Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lage din egen gitarkropp


Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvor og hvordan får man tak i en overfres med tommemål i Norge?

Se, denne gangen klarte jeg til og med å lage min egen post! (stolt)

Tjah.

Jeg kjøpte en av de litt dyrere fresene fra Clas Ohlson og slang med det de hadde av ekstra spennhylser, i praksis en for 1/2" tange (så langt ubrukt) og en for 1/4" tange (mye brukt med nevnte fresebits).

Her er fresen jeg kjøpte: Håndoverfres, Cotech

Jeg er generelt litt skeptisk til Cotech (Clas Ohlsons eget merke), men akkurat denne fresen er faktisk veldig bra til prisen. Men den er TUNG. Det kan være en ulempe, men jeg opplever den som en tanke mer stabil enn lettere håndoverfreser. Jeg liker også mykstarten, men har levd lenge uten også. Den har også en ganske lav laveste hastighet, noe som gjør sjansen for svimerker i treverket noe mindre.

Ser for øvrig at man også får 1/4" spennhylse til den rimeligere Cotech-håndoverfresen. Den vil nok også gjøre jobben (min forrige håndoverfres, som nå er permanent utstyrt med hjemmelaget sirkelfresanordning kom fra (gisp!) Europris). Håndoverfreser er jo enkle konstruksjoner, og man kommer langt med en billig en også.

Vil tro at seriøse håndoverfreser generelt har slikt som ekstrautstyr, men Cotech-spennhylsene er veldig billige også. 48 kroner stykket, sammenlignet med f.eks. 255 kroner for spennhylse til den mye dyrere Bosch-fresen på samme sted.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid og eier billige freser som har spennhylser for fresestål i tomme dim. Billige kopifresestål (som det vel heter på norsk) har jeg også egentlig brukt en del. Kjøpte et antall på biltema en gang husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Nå har ikke jeg handlet slikt noen av stedene på noen år, men de må da ha det fortsatt?

Uansett, de i bergen med de gule annonsesidene på gamle ukeblader.. :D Ehh moe & Co ? eller no' har fint utvalg enda sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har noen sånne rimelige i alle fall, men jeg garanterer ikke om de nevnte har noe slikt lenger. Clas hadde en gang et godt utvalg av 8mm freser i høy kvalitet med ganske enorme skjærehoder og blad også, men det har de sluttet med. Biltema skifter jo varer både titt og ofte. Men sjekk Moe & Co - tror det var der jeg bestilte freser fra sist. Hvis ikke kan jeg lete etter firmaet - har det vel notert et sted. Men dette var ikke utpreget billige greier altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke Moe &co. De har annonse på siste siden av Motor, så jeg kjenner til det. :)

har jo funnet sånne skjær med kulelageret på rett side, men da til en helt avsindig pris.

Mens vi snakker om fresestål- Clas har tatt inn en sånn tre-eske med små stål som passer rett inn i en Dremel. Kostet vel omtrent like mye for et sett med 8-10 stykker i som en fres i originalutgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 6 months later...

Ellers har jeg en kort kommentar til trådens opprinnelige hensikt, nemlig det å bygge gitarkropp, og da spesielt for førstegangsbyggere..

Etter at man har fått en ide, så vil jeg starte slik:

- "Man tager en ferdig hals..."

Poenget mitt er at det som er vanskeligst, mest tidkrevende, utstyrskrevende og risikofylt med en elektrisk gitar er selve halsen.

Jeg har selv kun bygget en gitar, og er veldig glad for at jeg begynte med en ferdig hals. En bolt on.

Jeg kjøper gjerne inn hals, pickups og hardware først, siden alt dette har sitt å si for utforming og plassering av utfresninger.

Først når hals og bro er kjøpt inn er neste punkt på agendaen å frese halslomme i treemnet som skal bli kropp. Sjekk at halsen passer slik den skal. Bor hull for å feste halsen, og fest den. Du har nå det mest nøaktige utgangspunktet for å plassere broen riktig, og å sjekke at halsen har riktig vinkel og høyde i forhold til broen. Marker skikkelig hvor broen skal være.

Nå kan du skru av halsen igjen og begynne å forme kroppen riktig i forhold til strengeføringen. Dette er nøye beskrevet andre steder.

Lykke til!

PS. For limte halser blir dette annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Ellers har jeg en kort kommentar til trådens opprinnelige hensikt, nemlig det å bygge gitarkropp, og da spesielt for førstegangsbyggere..

Etter at man har fått en ide, så vil jeg starte slik:

- "Man tager en ferdig hals..."

Nå har jeg ikke bygd noen instrumenter, men har gjort en del erfaringer med båt og husbygging og etter mye feiling har jeg kommet fram til at "det finnes ingen snarveier". Det gjør det nok, men når man ser hva de proffe gutta bruker av tid og energi på å få et pent resultat er det greit å kanskje kopiere mest mulig av deres tips&trix før man går igang med et slikt prosjekt.

Kjøpte meg for en tid tilbake en bra bok om emnet build your guitar, og kan anbefale den. Om ikke noe annet bare for å få innblikk i hvordan ting kan gjøres.

Det å kjøpe inn hals og all hardvare og så bygge kroppen sjøl er nok lurt som et oppstartsprosjekt.

Men det viktigste er jo å komme i gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.