Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Far beyond the sun


ragekiller

Anbefalte innlegg

Har litt lyst til og vite hva dere andre gitarister syntes om spellinga mi av Far beyond the sun av Yngwie.

Far beyond har hvert yndlings sangen min av Yngwie lenge. Så har mekka sammen forskjellige versjoner av sangen men mest fra G3 versjonen.

Jeg er langt i fra no Jesus på gitar, men spytt ut forbedringer som jeg kan gjøre :)

Her er linken:

http://www.youtube.com/watch?v=zXlhmsTT4os

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibratoen din er veldig skjelven, der er en ting som må gjøres bedre hvis du skal spille Malmsteen. Det virker også som om plekterteknikken din er litt slørvete, spesielt på de raskeste løpene. Malmsteen bruker mye economy picking, er det også det du velger å bruke?

Du kunne også øvd mer på rytme, du sliter litt her og der. Malmsteen er konge, blant annet fordi han har en bra rytmisk feel som ikke er 100% presis, og derfor høres mer naturlig ut. Ikke la dette skli ut i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikken har du. Vibratoen er for hissig. Timinga er ikke Yngwie-klasse, men det vet du nok. Lydmessig er det heller ikke like krystall som originalen. Mulig dette virker strengt, men regner med du tåler det i og med at du velger å legge ut en Yngwie-instrumental her. Jeg har ikke sjanse til å gjøre dette, men jeg hører det jeg hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar.

Jeg kan begynne med og si at jeg skal ikke prøve å bli Malmsteen kopi, men bli dyktig på min måtte. Og jeg prøver ikke å ha samme lydbilde som Malmsteen har, da må jeg spille på Yngwie sig model.

Da for jeg sette meg ned og øve mer på vibrator fronten i høst skjønner jeg :unsure: hehe.

Syntes det er meget vanskelig og få til en rolig vib i denne sangen pga alt annet går så fort, men jeg tar hintet!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da for jeg sette meg ned og øve mer på vibrator fronten i høst skjønner jeg :unsure: hehe.

Syntes det er meget vanskelig og få til en rolig vib i denne sangen pga alt annet går så fort, men jeg tar hintet!

Det er vanskelig, men uten tvil helt nødvendig for å høres bra ut. Alt det andre får gå sin gang, men det viktigste er at vibratoen blir jevn og fin. Malmsteen scorer høyt pga. nettopp dette, og det er en av de tingene som de fleste bommer på når de skal covre Malmsteen-låter.

Det tok meg lang tid å øve inn en bra vibrato. Den var skjelven i starten, men etter mye øving så klarte jeg til slutt å utvikle en bra bevegelse. Først ved å holde rundt halsen og vri håndleddet, men i det siste så har jeg også øvd på Clapton-vibrato, som gjøres ved at man slipper taket på halsen med alt annet enn fingrene som er på strengen, og lar hele armen bevege seg. Dette gir meg en veldig jevn og naturlig vibrato, mens når jeg vrir håndleddet så føles det ikke riktig så naturlig, selv om resultatet ofte blir bra.

Du lære dette for å høres bra ut, så det er bare å sette igang. Her er en fin video som kan hjelpe litt:

Utover dette, så kan jeg bare anbefale at du ser på videoer av Yngwie Malmsteen, og følger spesielt nøye med hans bends og vibrato. Der har du det du skal lære deg, der har du inspirasjonen. Dette greier du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig, men uten tvil helt nødvendig for å høres bra ut. Alt det andre får gå sin gang, men det viktigste er at vibratoen blir jevn og fin. Malmsteen scorer høyt pga. nettopp dette, og det er en av de tingene som de fleste bommer på når de skal covre Malmsteen-låter.

Det tok meg lang tid å øve inn en bra vibrato. Den var skjelven i starten, men etter mye øving så klarte jeg til slutt å utvikle en bra bevegelse. Først ved å holde rundt halsen og vri håndleddet, men i det siste så har jeg også øvd på Clapton-vibrato, som gjøres ved at man slipper taket på halsen med alt annet enn fingrene som er på strengen, og lar hele armen bevege seg. Dette gir meg en veldig jevn og naturlig vibrato, mens når jeg vrir håndleddet så føles det ikke riktig så naturlig, selv om resultatet ofte blir bra.

Du lære dette for å høres bra ut, så det er bare å sette igang. Her er en fin video som kan hjelpe litt:

Utover dette, så kan jeg bare anbefale at du ser på videoer av Yngwie Malmsteen, og følger spesielt nøye med hans bends og vibrato. Der har du det du skal lære deg, der har du inspirasjonen. Dette greier du!

Hehe :)

Skulle akkurat til å linke til den videoen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.