Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

5150 - "gjørmete" vreng


Stormshadow2k

Anbefalte innlegg

Helt først: Har ikke mye peil på ord og utrykk i gitarverden - jeg bare spellær :)

Her er pedaloppsettet mitt:

Dunlop wah - MXR 6 band EQ - T-Rex replica

Spiller på:

ESP Eclipse -> Peavey 5150.

Jeg opplever at amp-vrengen er noe ullen og gjørmete ifht min smak. Skulle gjerne hatt mulighet til å tighte- og crispe den opp litt (ampen i seg selv har jo chugg og bånndrag så det holder), evt rett og slett hatt noen flere justeringsmuligheter annet enn det som er på ampen i seg selv.

Ser ord og utrykk som "kompressor" og "booster" bli slengt rundt i forskjellige tråder her. Ville no slikt møtt mitt behov, og i såfall hvor i pedal-rekka plaserer mann sånt? Har skjønt plassering er viktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du rhythm eller leadkanalen? Det er leadkanalen som er definert best til metallvreng på de ampene. Jeg hadde en 5150 før, og jeg syns ikke det gjorde noe fra eller til å bruke boost/overdrive osv... Det hjelper som fy på mange amper, men på denne syns jeg det er bortkasta.

Hva slags pickuper har du i gitaren din, og hvor mye gain bruker du (pre gain)? Mange som spiller metall bruker MYE mer gain enn det man trenger - skrur du ned gain litt vil du høre at lyden tightes opp betraktelig. Selv brukte jeg mellom 3 og 5, avhengig av hvilken gitar jeg brukte - og det med low gain inputen! Sykt mye gain i de ampene der :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du rhythm eller leadkanalen? Det er leadkanalen som er definert best til metallvreng på de ampene. Jeg hadde en 5150 før, og jeg syns ikke det gjorde noe fra eller til å bruke boost/overdrive osv... Det hjelper som fy på mange amper, men på denne syns jeg det er bortkasta.

Hva slags pickuper har du i gitaren din, og hvor mye gain bruker du (pre gain)? Mange som spiller metall bruker MYE mer gain enn det man trenger - skrur du ned gain litt vil du høre at lyden tightes opp betraktelig. Selv brukte jeg mellom 3 og 5, avhengig av hvilken gitar jeg brukte - og det med low gain inputen! Sykt mye gain i de ampene der :)

Ja jeg bruker leadkanalen (til vreng). Ja jeg bruker low-gain inputen. Ja gain'en er et sted mellom 3 og 5. Jeg har også klart å føle meg frem til såpass, men tenkte kanksje det var mulig å justere no mer via de pedalene vi prater om.

Det er EMG 81 / 60 på Eclipsen hvis jeg ikke husker feil.

Endret av Stormshadow2k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er meg du spør, så bruker jeg ett 2x12" kab Deformed (Magnus?) her på forumet har laget, men som han visstnok ikke var helt fornøyd med produksjonen på (fikk det billig). Elementene er Swamp thang fra Eminence hvis jeg ikke husker feil. Er på jakt etter ett 412 med Celestion Vintage nå, så blir det spennende og se om det kanskje kan gjøre no forskjell...

Hadde en Fireball før jeg kjøpte 5150, og opplevde vel at vrengen og responsen var hakket kvassere der, selv om clean kanalen på begge amper kanskje ikke er noe å juble over. Overall er vel min erfaring at 5150'en parkerer Engl'ern så det holder. Begge amper mister mye av crispheten når man drar på med for mye gain...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et kabinett med 4x12" (Engl) swamp thang, og de fungerer dårlig med 5150, altfor mye output og diskant, i alle fall om jeg bruker en gitar med emg mikker, Det beste kabbet jeg har prøvd på 5150 så langt er orginal kabbet (peavey 5150 4x12"), Deretter er ikke vintage 30 (marshall)så verst heller,

Jeg har 5150II , vet ikke om forskjellen er så himla stor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt først: Har ikke mye peil på ord og utrykk i gitarverden - jeg bare spellær :)

Jeg opplever at amp-vrengen er noe ullen og gjørmete ifht min smak. Skulle gjerne hatt mulighet til å tighte- og crispe den opp litt (ampen i seg selv har jo chugg og bånndrag så det holder), evt rett og slett hatt noen flere justeringsmuligheter annet enn det som er på ampen i seg selv.

Ser ord og utrykk som "kompressor" og "booster" bli slengt rundt i forskjellige tråder her. Ville no slikt møtt mitt behov, og i såfall hvor i pedal-rekka plaserer mann sånt? Har skjønt plassering er viktig...

Hvilket kabinett har du?

Selv, på min Marshall TSL- har jeg satt ned gain på ampen, og bruker en BBpreamp boks til å gi litt med definisjon, samt kompansere gain tapet.

E: Ser at du har nevnt kabinettet alt. Prøv noen andres kabinett og se om det hjelper?

Hadde en Fireball før jeg kjøpte 5150, og opplevde vel at vrengen og responsen var hakket kvassere der, selv om clean kanalen på begge amper kanskje ikke er noe å juble over. Overall er vel min erfaring at 5150'en parkerer Engl'ern så det holder. Begge amper mister mye av crispheten når man drar på med for mye gain...

Blir ikke så bra clean med EMG humbuckere, gitt.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er meg du spør, så bruker jeg ett 2x12" kab Deformed (Magnus?) her på forumet har laget, men som han visstnok ikke var helt fornøyd med produksjonen på (fikk det billig). Elementene er Swamp thang fra Eminence hvis jeg ikke husker feil. Er på jakt etter ett 412 med Celestion Vintage nå, så blir det spennende og se om det kanskje kan gjøre no forskjell...

Hadde en Fireball før jeg kjøpte 5150, og opplevde vel at vrengen og responsen var hakket kvassere der, selv om clean kanalen på begge amper kanskje ikke er noe å juble over. Overall er vel min erfaring at 5150'en parkerer Engl'ern så det holder. Begge amper mister mye av crispheten når man drar på med for mye gain...

Ikke slik som jeg har erfart ihvertfall. Fireballen min med V30 åpner seg opp ved høye volumstyrker og det blir ikke gjørmete i det heletatt.

Drar man for mye gain, så er det bare å skru ned vel?

Jeg har ca 2.5/10 på gainknobben og det fungerer ganske bra for meg. Men man må riktignok skru pittelitt ned på gitaren for å få ren vreng.

Både fireballen og V30 har mye naturlig diskant og mids, så det tok meg langt tid før jeg klarte å temme den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke så bra clean med EMG humbuckere, gitt.

Voldsomt så bastant du er i de uttalelsene dine om EMG hele tiden. Det blir som å si at man ikke får bra vreng med Telecaster-singlecoils, noe som blir 100% en smaksak! Har du prøvd alle pickupene til EMG? Dersom ampen din ikke har nok headroom til å takle EMG, så vil jeg tro at gitaren din fortsatt har volumpot... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt så bastant du er i de uttalelsene dine om EMG hele tiden. Det blir som å si at man ikke får bra vreng med Telecaster-singlecoils, noe som blir 100% en smaksak! Har du prøvd alle pickupene til EMG? Dersom ampen din ikke har nok headroom til å takle EMG, så vil jeg tro at gitaren din fortsatt har volumpot... :)

Bli ikke sint. Sant nok, jeg hater EMG og synes det låter drit. Jeg er derimot helt enig i at det kan være en smakssak, og jeg beklager om jeg virker bastant.

Jeg vil derimot påstå, at for å få dønn clean lyd ut av EMG humbuckers, må du ha BIAS'et røra dine ganske så kalde. Merk deg, dette er for å få den cleanen jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.