Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

5150 - "gjørmete" vreng


Stormshadow2k

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner meg ikke igjen når du sier grums i vreng kanalen, hvordan stiller har du justert eq'en på ampen?

Jeg kjører 5150 II gjennom 4x12" Sheffield 1200 - utrolig fornøyd, men smaken er jo forskjellig.

Slik stiller jeg ampen for å få lyden jeg liker: Bruker bare leadkanalen; har pre gain på 6, bass og mid på 5-7 ettersom hvilken gitar jeg bruker, også har jeg treble/high og presence på 8-9. Resonance har jeg på 1, hehe. Da synes jeg lyden blir tydelig og feit, men samtidig markant, noe som passer i min sjanger melo death.

Jeg synes det er nok gain i ampen, så ser ikke vitsen med en ekstra vrengpedal (forutenom volume øking ved leads).

Tjohei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo VELDIG an på hvor mye headroom ampen din har. Og på hvor mye du skrur ned volumpoten på gitaren... :P

Hvordan kan du si det?

Du skal biase røra dine rimlig kalde for å få god clean selv ut av passive milde humbuckere. I min erfaring.

Jeg synes i hvertfall ikke lyden blir knall med kald bias og nedtoning av preamp. Bedre å splitte bucker'n!

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel jeg kan innrømme at jeg aldri har hatt problemer med å få fine cleans av humbuckere ved å bruke volumknotten på gitaren.

Jeg syns foresten at coil-split er dritkult, men det låter ikke litt likt singlecoils engang.

Selv syns jeg at singlecoil i neck låter utrolig bra, men likevel så er det ingen unnskyldning til å si at man ikke får gode cleans fra humbuckere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si det?

Du skal biase røra dine rimlig kalde for å få god clean selv ut av passive milde humbuckere. I min erfaring.

Jeg synes i hvertfall ikke lyden blir knall med kald bias og nedtoning av preamp. Bedre å splitte bucker'n!

Hvordan i all verden oppnår man bedre clean ved å biase røra kaldt? Rørene i forforsterkeren blir i de aller fleste amper ikke påvirket av bias-justeringer, og det er vel stort sett der vrengen på amper som 5150 oppstår? I tillegg vil jo det å justere biasen kaldt gjøre at sluutforsterker-røra klipper fortere enn normalt? Eller tenker jeg helt feil nå?

Forresten helt enig i at EMG er vanskelige å oppnå god clean med. Eneste gangen jeg har likt lyden av disse var rett i en JC120, hvor de gav en veldig god, steril Jazz-clean.

EDIT: Er klart jeg tenkte feil....

Endret av syndromet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden oppnår man bedre clean ved å biase røra kaldt?

Jo, det betyr absolutt mye. Og jeg sa at en får REINERE clean, om en har høyt volum og mye output fra gitar. 'Bedre' er en smakssak, men det blir helt klart reinere. Jeg synes også det mister mye fylde å tone ned på BIAS og tonecontrol, osv- og liker heller å bruke singlecoil eller splitte.

Personlig driter jeg i om jeg får 'singlecoil lyd' eller ei, så lenge clean lyden er fin og dønn rein.

Jeg har splitta begge mine buckers, og synes det låter like pent som singlecoilen i midten.

Om dere synes EMG og diverse annet gir knall lyd, bra for dere! Det som teller er jo at vi er fornøyde, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et kabinett med 4x12" (Engl) swamp thang, og de fungerer dårlig med 5150, altfor mye output og diskant, i alle fall om jeg bruker en gitar med emg mikker, Det beste kabbet jeg har prøvd på 5150 så langt er orginal kabbet (peavey 5150 4x12"), Deretter er ikke vintage 30 (marshall)så verst heller,

Jeg har 5150II , vet ikke om forskjellen er så himla stor??

du gjorde et smart kjøp der ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.