et par kroner stykket.

Da skal du se det blir vei i vellinga. Men- det tar fortsatt en del tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro når Admin svarer i mitt innlegg. ;)

Vel, jeg tippet egentlig at det var noe slikt. Har kjøpt noen nye, grovere blader på Monter i dag, så får vi se om det går litt kjappere. Det skal være "scrollingfunksjon" på stikksagen min, men er usikker på hvor bra den funker i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bare et lite tips:

I tillegg til selve håndoverfresen er det en fresebit som jeg har funnet uvurderlig, nemlig en såkalt "template router bit", altså en bit for å frese ut etter en mal. Jeg har kjøpt mine relativt rimelig på eBay, siden de er ganske sjeldne i sortimentet hos vanlige jernvarehandeler i Norge, og i tillegg er temmelig dyre (pass på at du har en fres som tar riktig dimensjon på tangen, de fleste av disse på eBay har tommebasert diameter).

En slik fresebit ser omtrent slik ut (håper bildet virker):

12799.jpg

En erfaring jeg gjorde på den harde måten:

Det er ekstremt viktig å etterstramme den lille skruen som låser den øverste ringen før bruk. Løsner den og faller ned i fresesporet kan man risikere å ødelegge både fresebit og emne.

Det kan også være meget nyttig å ha et par av denne, med flere dybder, siden man ellers ofte må bygge opp mye under fresemalen dersom man skal frese grunne utfresninger, eller ha veldig tykke maler å frese etter. (Det er lurt å ha en litt tykk mal, selv om det er mer jobb å lage en slik i forhold til en tynn, et triks er å lage en tynn mal først som man så freser ut en tykkere mal etter. En tykk mal gir et mye bedre grunnlag for nøyaktig og stabil fresing. Jeg har ikke fresebord, og har gjort alt fresearbeid håndholdt med emnet fastspent.)

I tillegg til eBay kan man finne slike fresebits i gitartilpassede utgaver på stewmac.com. Disse har også tommebasert tange (tror det er 1/4" tange som er vanligst, siden 1/2"-freser ofte er beregnet på proffutstyr og ikke støttes av de rimeligste fresene).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.